Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

„Weź niebieską pigułkę, a historia się skończy, obudzisz się we własnym łóżku i uwierzysz we wszystko, w co zechcesz. Weź czerwoną pigułkę, a zostaniesz w krainie czarów i pokażę ci, dokąd prowadzi królicza nora” – powiedział Morfeusz, stawiając Neo przed wyborem pomiędzy realnym światem a iluzją.

Dziś przesłanie tych słów, pochodzących z kultowego filmu Matrix, przestaje być fantastyką i zaczyna symbolizować prawdziwe wybory. Wszystko za sprawą rozszerzonej rzeczywistości.

Łączenie światów rzeczywistego i wirtualnego od lat było domeną autorów książek science fiction oraz scenarzystów filmowych. W pewnym momencie rozwój technologiczny umożliwił wyświetlanie wirtualnych obrazów na specjalnych goglach i okularach oraz łączenie ich z rzeczywistym obrazem, co szybko znalazło zastosowanie najpierw w armii, a potem w medycynie i nauce. Aż wreszcie trafiło pod strzechy w postaci różnego rodzaju gadżetów oraz gier na smartfony, na czele z Pokémon Go. Dziś technologie, które nakładają cyfrowe dane i obrazy na realną scenerię, mogą być szansą dla przedsiębiorców, poszukujących nowych sposobów konkurowania i budowania wartości, o czym piszą Michael E. Porter i James E. Heppelmann w artykule Strategiczne podejście do rzeczywistości rozszerzonej. Autorzy uważają, że łączenie światów rzeczywistego i wirtualnego wpłynie nie tylko na biznes, ale i na codzienne życie, zmieniając nasz sposób uczenia się, podejmowania decyzji i współdziałania.

Przykład rozszerzonej rzeczywistości pokazuje, że technologie stają się głównym motorem napędowym biznesu. Nic więc dziwnego, że nowatorskie start‑upy są wyceniane wyżej niż tradycyjne firmy z tej samej branży, oferujące wyłącznie produkty lub usługi. Tak jak Airbnb, platforma umożliwiająca rezerwowanie miejsc noclegowych, która jest dziś warta więcej niż Marriott, największa na świecie sieć hotelarska. Wysokie wyceny firm platformowych zachęcają do wejścia w ten segment rynku. Podpowiadamy więc, jak to uczynić w artykule Jak stworzyć platformę na bazie własnego produktu. Jednak nawet najlepsze technologie nie zastąpią utalentowanych pracowników. Niestety, tempo życia w cyfrowym świecie stawia nas przed nowymi wyzwaniami, co szczególnie odczuwają pracownicy o wysokim potencjale. O sposobach radzenia sobie ze współczesnymi problemami środowiska pracy piszą Jennifer i Gianpiero Petriglieri w tekście Klątwa talentu.

Zachęcam Państwa do lektury tych i pozostałych artykułów i życzę udanej absorpcji najnowszych technologii i modeli biznesowych.

Witold B. Jankowski

Prezes ICAN Institute. Redaktor naczelny "ICAN Management Review" i "MIT Sloan Management Review Polska". Jeden z najbardziej doświadczonych konsultantów strategicznych w Europie. 


Najpopularniejsze tematy