Paulina Kostro
Redaktor "MIT Sloan Management Review Polska"
Jakie firmy dziś stać na AI?
Sztuczna inteligencja (AI) odgrywa coraz bardziej kluczową rolę w transformacji cyfrowej w Polsce. Coraz więcej firm dostrzega jej potencjał w zakresie zwiększania efektywności, redukcji kosztów oraz podnoszenia jakości procesów biznesowych. Mimo rosnącego zainteresowania AI, wiele polskich przedsiębiorstw zmaga się z wyzwaniami, które znacząco spowalniają proces jej wdrażania. Główną barierą są ograniczenia finansowe, które uniemożliwiają lub utrudniają inwestycje w nowoczesne technologie.
Polskie inwestycje w Afryce
Rodzime firmy coraz odważniej wkraczają na rynki Afryki Subsaharyjskiej, konkurując z międzynarodowymi korporacjami. Jednak ta ambitna podróż to wyzwanie nawet dla doświadczonych graczy biznesowych ze względu na dystans, zmienne uwarunkowania oraz zupełnie nieoczywiste lokalne realia. Inwestycje na afrykańskich rynkach wymagają cierpliwości, budowania relacji i stworzenia dobrej opowieści o przewagach firmy z dalekiego, nieznanego kraju.
Polskie inwestycje w Afryce
Rodzime firmy coraz odważniej wkraczają na rynki Afryki Subsaharyjskiej, konkurując z międzynarodowymi korporacjami. Jednak ta ambitna podróż to wyzwanie nawet dla doświadczonych graczy biznesowych, z racji dystansu, zmiennych uwarunkowań oraz zupełnie nieoczywistych lokalnych realiów. Inwestycje na afrykańskich rynkach wymagają cierpliwości, budowy relacji i stworzenia dobrej opowieści o przewagach firmy z dalekiego i nieznanego kraju.
I znowu problemy rekrutacyjne! Bez zmiany podejścia do HR nic z tego nie będzie
Producent mebli stara się pozyskać wykwalifikowanych pracowników z rynku, ale efekty rekrutacji są rozczarowujące. Nowy dyrektor HR próbuje wprowadzić zmiany w kulturze organizacyjnej, aby przyciągnąć do firmy utalentowanych pracowników. Niestety, spotyka się z oporem ze strony zarządu.
Debata: Zielona logistyka w Polsce – oszczędności mile widziane
W trakcie V Kongresu MIT Sloan Management Review Polska odbyła się debata dotycząca wdrażania celów ESG w Polsce, której uczestnikami byli doświadczeni praktycy biznesu. Przedstawiamy wideo z debaty.
Satysfakcja z prowadzenia firmy to nie wszystko
Oczekiwania przedsiębiorców wobec działań państwa są proste: stworzyć przyjazne, transparentne warunki prowadzenia biznesu.
Harmonijna współpraca CEO i CFO kluczem do sukcesu firmy
Jednym ze warunków sukcesu firmy są dobre relacje pomiędzy CEO a CFO. Nierzadko stanowi to jednak wyzwanie, ponieważ prezesi firm często cechują się nadmiernym optymizmem, natomiast dyrektorzy finansowi pesymizmem i chęcią kontroli. Dla dobra biznesu warto jednak, aby te dwie różniące się od siebie osoby znalazły wspólny język.
Być czy nie być… na spotkaniu, czyli 6 rad od Elona Muska na temat produktywności
Elon Musk nie przestaje zaskakiwać. Prawdopodobnie najbardziej pracowników Twittera – firmy, której stał się nowym właścicielem. Musk nieraz podkreślał, że produktywność jest jego kluczem do sukcesu. Niewątpliwie dąży do tego, aby ludzie, którzy dla niego pracują, kierowali się tą samą zasadą. Nic więc dziwnego, że postanowił wysłać do nich maila z sugestiami dotyczącymi poprawy ich wydajności.
Zarządzanie tożsamością w organizacji – czy to już konieczność?
