Streszczenie: Artykuł analizuje rosnącą świadomość konsumentów w zakresie prawa do naprawy produktów oraz ich oczekiwania wobec producentów i sprzedawców. Wskazuje na potrzebę dostosowania strategii biznesowych do zmieniających się postaw konsumenckich, które coraz częściej kładą nacisk na trwałość, możliwość naprawy i zrównoważony rozwój. Firmy, które nie uwzględnią tych trendów, ryzykują utratę zaufania klientów i konkurencyjności na rynku.
W ostatnich latach sprzedawcy produktów wyposażonych w oprogramowanie coraz częściej wykorzystują narzędzia cyfrowej kontroli nad swoimi towarami, aby zwiększyć przychody po ich sprzedaży. Przykładem takich działań jest wymóg zakupu subskrypcji w celu utrzymania sprawności urządzeń lub zdalne ograniczanie możliwości naprawy przez właścicieli.
Naprawiłeś swój uszkodzony smartfon, wykorzystując niecertyfikowany ekran? Producent go zablokuje. Chciałeś nadal korzystać z inteligentnych funkcji kołyski, którą kupiłeś dla swojego noworodka? Musisz wykupić miesięczny abonament. Konsumenci, którzy już raz zapłacili za towary ulepszone technologicznie, nie zawsze mogą korzystać z nich na zasadach przypominających pełne prawo własności. I są z tego powodu coraz bardziej niezadowoleni.
Materiał dostępny tylko dla subskrybentów
Dołącz do subskrybentów MIT Sloan Management Review Polska Premium!
Kup subskrypcję