Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Zalety podejmowania decyzji na skróty

Coraz większa liczba badań naukowych wskazuje na to, że prezesi firm, którzy wykorzystują heurystykę, są w stanie podejmować skuteczniejsze decyzje niż ci o bardziej kompleksowym podejściu.

W jaki sposób prezeski i prezesi dokonują dobrych wyborów? W czasach, gdy liderzy stojący u sterów organizacji mają dostęp do większych zbiorów danych i bardziej zaawansowanych narzędzi niż kiedykolwiek wcześniej, to wcale nie brak informacji stanowi kluczowe wyzwanie w procesie podejmowania mądrych decyzji w obszarach zatrudnienia, rozwoju produktów czy alokacji zasobów. Chodzi raczej o to, by wiedzieć, jaka ilość informacji jest wystarczająca i jak je wykorzystać.

Naukowcy badający procesy podejmowania decyzji od dawna rekomendują prezesom i menedżerom zbieranie oraz analizę jak największej ilości informacji przed dokonaniem ostatecznego wyboru. To zalecenie opiera się na dwóch założeniach: (1) Więcej informacji oznacza lepsze zrozumienie specyfiki podejmowanej decyzji i jej potencjalnych konsekwencji oraz (2) uwzględnienie dodatkowych informacji zamiast zastosowania jedynie własnej wiedzy może pomóc złagodzić szkodliwe uprzedzenia.

Jednak istnieje coraz więcej dowodów naukowych na to, że prezesom bardziej przysłużyć się mogą pewne praktyczne, uproszczone zasady wnioskowania, zwane heurystykami. Ich źródłem zazwyczaj jest doświadczenie danego lidera, a kiedy są świadomie stosowane, często skutkują ponadprzeciętnie dobrymi decyzjami. Niedawno przeprowadzone badanie, którego wyniki zostały opublikowane w periodyku „Journal of Management Studies”, sugeruje, że prezesi stosujący więcej heurystyk w procesie decyzyjnym są w stanie wpłynąć na przyspieszenie tempa rozwoju nowych produktów w swoich firmach i osiągnąć lepsze ogólne wyniki działalności. Inne badanie naukowe, autorstwa Christophera Binghama i jego zespołu, opisane w „Strategic Entrepreneurship Journal”, pozwala przypuszczać, że wykorzystanie heurystyk przy podejmowaniu decyzji o ekspansji na zagraniczne rynki może zaowocować wyższą sprzedażą i lepszym wzrostem przychodów z tych przedsięwzięć.

Zostało 83% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

MALTE BRETTEL

jest profesorem w grupie badawczej WIN oraz wykładowcą w WHU-Otto Beisheim School of Management.

David Bendig

jest profesorem w School of Business and Economics na Uniwersytecie w Münster w Niemczech.

Sebastian Kruse

jest adiunktem i członkiem grupy badawczej Innovation and Entrepreneurship (WIN) w ramach Obszaru Badawczego TIME (skrót od Technology, Innovation, Marketing and Entrepreneurship, czyli technologie, innowacyjność, marketing i przedsiębiorczość) na Politechnice w Akwizgranie (RWTH Aachen University) w Niemczech.


Najpopularniejsze tematy