Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Więcej w: Zarządzanie zmianą
Co tłumi kreatywność w naszej firmie? Jak to zmienić?
INNOWACJE

Co tłumi kreatywność w naszej firmie? Jak to zmienić?

Nawet najlepsza firma nie może spoczywać na laurach. To, co zapewniało jej sukces wczoraj, nie gwarantuje go w przyszłości, konieczne są więc ciągłe zmiany. Co robić jednak, gdy załoga opiera się jakimkolwiek innowacjom, a kierownictwo zwalcza kreatywne jednostki? Praktycznie co drugi artykuł w światowej prasie biznesowej bezpośrednio lub pośrednio dotyka kwestii zwiększającego się tempa zmian we współczesnej gospodarce. […]

Witold Jankowski
1 września 2003
Dylemat fuzji i przejęć: kto odchodzi, a kto zostaje?
PRZYWÓDZTWO

Dylemat fuzji i przejęć: kto odchodzi, a kto zostaje?

Złe decyzje personalne mogą być źródłem niepowodzenia fuzji. Każdego roku na całym świecie firmy łączą się ze sobą. Z różnych powodów: aby zwiększyć skalę i zasięg działania, aby pozyskać dodatkowe zasoby czy aby zmniejszyć koszty. Bez względu na powody łączenia się, jedną z podstawowych konsekwencji fuzji są decyzje personalne o awansie lub degradacji. Nowa firma nie potrzebuje bowiem dwóch […]

Witold Jankowski
1 lipca 2003
Ryszard Wojtkowski: zarządzanie zmianami wymaga subtelności i zdecydowania
PRZYWÓDZTWO

Ryszard Wojtkowski: zarządzanie zmianami wymaga subtelności i zdecydowania

Fuzja czy przejęcie mają szanse powodzenia tylko wtedy, kiedy wiadomo, kto rządzi i do czego zmierza.W okresie niepewności zarządzanie przedsiębiorstwem staje się prawdziwą sztuką, wymagającą zdecydowania i silnego przywództwa. Łęcki zachowuje się tak, jakby uczestniczył w grze towarzyskiej, a nie w meczu o wysoką stawkę. Zapomniał o tym, że fuzja czy przejęcie mają szanse powodzenia tylko wtedy, kiedy wiadomo, kto rządzi i do […]

Ryszard Wojtkowski
1 lipca 2003
Joanna Chylewska: najważniejsze jest utrzymanie kluczowych pracowników
PRZYWÓDZTWO

Joanna Chylewska: najważniejsze jest utrzymanie kluczowych pracowników

Podstawowym elementem procesu łączenia firm powinna być strategia utrzymania kluczowych pracowników, która określałaby korzyści z ich pracy w nowej firmie, ich rolę w procesie integracji oraz oczekiwania i plany wobec nich na przyszłość. Przenieśmy się w czasie do momentu, kiedy negocjacje dotyczące fuzji nie były jeszcze zakończone, gazety nie pisały o transakcji tak otwarcie, a wszystkie kluczowe decyzje kadrowe miały być dopiero […]

Joanna Chylewska
1 lipca 2003
Projekty jako wstęp do zarządzania procesami
Przełomowe innowacje

Projekty jako wstęp do zarządzania procesami

Firmy decydujące się na podniesienie efektywności przez udoskonalanie i rozwijanie zachodzących w nich procesów biznesowych powinny mieć świadomość dwóch, tylko z pozoru trywialnych, prawidłowości. Otóż motywacja do takiej zmiany najczęściej pochodzi z otoczenia: z analizy konkurencji i dostawców czy też z badań oczekiwań klientów. Natomiast energię do przeprowadzenia transformacji organizacja musi znaleźć wewnątrz. Transformacja procesów, a tym bardziej stworzenie organizacji zarządzanej procesami, na […]

Tomasz Borucki
1 lipca 2003
Mój pracownik bierze fuchy! Co robić? Zwolnić, zabić czy…?
Przełomowe innowacje

Mój pracownik bierze fuchy! Co robić? Zwolnić, zabić czy…?

