Gdy Thomas Edison wynalazł żarówkę elektryczną, szybko stworzył wokół niej branżę elektryczną, wówczas zupełnie nowy sektor gospodarki. Ponad sto lat później, Steve Jobs wprowadził Apple na rynek muzyczny z odtwarzaczem iPod i równocześnie uruchomił internetowy sklep muzyczny iTunes Store.
Ci wybitni przedsiębiorcy doskonale wiedzieli, że ich przełomowe innowacje pozostaną jedynie gadżetami, jeżeli nie powstanie wokół nich infrastruktura, która nada im walor użytkowy.
![Zyskowne projektowanie](https://assets.mitsmr.pl/f/res-minimized/2i4Fdj1iZau0G/1682427522/KOgymtmIS9ZDTNiew6IzjPJrK804xYwEs.jpg)
Istotą sukcesu tych wybitnych przedsiębiorców była niebywała zdolność przewidywania, do czego ludziom przydadzą się ich produkty i kreowania w pełni rozwiniętych rynków, a nie tylko gadżetów niemających szerszego zastosowania. Takie podejście, typowe dla projektantów, jest niezwykle potrzebne współczesnym firmom, działającym na utowarowionych i turbulentnych rynkach. Przyjęcie przez nie sposobu myślenia projektanta może zaprocentować nie tylko zdolnością do tworzenia nowych, lepszych produktów i usług, ale też procesów, struktur organizacyjnych, a nawet strategii, o czym piszemy na dalszych stronach tego wydania HBRP.
Na początek polecam Państwu artykuł „Projektowanie służące działaniu”, w którym Tim Brown i Roger Martin podpowiadają, jak wykorzystać myślenie zgodne z zasadami projektowania do wcielania w życie wspaniałych pomysłów. Stosowanie zasad projektowania przekłada się nie tylko na produkty, ale także na to, jak pracują ludzie. Jon Kolko w tekście „Projektowanie ujawnia potencjał” pokazuje, jak podejście, które niegdyś stosowano głównie we wzornictwie produktów, zaczyna przenikać do kultury organizacyjnej. Przykładu dostarcza firma Samsung Electronics, która z producenta niedrogich urządzeń zlecanych przez inne firmy przekształciła się w światowego lidera innowacji. Drogę do kultury skoncentrowanej na projektowaniu przedstawiają Youngjin Yoo i Kyungmook Kim w artykule „Jak Samsung został potęgą w dziedzinie projektowania”.
Myślenie zgodne z zasadami projektowania prezentuje również wielu liderów obecnych w prestiżowym rankingu HBR, którego wyniki prezentujemy na łamach magazynu. Tworząc zestawienie, redakcja HBR szukała odpowiedzi na pytanie, którzy globalni prezesi są odporni na presję krótkoterminowości i rzeczywiście wypracowują solidne wyniki długookresowe? Odpowiedzi dostarcza ranking najskuteczniejszych prezesów w roku 2015.
Polecam też Państwu pozostałe artykuły i życzę samych udanych projektów, które przełożą się na doskonałe wyniki krótko – i długoterminowe.