Rosnąca polaryzacja, niepokoje społeczne oraz konieczność wyciągnięcia wniosków z lekcji przyniesionych przez koronakryzys skłaniają do przemyślenia i redefinicji zaangażowania firm w aktualne sprawy społeczne. Analiza tematyczna Forum Odpowiedzialnego Biznesu przybliża wyzwania związane z aktywizmem korporacyjnym. Jak mądrze zabierać głos w sprawach ważnych dla klientów?
Firmy coraz częściej udzielają się w sprawach niezwiązanych bezpośrednio z biznesem czy ich wiodącą działalnością. Uczestniczą w dyskusjach dotyczących praw człowieka, równości płci czy ochrony klimatu, bo tego oczekują od nich klienci. Metaanaliza danych skłoniła twórców opracowania Aktywizm korporacyjny do przedstawienia trzech najważniejszych wniosków dotyczących rozbudzonego aktywizmu korporacyjnego na świecie.
Biznes może więcej niż władze państwowe – firmy cieszą się większym zaufaniem niż administracje. To biznesowi przypisuje się także większą moc sprawczą.
Prawa człowieka to temat, w który powinien angażować się światowy biznes – spory światopoglądowe, które oddziałują na kwestie takie jak prawa kobiet, równość rasowa, zmiany klimatu czy sytuacja osób LGBT+, są ważne dla bardzo dużej części społeczeństwa.
Oczekiwania konsumentów wobec firm będą wzrastać – wpływa na to ma stosunek milenialsów do biznesu, od którego coraz częściej oczekują wykorzystywania mocy sprawczej do rozwiązywania najistotniejszych problemów współczesnego świata. Z drugiej strony konsumenci z biegiem lat coraz bardziej przekonują się, że marki powinny zajmować jasne stanowisko w kontekście istotnych spraw społecznych.
Jakie kluczowe wartości i działania powinny wziąć pod uwagę firmy, które zamierzają komunikować w wiarygodny sposób swoje zaangażowanie w kwestie społeczne? Eksperci Forum Odpowiedzialnego Biznesu rekomendują kwestie: ochrony prawa człowieka, uważności, świadomości siły biznesu, współpracy, szacunku dla różnorodności i empatii. Choć marki nie muszą w każdym z tych przypadków zajmować wyraźnego stanowiska, z pewnością powinny przyjrzeć się własnym strategiom komunikacyjnym oraz z dużą uważnością podchodzić do tego, co dzieje się w ich otoczeniu. Warto też pamiętać, że największą liczbę reakcji użytkowników wywołują wątki dotyczące klimatu, LGBT+, różnorodności oraz praw kobiet.
Choć wielu klientów oczekuje od ulubionych marek wyrazistej komunikacji, zdaje się, że firmy wolą na razie nie deklarować się jednoznacznie w dyskusjach na wrażliwe tematy. Eksperci podkreślają, że kluczowe w nadchodzącej erze aktywizmu korporacyjnego będą autentyczność i zgodność działań z wartościami organizacyjnymi. Klienci szybko wyłapują wszelkie niespójności, co stanowi prosty sposób na to, by dobre zamiary firmy przeistoczyły się w zły PR.