Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!
Nowe formy pracy, zmiany demograficzne oraz coraz bardziej elastyczna struktura organizacji niosą całkowicie nowe zagrożenia i szanse dla współczesnych firm.
O tym, jak mądrze wykorzystać potencjał płynący ze zmian w obszarze pracy, mówi Heike Bruch, ekspert w dziedzinie kultury organizacyjnej.
Jak zmienia się podejście do kultury pracy i co te zmiany oznaczają dla współczesnych organizacji?
Zmiany zachodzące w obszarze pracy nazywamy światem 2.0. Termin ten odnosi się do przeobrażeń w przemyśle, gdzie zhierarchizowany sposób pracy zmienia się w kierunku firmy sieciowej. Oznacza to, że ludzie współpracują w bardziej elastyczny sposób – mamy do czynienia z zespołami wirtualnymi, pracą mobilną, a same formy pracy są dopasowywane do realizowanych projektów. Zamiast sztywno określonych działów w firmach funkcjonują zespoły elastycznie powoływane do rozwiązywania różnych problemów, żeby po wykonaniu zadania po prostu zniknąć. Te nowe formy kooperacji niosą ogromny potencjał ułatwiający innowacyjność, zwiększający tempo pracy w firmie, co szczególnie cenią pracownicy z młodszego pokolenia. Zachodzące przemiany mogą owocować częstszymi konfliktami. Korzystając z tych samych narzędzi, wprowadzając te same zmiany w środowisku pracy, firmy mogą być o wiele mniej wydajne, zespoły mogą się szybciej wypalać lub „przegrzewać”. Zauważyliśmy, że to, czy firma odniesie wskutek zmian korzyści, czy poniesie straty, zależy nie tyle od samej zmiany w środowisku pracy, ile od tego, czy firma ma możliwości właściwego wykorzystania tej szansy.
Co w takim razie można zrobić, aby stać się beneficjentem zachodzących zmian, a nie ofiarą?
Niestety, nasze badania nad środowiskiem pracy pokazały, że tylko nieliczne firmy odnoszą korzyści z tych zmian. Zaczęliśmy się więc zastanawiać nad powodami, dlaczego tak niewiele organizacji korzysta na wprowadzaniu zmian, a większość ponosi straty. Na podstawie naszych badań doszliśmy do wniosku, że odpowiada za to kultura firmy. Organizacje dobrze przygotowane mają tzw. kulturę pracy 4.0, podczas gdy pozostałe jej nie mają.