Wykorzystanie nowych umiejętności – już na etapie ich nauki – do rozwiązywania istotnych problemów w firmie pomaga przekształcić sceptyków zmiany w zwolenników, co prowadzi do trwałej transformacji kultury organizacyjnej.
Firmy na całym świecie wprowadzają inicjatywy mające na celu zbudowanie innowacyjnych kultur organizacyjnych, które wspierają skuteczne reagowanie na zmiany w otoczeniu biznesowym. Jednak wiele programów ukierunkowanych na zmianę kultury nie wywiera znaczącego wpływu na zachowania i postawy pracowników, pozostawiając organizacje nieprzygotowane do transformacji, mimo poświęcenia na to setek, a nawet tysięcy godzin pracy.
W odróżnieniu od większości inicjatyw mających na celu modyfikacje kultury organizacyjnej podejście oparte na umiejętnościach (skills‑based approach) pomoże skuteczniej wprowadzać zmiany zarówno w start‑upach, jak i w międzynarodowych korporacjach. Jest ono szczególnie efektywne w rozwijaniu umiejętności miękkich, takich jak zdolność do przyjmowania perspektywy innych dzięki wychodzeniu poza własny punkt widzenia, aby zrozumieć sposób myślenia, motywacje i emocje drugiej osoby. Pomaga to budować bezpieczne psychologicznie środowisko, w którym ludzie mają odwagę dzielić się pomysłami i informacjami.
Najważniejszym aspektem podejścia opartego na umiejętnościach jest szybkie powiązanie nowo nabytych kompetencji miękkich z wynikami finansowymi i postępem w rozwiązywaniu kluczowych, trudnych problemów. Amy C. Edmondson i Elena Corsiopisano w studium przypadku Leading Culture Change at SEB [Zarządzanie zmianą kultury w SEB], opublikowanym przez Harvard Business School, stwierdziły, że zespoły, które nabyły i wykorzystały nowe umiejętności do przezwyciężania problemów biznesowych w firmie świadczącej usługi finansowe, nadały impet zmianom całej kultury organizacyjnej. Członkowie pierwszego zespołu uczestniczącego w programie szkoleniowym w SEB stwierdzili, że sposoby działania, których się nauczyli, pomogły im przezwyciężyć kluczowe wyzwanie strategiczne, z którym borykali się od lat. Inny zespół z kolei zauważył, że szkolenie przyczyniło się do zwiększenia liczby pozyskanych klientów i udziału w rynku. Jeden z uczestników reprezentujący wyższą kadrę zarządzającą powiedział: „Wyniki przyszły prędzej, niż się spodziewaliśmy... w postaci szybszych i lepszych decyzji dotyczących problemów, które od dłuższego czasu utrudniały nam pracę. Byliśmy w stanie stosunkowo sprawnie je rozwiązać”.