Obejrzyj debatę ekspertów na temat patriotyzmu gospodarczego. Moderuje Andrzej Jacaszek, dyrektor zarządzający ICAN Institute.
Na początku dyskusji Andrzej Jacaszek, dyrektor zarządzający ICAN Institute zwraca uwagę na kwestię, że duże koncerny – takie jak Samsung czy Toyota – są firmami, które rozwinęły się dzięki pomocy państwa. Narzuca się zatem pytanie: czy Polska ma szansę iść drogą azjatyckich tygrysów i czy polski interwencjonizm gospodarczy jest wystarczający?
Adam Karpiński, prezes Inter Cars Fleet Service, podnosi kwestię niskich pozycji polskich uczelni w rankingach międzynarodowych, które ograniczają innowacyjność polskiej gospodarki.
Wojciech Pantkowski, wiceprezes zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej, przekonuje natomiast, że nie da się w prosty sposób kopiować rozwiązań, które się sprawdziły w innych krajach i w odrębnych warunkach. Aby działać efektywnie, należy działać szybko, dlatego tak popularną ostatnio wartością w biznesie jest zwinność. Technologie są dziś ogólnie dostępne, czego przykładem może być polski sektor finansowy, który swobodnie można porównać do wspomnianych rynków azjatyckich.
Radosław Świerczyński reprezentujący Operatora Chmury Krajowej, stwierdza natomiast, że mała liczba patentów jest smutnym faktem, ale innowacje to przede wszystkim eksperymentowanie na rynku. Realizacja lokalnej chmury krajowej pozwala wspierać polską myśl techniczną i innowacje.
PRZECZYTAJ RELACJĘ Z DEBATY »
Patriotyzm gospodarczy
Współczesny patriotyzm ekonomiczny to zagadnienie wielowymiarowe, dlatego chętnie do niego wracamy. Podczas kongresu ICAN Management Review poświęciliśmy temu zjawisku cały blok tematyczny. Jak praktycy biznesu ocenili polskie innowacje i technologie?
Zdaniem Tomasza Łątki, członka zarządu APATOR S.A., w Polsce jeszcze nie dojrzeliśmy do takiego poziomu wsparcia R&D, jaki ma miejsce na Zachodzie.
Czy da się oddzielić politykę od ekonomii i zachować ideę otwartego rynku, na której oparta jest Unia Europejska?
Wojciech Pantkowski stwierdza, że tam gdzie jest to możliwe, państwo powinno wspierać gospodarkę. Zwraca uwagę, że podczas pandemii nie tylko zamknięto granice, ale także miały miejsce interwencje rządów w działanie rynku.
Po zerwaniu łańcuchów dostaw patriotyzm gospodarczy stał się koniecznością.
Co można poradzić firmom na trudne czasy?
Adam Karpiński: zwróciłbym uwagę na racjonalizację kosztów. Wiemy, że przed pandemią wiele przedsiębiorstw nie zwracało uwagi na część obszarów działalności, więc obecnie trzeba zweryfikować swoje działania.
Radosław Świerczyński: zwróćmy też uwagę, że podczas dzisiejszej konferencji komunikujemy się za pomocą nowych technologii. Oczywiście, chcielibyśmy się spotkać osobiście, ale pandemia pokazała, że można wykorzystać nowoczesne narzędzia i rozwiązania chmurowe w bieżącej działalności.
Zobacz całe wystąpienie w formie wideo:
Kongres ICAN Management Review „Liderzy Jutra”
Kongres odbył się 27 i 28 października 2020 roku. Niemal 40 ekspertów z Polski i ze świata podczas swoich wystąpień podzielonych na 13 sekcji tematycznych omówiło najnowsze trendy i innowacje, które już dziś decydują o przyszłości biznesu. Wykładom, wywiadom, debatom i prezentacjom przyglądało się ponad 1500 uczestników.
Kolejne materiały poświęcone Kongresowi, w tym relacje z obu dni wydarzenia oraz poszczególne wystąpienia w formie wideo, znaleźć można pod tym linkiem.