Twój najlepszy pracownik podejmuje dodatkową pracę poza firmą. Wykonuje ją w swoim wolnym czasie. Czy możesz mu tego zabronić? Jak powinieneś postępować, gdy odkryjesz fuchę? Fucha kojarzy się w Polsce z czasami PRL‑u. Okazuje się jednak, że jest to zjawisko ponadczasowe i ponadustrojowe. Pracownicy brali, biorą i będą brać fuchy, czyli dodatkowe płatne zajęcia. Nie tylko w Polsce, ale także w krajach […]

Witold Jankowski
1 czerwca 2003
Jawność płac w firmie: mrzonka czy konieczność?
Kompetencje przywódcze

Jawność płac w firmie: mrzonka czy konieczność?

Czy należy ujawniać płace pracowników firmy? Jakie mogą być konsekwencje braku przejrzystości w zakresie zróżnicowania płac? Co robić, kiedy różnice w wynagrodzeniach zostaną ujawnione? Jeszcze do niedawna w Polsce sprawa zróżnicowania i jawności płac nie była istotnym problemem biznesowym. Większość pracowników wiedziała, kto ile zarabia. Zróżnicowanie płac też nie było szczególnym problemem. Obecnie w coraz większej liczbie firm taka sytuacja […]

Witold Jankowski
1 maja 2003
Tomasz Rostkowski: menedżerowie muszą jak najszybciej rozwiązać problem
Kompetencje przywódcze

Tomasz Rostkowski: menedżerowie muszą jak najszybciej rozwiązać problem

Menedżerowie firmy po prostu sami stworzyli okazję do wybuchu kryzysu. Nie mogą więc jedynie „wysłuchać skarg i wyrazić współczucia”. Muszą zadeklarować szybkie, trwałe i sprawiedliwe rozwiązanie problemu. Zacznijmy od tego, że ujawnienie konkretnych stawek wynagrodzeń to poważne naruszenie prywatności pracowników. Wbrew utartym opiniom, wiele osób przykłada wielką wagę do utrzymania swoich zarobków w tajemnicy, zwyczajnie nie chcąc, aby […]

Tomasz Rostkowski
1 maja 2003
Małgorzata Roguska: najwyższy czas podejść profesjonalnie do polityki personalnej
Kompetencje przywódcze

Małgorzata Roguska: najwyższy czas podejść profesjonalnie do polityki personalnej

Szybkim rozwiązaniem byłoby stonowanie emocji tych niezadowolonych, na których firmie szczególnie zależy, jeszcze przed spotkaniem z całym personelem Techsolutions: natychmiastowe przejęcie kontroli nad sytuacją poprzez ustalenie z dyrektorami działów, które z rozbieżności w wynagrodzeniach nie mają faktycznego uzasadnienia. Problemem Techsolutions jest brak klarownych i zrozumiałych dla większości standardów, mechanizmów i ram funkcjonowania w poszczególnych obszarach zarządzania. W przypadku polityki personalnej najwyższy czas, by […]

Małgorzata Roguska
1 maja 2003
Po pierwsze, nie przeszkadzaj myśleć
INNOWACJE

Po pierwsze, nie przeszkadzaj myśleć

Najlepsze pomysły w firmach wykraczają poza schematy działania, a często wręcz – poza schematy poznawcze, stosowane przez większość ludzi. Kreatywność nie musi być równoznaczna z innowacyjnością – vide Japonia po II wojnie światowej, twórczo adaptująca cudze wynalazki. W tym kontekście, rady Suttona nie są aż tak zaskakujące, a zasady – dziwaczne. To atak na nasze schematy poznawcze, na nasze przekonania, […]

Stefan Lewicki
1 maja 2003

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!