Liderzy mogą przeoczyć jeden powód, dla którego niektórzy pracownicy unikają powrotu do biura: jest nim obawa przed nowymi społecznymi i kulturowymi „polami minowymi” w aktualnym środowisku biurowym.
Po dwóch latach pracy zdalnej wizja powrotu do biura była czymś, co mocno niepokoiło Billa. Chociaż można powiedzieć, że ze swoim 10‑letnim stażem był już niemal weteranem, w firmie nastąpiła tak duża rotacja, że nie znał już większości swoich kolegów. Ponieważ wrażliwe kwestie społeczne i kulturowe są obecnie stałym elementem rozmów w biurze, przede wszystkim obawiał się tego, że zrobi lub powie coś, co urazi jego współpracowników i pogrzebie jego karierę.
Eksperci obserwujący sytuację na rynku pracy twierdzą, że liderzy uciekają się do różnych drakońskich sposobów, włącznie z obcinaniem premii, aby skłonić ludzi do powrotu do biura, ale mogą przeoczyć jeden główny powód, dla którego pracownicy wciąż trzymają się od nich z daleka: wielu z nich czuje się bezpieczniej w domu – i to nie z powodu jakichkolwiek obaw związanych z COVID czy zdrowiem i dobrym samopoczuciem. Z perspektywy psychologii i bezpieczeństwa pracy wiele osób obawia się, że nie będzie w stanie poruszać się w dzisiejszym środowisku biurowym ze względu na społeczne i kulturowe pułapki. W ostatnim badaniu Korn Ferry prawie 60% respondentów stwierdziło, że powrót do biura miał negatywny wpływ na ich zdrowie psychiczne. – Biuro może być przerażającym miejscem, a ludzie nie chcą pracować w atmosferze strachu – mówi Alina Polonskaia, globalny lider praktyki Diversity, Equity, and Inclusion Consulting w Korn Ferry. Polonskaia uważa, że liderzy, którzy zmuszają ludzi do powrotu do biura, ryzykują „wepchnięcie ich w sytuacje, w których nie czują się komfortowo”.
W ostatnim badaniu Korn Ferry prawie 60% respondentów stwierdziło, że powrót do biura miał negatywny wpływ na ich zdrowie psychiczne.
Na wiele sposobów biura, do których pracownicy są proszeni o powrót, nie przypominają już tych, które opuścili. Jak na ironię, to właśnie najbardziej swobodne aspekty dnia pracy w biurze – nieformalne rozmowy i współpraca, które były w dużej mierze niemożliwe, gdy ludzie pracowali zdalnie – powodują u ich teraz największy niepokój. W większości przypadków niepokój ten pojawia się we wszystkich grupach wiekowych, rasowych i etnicznych. – Brakuje więzi i poczucia wspólnoty w biurze – mówi Nina Boone, lider praktyki różnorodności i integracji w Korn Ferry. Zauważa, że wielu młodych pracowników, którzy rozpoczęli swoją karierę, pracując zdalnie, nie ma poczucia solidarności ze swoimi kolegami. – Przebywanie w biurze jest przyjemne, gdy pracownik czuje się częścią grupy – mówi Boone i dodaje: – Ale może czuć się naprawdę źle, gdy nią nie jest.
Zamiast zmuszać ludzi do powrotu do biura, Boone sugeruje, że liderzy powinni zrobić więcej, aby wspierać poczucie więzi wśród pracowników, czy to osobiście, czy zdalnie. Dodaje, że organizacje muszą też dotrzymać wielu obietnic, które złożyły pracownikom na temat możliwości szkoleń, rozwoju i nawiązywania kontaktów w biurze. – Jak dotąd ludzie przychodzą do biura i otrzymują masę pracy – mówi Boone. Podobnie Polonskaia uważa, że liderzy mogą sprawić, że powracający pracownicy poczują się bardziej komfortowo, dając im głos w tworzeniu nowego środowiska biurowego. – Wszyscy zmagają się z obecną sytuacją – mówi – więc wszyscy powinni uczestniczyć w projektowaniu nowej. Powinno to obejmować otwarty dialog na temat kwestii, takich jak tożsamość, która pozwala ludziom wyrazić swoje uczucia bez odrzucania uczuć innych osób.
Zamiast zmuszać ludzi do powrotu do biura, liderzy powinni zrobić więcej, aby wspierać poczucie więzi wśród pracowników.
Eksperci twierdzą, że liderzy mogą również organizować więcej spotkań na temat tego, co oznacza bycie w miejscu pracy. Mogą one promować grupy zasobów pracowniczych i, szerzej, wzmacniać kulturę oraz cel firmy. Polonskaia uważa, że sposobem na to, by ludzie czuli się mniej niespokojni przed powrotem do biura, nie jest ich pilnowanie, ale „stworzenie większej integracji i sposobów na zaangażowanie wszystkich”.
Alina Polonskaia, Global Leader, praktyka konsultingowa DE&I w Korn Ferry
Nina Boone, Lider w Ameryce Północnej, różnorodność i integracja