Doświadczenie pandemii sprawiło, że priorytetem stało się zdrowie pracowników. Z tego względu zatrudnieni, poza opieką medyczną, sygnalizują dodatkowe oczekiwania względem benefitów związanych z ich kondycją psychiczną. Pracodawcy, którzy zrealizują te potrzeby, mogą liczyć na efektywną pracę zadowolonych pracowników.
Najważniejszym benefitem dla pracownika w czasach pandemii jest szef, który potrafi zbudować ze swoimi współpracownikami dobre relacje i być dla nich wsparciem w trudnych sytuacjach – zarówno tych zawodowych, jak i osobistych. Jak wynika z badania Przyszłość wellbeingu i benefitów pracowniczych. Nowe porządki, zrealizowanego przez twórcę aplikacji mobilnej opartej o grywalizację – firmę Activy – organizacje, które już wcześnie wypracowały kulturę pracy opartą na zaufaniu i transparentności, mądrych liderach, a także dostosowały miejsce pracy do oczekiwań pracowników, miały znacznie mniej do zrobienia w pandemicznej rzeczywistości. Pracownicy takich firm mogli liczyć na wsparcie i zrozumienie nawet w najcięższych czasach. Zagwarantowała im to skuteczna komunikacja będąca podstawą <a href=>przetrwania w obecnej sytuacji.
Dlaczego troska o kondycję psychiczną pracowników jest taka ważna?
Nie ulega wątpliwości, że sytuacja, z którą mierzą się społeczności na całym świecie, znacząco wpłynęła na samopoczucie poszczególnych jednostek. Długotrwały stres związany z niepewnością względem tego, „co będzie dalej” – niejednokrotnie połączony ze spadkiem zarobków, a nawet utratą zatrudnienia – dla wielu osób mógł być bodźcem inicjującym depresję. Jak podaje WHO, na tę chorobę cierpi obecnie już 350 milionów osób, z czego 1,5 miliona w Polsce. Natomiast według prognoz ekspertów do 2030 roku depresja stanie się najbardziej powszechną chorobą cywilizacyjną na świecie.
59,4% pracowników w wieku 51+ wskazało, że zdrowie psychiczne to ich osobista sprawa lub nie są zainteresowani żadną z usług psychologicznych
Skala problemu ewidentnie się rozwija i to nie tylko w wyniku pandemii. Według badań Medicover w okresie między 2012 a 2018 rokiem liczba dni nieobecności pracowników z powodu problemów psychicznych wzrosła z 14 milionów do 19,5 miliona.
Za dobrostan zatrudnionego odpowiada pracodawca
W pierwszych tygodniach pandemii, po ogłoszeniu lockdownu, pracodawcy skupili się przede wszystkim na technicznym aspekcie pracy zatrudnionych – czyli zagwarantowaniu im dostępu do służbowych laptopów i innych niezbędnych sprzętów. W wielu firmach zbagatelizowano lub nawet nie podjęto z pracownikami rozmów na temat tego, jak czują się w zupełnie nowej, niepewnej dla wszystkich sytuacji. Jeszcze przed pandemią benefity związane z kondycją psychiczną oferowało zaledwie 3% firm (a w tzw. nowej normalności jest to nadal mniej niż 7%), tymczasem obecnie aż 72,6% pracowników uważa, że ich pracodawca powinien wprowadzić tego typu dodatki – czytamy w raporcie Przyszłość wellbeingu i benefitów pracowniczych. Nowe porządki.
Dlaczego to właśnie pracodawca powinien dbać o zadowolenie zatrudnionych? Przede wszystkim dlatego, że obecnie praca zajmuje jeszcze większą część życia każdego pracownika. Dlatego to właśnie na liderów biznesu spada obecnie odpowiedzialność za dobrostan całych społeczeństw.
47,1% rodziców nie radzi sobie ze stresem, ma problemy ze spokojem i mindfulness
Tymczasem aż 47,9% badanych przez Activy osób twierdzi że podejście pracodawcy do kwestii związanych ze zdrowiem i dobrym samopoczuciem się nie zmieniło, a 19,3% nie ma w tym obszarze zdania.
Źródło: Przyszłość wellbeingu i benefitów pracowniczych. Nowe porządki
W zdrowym ciele efektywny pracownik
Optymistycznie nastraja fakt, że aktywność fizyczna polskich pracowników nie zmalała (znacząco) przez pandemię – nadal 62% osób (dane za Activy) ćwiczy minimum kilka razy w tygodniu (choć należy wziąć pod uwagę, że zazwyczaj również prowadzimy bardziej aktywny tryb życia latem). Cieszy także informacja, że aż 56% osób, które przed pandemią raczej nie ćwiczyły, podjęły jakoś rodzaj aktywności fizycznej, a co trzecia ćwiczy teraz ok. 2‑3 razy w tygodniu.
Co ciekawe, spośród tych respondentów, którzy zadeklarowali rozpoczęcie ćwiczeń, aż 57,1% wybrało jazdę na rowerze. Potwierdzają to dane sprzedażowe – w Polsce, tuż po zniesieniu obostrzeń w handlu, Decathlon wskazywał na rekordowe wyniki sprzedaży rowerów, a polski producent KROSS, w odpowiedzi na tak duże zainteresowanie, uruchomił usługę wynajmu rowerów przez pracodawcę jako nową opcję benefitową.
