Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Nowe umiejętności kluczem do zmiany kultury organizacyjnej

Wykorzystanie nowych umiejętności – już na etapie ich nauki – do rozwiązywania istotnych problemów w firmie pomaga przekształcić sceptyków zmiany w zwolenników, co prowadzi do trwałej transformacji kultury organizacyjnej.

Firmy na całym świecie wprowadzają inicjatywy mające na celu zbudowanie innowacyjnych kultur organizacyjnych, które wspierają skuteczne reagowanie na zmiany w otoczeniu biznesowym. Jednak wiele programów ukierunkowanych na zmianę kultury nie wywiera znaczącego wpływu na zachowania i postawy pracowników, pozostawiając organizacje nieprzygotowane do transformacji, mimo poświęcenia na to setek, a nawet tysięcy godzin pracy.

W odróżnieniu od większości inicjatyw mających na celu modyfikacje kultury organizacyjnej podejście oparte na umiejętnościach (skills‑based approach) pomoże skuteczniej wprowadzać zmiany zarówno w start‑upach, jak i w międzynarodowych korporacjach. Jest ono szczególnie efektywne w rozwijaniu umiejętności miękkich, takich jak zdolność do przyjmowania perspektywy innych dzięki wychodzeniu poza własny punkt widzenia, aby zrozumieć sposób myślenia, motywacje i emocje drugiej osoby. Pomaga to budować bezpieczne psychologicznie środowisko, w którym ludzie mają odwagę dzielić się pomysłami i informacjami.

Najważniejszym aspektem podejścia opartego na umiejętnościach jest szybkie powiązanie nowo nabytych kompetencji miękkich z wynikami finansowymi i postępem w rozwiązywaniu kluczowych, trudnych problemów. Amy C. Edmondson i Elena Corsiopisano w studium przypadku Leading Culture Change at SEB [Zarządzanie zmianą kultury w SEB], opublikowanym przez Harvard Business School, stwierdziły, że zespoły, które nabyły i wykorzystały nowe umiejętności do przezwyciężania problemów biznesowych w firmie świadczącej usługi finansowe, nadały impet zmianom całej kultury organizacyjnej. Członkowie pierwszego zespołu uczestniczącego w programie szkoleniowym w SEB stwierdzili, że sposoby działania, których się nauczyli, pomogły im przezwyciężyć kluczowe wyzwanie strategiczne, z którym borykali się od lat. Inny zespół z kolei zauważył, że szkolenie przyczyniło się do zwiększenia liczby pozyskanych klientów i udziału w rynku. Jeden z uczestników reprezentujący wyższą kadrę zarządzającą powiedział: „Wyniki przyszły prędzej, niż się spodziewaliśmy... w postaci szybszych i lepszych decyzji dotyczących problemów, które od dłuższego czasu utrudniały nam pracę. Byliśmy w stanie stosunkowo sprawnie je rozwiązać”.

Zostało 84% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!

Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Per Hugander

doradca strategiczny w dziedzinie przywództwa, strategii, innowacji i kultury organizacyjnej, profesor praktyki w Hult/ Ashridge International Business School, oraz jeden z twórców agendy Światowego Forum Gospodarczego

Polecane artykuły


Najpopularniejsze tematy