Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Smartfon nieodłącznym towarzyszem

Jak wynika z badań przeprowadzpnych przez firmę Cisco, siedemdziesiąt siedem procent młodych Polaków stwierdziło, że często zanim wstaną z łóżka sprawdzają maile, sms‑y i portale społecznościowe na swoich smartfonach. Dwóch ankietowanych na pięciu odpowiedziało, że jeżeli pozbawiono by ich możliwości łączenia się z siecią poprzez telefon, zaczęliby odczuwać niepokój i przeżywać poczucie straty.

Smartfony są używane wszędzie, nawet w tych najbardziej prywatnych miejscach. Dla Pokolenia Y nie ma wyraźnie rozgraniczenia pomiędzy czasem pracy a czasem prywatnym, a co za tym idzie przenikają się - sprawy prywatne w ciągu dnia i obowiązki zawodowe późnym wieczorem nikogo nie dziwią.

W Polsce aż 4 z 5 respondentów używa smartfonów w łóżku, a ponad jedna trzecia respondentów używa ich w łazience. Dodatkowo ok. 20 proc. stwierdziło, że piszą wiadomości tekstowe, maile i sprawdzają portale społecznościowe podczas posiłków z rodziną i przyjaciółmi, co jest liczbą dwukrotnie niższą niż globalna średnia. Istnieje kilka badań oceniających Pokolenie Y jako pokolenie konsumentów i obywateli w sieci. - mówi Dariusz Fabiszewski, dyrektor generalny Cisco w Polsce. Jako że Pokolenie Y wchodzi na rynek pracy, z punktu widzenia pracodawców zrozumienie ich postaw pod względem zakresie mobilności i połączenia z siecią zyskuje na ważności.

Smartfony popularniejsze niż laptopy

W wielu częściach świata smartfony coraz śmielej zaczynają rywalizować z laptopami, będąc pojedynczym najbardziej pożądanym urządzeniem wśród 18‑30 latków. Gdyby respondenci mieli wybierać tylko jedno urządzenie, to jedna trzecia z nich preferowałaby smartfona, natomiast nieco więcej niż jedna trzecia wybrałaby laptopy.

Smartfony oceniono jako urządzenie dwukrotnie bardziej popularne od komputera stacjonarnego i trzykrotnie bardziej popularne od tabletu. W Polsce, odpowiadając na pytanie „gdybyś miał wybrać tylko jedno urządzenie, co byś wybrał”, 65 procent respondentów nadal głosowałoby na laptopa, prawie taki sam procent (12 i 11 proc.) wybrałoby tablet lub smartfona, zaś tylko 9 procent komputer stacjonarny.

Smartfon prywatny, czy służbowy?

Dla pokolenia „będącego zawsze w sieci”, pojedyncze urządzenie mobilne w zupełności wystarczy - czy to osobiste czy też będące własnością firmy. To z kolei stanie się wyzwaniem dla specjalistów IT, którzy muszą chronić aktywa firmy i informacje.

Chociaż dwoje na pięć ankietowanych podaje, że polityka ich firmy zabrania używania urządzeń firmowych do jakiejkolwiek działalności niezwiązanej z pracą, to aż 71 procent ankietowanych na całym świecie, przyznaje że nie zawsze przestrzegają polityki firmy. Polska młodzież - podobnie jak ich rówieśnicy w Indiach i Japonii - wydaje się mieć większy szacunek dla polityki firmy, na co wskazuje znacznie niższy współczynnik, wynoszący w Polsce 44 proc.

Bogactwo aplikacji

Prawie 70 procent respondentów Pokolenia Y potwierdziło znaczenie aplikacji mobilnych w ich codziennym życiu, podczas gdy w Polsce wskaźnik ten wyniósł 44 procent. Jeśli chodzi o cel pobierania smartfonowych aplikacji, to 42 proc. respondentów potwierdziło, że korzystają z nich głównie dla gier i rozrywki, zaś 35 proc. wykorzystuje je do pracy. Zaskakująco niska liczba spośród wszystkich aplikacji pobieranych codziennie jest wykorzystywana na bieżąco. Większość polskich respondentów Pokolenia Y - 79 proc. - zgłosiło użycie mniej niż 10 aplikacji regularnie.

Aktywnie za to młodzi Polacy korzystają z e‑handlu. Globalnie dziewięciu na dziesięciu ankietowanych potwierdziło dokonywanie zakupów w sieci, wskaźnik ten jednak wśród polskich respondentów okazał się jeszcze wyższy i wyniósł blisko 100 procent. Dodatkowo w Polsce połowa respondentów potwierdziła, że podczas robienia zakupów w sieci regularnie polega na opinii klientów; a pozostałe 24 procent sprawdza je sporadycznie.

Brama do Big Data

Aktywność internetowa przedstawicieli pokolenia Y jest także czynnikiem napędzajacym powstawanie światowych danych. Prawie 90 proc. respondentów - średnia zarówno na całym świecie jak i w Polsce - wrzuca zdjęcia do internetu celem ich udostępnienia lub przechowania na stronach internetowych, a  62 proc. respondentów przesyła filmy wideo celem ich udostępnienia lub przechowania na stronach internetowych - w Polsce liczba ta jest równa 50 proc. Patrząc na świat: 87 proc. respondentów ma konto na Facebooku, w Polsce - 81 proc.

Globalnie czterech na dzięsięciu użytkowników aktualizuje swoje konto na Facebooku co najmniej raz dziennie, zaś jeden respondent na pięciu aktualizacje swoje konto na Facebooku kilka razy dziennie. W skali światowej - ponad połowa badanych ma konta na Twitterze, z czego 21 proc. „tweetuje” przynajmniej raz dziennie.

Urządzenia mobilne to dopiero początek

Około dwie‑trzecie reprezentantów Pokolenia Y podświadomie lub w sposób niekontrolowany zagląda do swoich smartfonów, w celu sprawdzenia wiadomości mailowych, tekstowych lub mediów społecznościowych. Wskaźnik ten jest znacznie niższy w Polsce, gdzie 37 proc. respondentów stwierdziło niekontrolowane sprawdzanie swoich smartfonów. A urządzenia mobilne to dopiero początek. twierdzi Dariusz Fabiszewski. Ponieważ coraz więcej urządzeń, czujników, istot żywych i obiektów łączy się z internetem, objętość i potencjalna wartość wszystkich danych wytwarzanych przez te połączenia zasadniczo wzrasta.

Raport 2012 Cisco Connected World Technology Report został zlecony przez firmę Cisco i przeprowadzony przez InsightExpress. Globalne badanie składa się z dwóch ankiet: jedna skupia się na studentach szkół wyższych i pracownikach w wieku od 18 do 30 lat, druga ankieta skupia się na specjalistach z dziedziny informatyki. Na każdą ankietę składa się 100 respondentów z każdego z 18 krajów, co daje łącznie 3600 respondentów. Wśród 18 krajów znalazły się: Stany Zjednoczone, Kanada, Meksyk, Brazylia, Argentyna, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Holandia, Rosja, Polska, Turcja, Republika Południowej Afryki, Indie, Chiny, Japonia, Korea Południowa i Australia.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak nowe trendy technologiczne wpłyną w przyszłości na outsourcing? »

Technologia zmienia outsourcing 

Weronika Podhorecka PL

Analitycy wieszczą nową falę transformacji w outsourcingu procesów biznesowych. 

Piotr Gozdowski

Redaktor "Pulsu Biznesu", współpracował z "Harvard Business Review Polska".


Najpopularniejsze tematy