Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Zarządzanie kryzysowe

Znasz powiedzenie „jak sobie pościelisz, tak się wyśpisz”? Sprawdza się idealnie również w zarządzaniu kryzysowym.

To od pierwszych decyzji często zależy być albo nie być firmy. Na początku kryzysowej sytuacji bezwzględnym priorytetem jest utrzymanie płynności finansowej. Tylko jeśli o nią zadbasz, będziesz mógł przejść do dalszych działań ratunkowych. Jednak aby z powodzeniem wykorzystać nowe szanse rynkowe i kształtować przyszłość, musisz również zabezpieczyć niematerialne aktywa firmy. Kryzys jest ogromnym sprawdzianem dla kultury organizacyjnej, zwłaszcza jeśli pracownicy negują niektóre wybory, nie zgadzają się ze wszystkimi inicjatywami, stają się ofiarami niektórych decyzji. Każdy lider musi świadomie zadbać o morale załogi, przeciwdziałając erozji firmowych wartości. Nigdy nie lekceważ roli szczerej i otwartej komunikacji tonującej emocje.

1. Zrozum przeszłość

Wyciągnij lekcje z poprzednich kryzysów, śledząc przykłady wielkich wygranych i przegranych minionych zastojów gospodarczych. Jakie płyną z nich wskazówki?

2. Zarządzaj teraźniejszością

Powołaj interdyscyplinarny sztab kryzysowy do bieżącego monitorowania sytuacji, zdobywania wiarygodnych informacji, definiowania zagrożeń. Zadbaj o transparentną komunikację.

3. Twórz przyszłość

Nie ograniczaj się do reagowania na to, co dzieje się tu i teraz. Bezwzględnie poświęcaj swój czas i uwagę na kształtowanie nowych modeli biznesowych i nowych źródeł przewagi.

4. Nie trać nadziei

Pamiętaj, że każdy kryzys kiedyś się kończy. Przekonaj pracowników do nowej wizji przyszłości i angażuj ich w działania na rzecz jej urzeczywistnienia.

Witold B. Jankowski

Prezes ICAN Institute. Redaktor naczelny "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska". Jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. 


Najpopularniejsze tematy