Ewelina Furtak, dyrektor marketingu w Cloudware Polska, łączy marketing ze światem technologii, pokazując, że środowisko IT stale odpowiada na dynamicznie zmieniające się potrzeby biznesu. Tym razem w rozmowie z Pauliną Kostro, redaktorką MIT Sloan Management Review Polska, opowiada o tym, w jaki sposób firmy dbają o swoje cyberbezpieczeństwo za pomocą rozwiązania klasy IAM (Identity and Access Management). Słuchacze dowiedzą się również, jak wygląda zarządzanie tożsamością w praktyce.
Kiedy cyfrowy kontroling zawodzi
Larsen Fortune Group, zachęcona korzyściami płynącymi z digitalizacji procesów biznesowych, postanawia wdrożyć nowoczesny system klasy Enterprise Performance Management. Okazuje się jednak, że chociaż samo pozyskanie technologii jest stosunkowo łatwe, to jej wdrożenie, utrzymanie i rozwój stanowią duże wyzwanie.
Ludzki wymiar cyfrowej rekrutacji
Digitalizacja procesu zatrudniania stała się priorytetem organizacyjnym w związku z przejściem wielu firm na zdalny lub hybrydowy model pracy. Konkurowanie o najlepsze talenty na rynku przybrało na sile, ale jednocześnie stało się łatwiejsze dzięki rozwiązaniom cyfrowym, które cały proces rekrutacji przyspieszają. To, co wcześniej było opcją, w środku globalnego kryzysu stało się koniecznością. Jednak firmy przechodzące na pełną rekrutację cyfrową nie mogą zapominać, że tak naprawdę nie chodzi w niej o narzędzia, a o ludzi.
Mierzenie zrównoważonego rozwoju. Jak to robią giganci?
Firmy coraz chętniej chwalą się swoimi działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju. Jest im znacznie łatwiej gdy dysponują konkretnymi danymi. Te jednak trudno pozyskać.
Transformacja technologiczna - wymóg naszych czasów
Dziś strategie cyfrowe muszą stać się prawdziwymi strategiami korporacyjnymi, które uwzględniają nowoczesne rozwiązania technologiczne. Można wręcz stwierdzić, że w wiodących firmach strategie cyfrowe i korporacyjne to jedno i to samo, a kryzys sprawił, że liderzy czynią z tego hasła cel działania.
Umiejętność analizowania danych coraz bardziej w cenie
Dane to język biznesu, którym każdy pracownik powinien umieć się posługiwać – bez względu na to, jakie stanowisko zajmuje w firmie.
Okiem lidera - narzędzia do pracy zdalnej
Czy powszechnie dostępne narzędzia do pracy zdalnej odpowiadają na potrzeby współczesnych pracowników? Jakie wybrać, aby realizować swoje obowiązki zawodowe w sposób wydajny i rzetelny?
Widok danych 360
Dane powinny być własnością organizacji, a nie poszczególnych jej jednostek i departamentów. Niestety w rzeczywistości bardzo często jest na odwrót.
Sztuczna inteligencja rozwija kompetencje pracowników
Firmy dostrzegają coraz większe korzyści z zastosowania sztucznej inteligencji. Szczególnie wtedy, gdy łączą wdrażanie technologii AI z rozwojem umiejętności zatrudnionych.
Proekologiczna postawa firm
Polskie przedsiębiorstwa coraz częściej starają się przestrzegać zasad sprzyjających środowisku naturalnemu, czym chętnie chwalą się przed swoimi konsumentami. W postawie proekologicznej pomagają również innowacyjne rozwiązania technologicznie, ale także powszechnie dostępne aplikacje mobilne.
Znajdź głos, który wpłynie na konsumenta
Klienci coraz częściej ufają swoim asystentom głosowym. Ten sojusz zmusza marki do bardziej inteligentnego komunikowania się zarówno z konsumentami, jak i maszynami.
Pracownik 2.0
Będzie wykazywał się kreatywnością i chęcią do nauki. Egzoszkielet odciąży jego kręgosłup, a sztuczna inteligencja – jego mózg. A to wszystko, jak zapowiadają eksperci, już za 10–20 lat.