Źródło: Przyszłość wellbeingu i benefitów pracowniczych. Nowe porządki
To dobre informacje, szczególnie w kontekście wiedzy o tym, że podatność na wszelkie choroby wynika przede wszystkim z niskiej odporności fizycznej i psychicznej, która z kolei pojawia się w wyniku złego trybu życia i wysokiego poziomu trwałego stresu. Podczas gdy pracodawcy skupili się w trakcie pandemii na zabezpieczeniu zespołów przed zarażeniem się wirusem w biurach, zatrudnieni zaczęli działać proaktywnie na rzecz własnego zdrowia – i to się chwali!
Aktywność fizyczną w miejscu pracy od lat promują chińscy pracodawcy. Pracownicy ćwiczący zbiorowo, na polecenie szefa, są ważną częścią krajobrazu pracy we współczesnym Państwie Środka. Co ciekawe, tego typu działania mają na celu nie tylko promowanie zdrowego trybu życia, ale są również wykorzystywane jako narzędzie do wzmacniania ducha zespołu. (Według Colina Hawesa , profesora na wydziale prawa australijskiego University of Technology w Sydney, jest to część kultury korporacyjnej niektórych dużych chińskich firm. Opisał tę praktykę w swojej książce The Chinese Transformation of Corporate Culture).
Na spadki samopoczucia – wellbeing
Dbałość o zdrowie fizyczne i psychiczne przekłada się na energię do działania i mierzenia się z wyzwaniami osobistymi i zawodowymi. Eksploatacja pracowników do ich granic możliwości, szczególnie w tak niepewnych czasach, nie wydaje się być zatem dobrym pomysłem. Przez wprowadzanie takich metod pracy pracodawcy łatwo mogą stracić kompetentnych pracowników. I nie chodzi tu już tylko o przejście wartościowej osoby do innej firmy, ale również o doprowadzenie zatrudnionego do granic jego psychicznych możliwości – co może skutkować właśnie depresją. W miejscu pracy wciąż za mało mówimy o trudnych emocjach i o tym, w jaki sposób sobie z nimi radzić.
Coraz trudniej jest nam budować relacje i więzi, a także prowadzić dialog – szczególnie gdy ogranicza nas dystans społeczny. Pomocne mogą okazać się tu właśnie inwestycje w tzw. wellbeing, które zwiększają odporność na spadki samopoczucia w związku z problemami „nowej rzeczywistości”. Podstawą takiego podejścia jest spójna, oparta o wartościach kultura organizacyjna oraz praca, w której menedżerowie dysponują wysokimi kompetencjami w zakresie właśnie wellbeingu. W uproszczeniu: dobra atmosfera pracy znacząco wpływa na kreatywność i zaangażowanie.
Przykłady dbania o zdrowie i wellbeing pracowników:
• ubezpieczenia zdrowotne;
• zapewnienie usług telemedycznych;
• organizacja szkoleń „jak zachować się w przypadku koronawirusa”;
• testy na COVID‑19;
• szkolenia dotyczące efektywnej pracy z domu, m.in. na temat ergonomii stanowiska pracy, zarządzania czasem;
• zapewnienie konsultacji online ze specjalistami, w tym psychologami;
• tworzenie wewnętrznych grup wsparcia;
• organizowanie zbiorowych ćwiczeń fizycznych.
Hybrydowy model pracy – bo brakuje nam drugiego człowieka
Podczas <a href=>nieobecności w biurze najczęściej brakuje nam relacji społecznych – wynika z badania przeprowadzonego przez Cushman & Wakefield oraz Antal: Elastyczność specjalistów i menedżerów w dobie zmiany. Niezwykle istotny okazuje się właśnie poziom integracji z innymi osobami w firmie. Aż 89% pracowników, którzy swoje obecne samopoczucie (w porównaniu z samopoczuciem przed początkiem pandemii) oceniają negatywnie, stwierdziło, że szczególnie dokucza im właśnie osłabiony poziom integracji ze współpracownikami (dane za Activy). Co ważne, znacznie większą potrzebę bycia w grupie odczuwają młodsi pracownicy, czyli ci w wieku od 18 do 30 lat – potwierdziło to aż 56,3% badanych, w porównaniu do 29,6% twierdzących odpowiedzi od osób najstarszych (51+).
Nic więc dziwnego, że 61% respondentów badania przeprowadzonego przez Cushman & Wakefield oraz Antal, uważa że biura powinny obecnie spełniać w głównej mierze funkcje społeczne. Ich zdaniem tego typu powierzchnie powinny stać się inspirującym miejscem, w którym będzie budować i wspierać kulturę organizacji, ułatwiać proces uczenia się, zachęcać do budowania więzi pomiędzy współpracownikami i klientami oraz sprzyjać kreatywności i innowacyjności. Natomiast wprowadzenie <a href=>hybrydowego modelu pracy może być odpowiedzią na łączenie obowiązków zawodowych z tymi osobistymi. Chodzi m.in. o wprowadzenie tzw. elastycznego czasu pracy, w którym nie liczy się ilość czasu poświęconego na wykonanie zadania, a rezultat.
***
Pracodawcy na całym świecie mierzą się obecnie z wyzwaniami nowej rzeczywistości. Niepewność jutra, strach o byt i własne zdrowie – te emocje towarzyszą każdemu z nas na co dzień. Dlatego warto dbać o siebie nawzajem, prowadzić dialog i pomagać sobie w trudnych sytuacjach życiowych i zawodowych. Firmy, które chcą zachować w swoich szeregach kompetentne jednostki, powinny skupić się obecnie na zapewnieniu im jak najlepszego dobrostanu, aby ci mogli odwdzięczyć się dobrą i efektywną pracą, która pozwoli utrzymać konkurencyjność organizacji. Pamiętajmy, że firmy tworzą powiązane ze sobą społeczności, zaś moc i kondycja psychiczna najsłabszej jednostki świadczą o sile całego przedsiębiorstwa.