Potencjał zastosowań rozszerzonej rzeczywistości w biznesie jest bardzo duży – technologię można wykorzystać m.in. w sprzedaży wielkogabarytowych produktów – np. mebli, samochodów. Niewiele polskich przedsiębiorstw decyduje się jednak na wykorzystanie funkcji AR w ich biznesie, ponieważ wymagałoby to zmiany zachowań konsumenckich. Z perspektywy firm sprzedających tanie i niewielkie produkty może być to po prostu nieopłacalne.
Reprezentuję firmę Tylko.com, markę meblową tworzącą designerskie regały na wymiar z zastosowaniem rzeczywistości rozszerzonej (augmented reality). Zanim klient dokona transakcji, może ściągnąć darmową aplikację mobilną i dzięki funkcji AR sprawdzić, jak będzie wyglądał mebel w dowolnym miejscu i dowolnej konfiguracji. Po skierowaniu kamery telefonu lub tabletu w miejsce, w którym mógłby znajdować się mebel, aplikacja umożliwia „przymierzenie” go do danej przestrzeni. Dzięki funkcji AR potencjalny klient może nie tylko sprawdzić wygląd regału w miejscu docelowym swojego mieszkania lub biura, ale dosłownie ruchem palca dostosować rozmiar tego mebla do swojej przestrzeni i preferencji.
Dostrzegam liczne korzyści płynące z wykorzystania AR w naszym biznesie. Dzięki temu, że dajemy klientowi (nie zmuszając go do wyjścia z domu) możliwość sprawdzenia, jak w danej przestrzeni będzie wyglądał produkt (często ważący ponad 100 kg), liczba zwrotów po sprzedaży jest niewielka, co z kolei minimalizuje nasze ewentualne straty. Poza tym klienci czują się włączeni w proces tworzenia produktu: mogą nie tylko z fotorealistyczną dokładnością zobaczyć, jak regał komponuje się w określonym miejscu, ale też zmienić jego wymiar, kształt i kolor. Dzięki temu zyskujemy zadowolonych klientów z pozytywnymi doświadczeniami z procesu zakupowego, którzy są bardziej skłonni dokonać u nas zakupów w przyszłości.