Nie wszystkie konkursy organizowane przez firmy powinny się odbywać w myśl zasady „zwycięzca bierze wszystko” czy być oceniane wyłącznie przez kadrę zarządzającą. Nowe badania pokazują, jak podejść do organizacji takich inicjatyw, aby osiągać określone cele.
Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego zapałki zazwyczaj mają powierzchnię ścierną tylko po jednej stronie pudełka? Nie zawsze tak było. Przez dziesięciolecia ludzie mogli używać obu stron kartonika zapałek do ich zapalania. Jednak to zmieniło się na początku XX wieku, kiedy pracownik fabryki Swan Vesta zwrócił uwagę na niepotrzebne elementy w projekcie i zasugerował, że firma mogłaby znacznie obniżyć koszty produkcji, umieszczając papier ścierny tylko po jednej stronie. Ten prosty pomysł sprawił, że od tamtej pory zaczęto inaczej projektować pudełka zapałek, co przyniosło producentom oszczędności liczone w milionach dolarów.
Pracownicy często mają kreatywne pomysły, które mogą pomóc ich organizacjom. Te przełomowe idee obejmują zarówno sposoby na zwiększenie efektywności procesów produkcyjnych, jak i propozycje nowych produktów, takich jak Flamin’ Hot Cheetos firmy Frito‑Lay. Te wyjątkowo pikantne chipsy zostały wymyślone przez Richarda Montañeza, który wówczas pracował jako sprzątacz w fabryce Frito‑Lay w Rancho Cucamonga w Kalifornii. Twierdzi, że zainspirowało go wideo, w którym prezes zachęcał pracowników, aby „działali, jakby sami byli właścicielami firmy”. Montañez przedstawił przekąskę dodatkowo doprawioną chili kierownictwu firmy, a wkrótce potem Flamin’ Hot Cheetos stały się jednym z najbardziej dochodowych produktów Frito‑Lay. Inne innowacyjne pomysły, które wielkie korporacje zawdzięczają swoim pracownikom, to m.in. Happy Meal w McDonald’s czy humorystyczne podejście Southwest Airlines do przedstawiania instrukcji bezpieczeństwa na pokładzie samolotów. Jak firmy mogą jeszcze lepiej wykorzystać ogrom pomysłów rodzących się w głowach ich pracowników?