Ludzie i media chętniej słuchają osób, które są znane i interesujące niż tzw. no name’ów. Dlatego niezwykle istotne jest, aby potrafić wyróżnić się spośród całej masy podobnych do siebie ekspertów i specjalistów.
Planując przekaz, który chcemy wysłać w świat, musimy się dobrze zastanowić, kto ma być jego adresatem i starannie dobierać media, w których chcemy występować z komunikacją. Gdy już to ustalimy, możemy przystąpić do wyboru odpowiednich narzędzi do budowania marki osobistej. Dobrze się do tego nadają media społecznościowe, szczególnie LinkedIn, na którym możemy budować profil profesjonalisty, uzupełniając go informacjami na temat sukcesów zawodowych, nowych kompetencji, czy zyskując rekomendacje i potwierdzenia umiejętności od innych użytkowników.
Jeśli chcemy utrzymywać relacje z dziennikarzami i politykami, powinniśmy postawić na profil na Twitterze, dzięki któremu będziemy mogli na bieżąco komentować wydarzenia i wchodzić w interakcje z pożądanymi mediami lub osobami. Z kolei jeśli zależy nam na dotarciu do szerszej grupy odbiorców, zbudowaniu zasięgu i rozpoznawalności, to najlepiej założyć fanpage lub profil na Instagramie (wszystko zależy od specyfiki naszej branży). Chcąc budować swoją pozycję eksperta, należy pomyśleć o własnej stronie internetowej i tam publikować własne artykuły i materiały z mediów, dla których się wypowiadaliśmy.
Dobrym przykładem osoby, która doskonale rozumie istotę funkcjonowania w mediach społecznościowych jest Gary Vaynerchuk, który publikuje artykuły związane z przedsiębiorczością, rozwojem osobistym i rozwojem biznesu. Treści te multiplikuje we wszystkich kanałach, gdzie zbudował sobie kilkumilionową grupę obserwatorów.
Ciekawym pomysłem jest również promocja swojej osoby w mediach tradycyjnych, szczególnie w prasie branżowej, biznesowej, wypowiadanie się dla tych mediów oraz przyjmowanie od nich zaproszeń. Przykładowo, jeśli przedstawiciel firmy technologicznej pójdzie do telewizji śniadaniowej, to powinien mówić o swoim biznesie zupełnie inaczej niż w programach biznesowych, gdyż trafia do innych odbiorców. Ale bądźmy szczerzy – w telewizji śniadaniowej może budować markę kucharz, projektant mody, artysta albo celebryta. Ekspert IT ani nie zbuduje tam eksperckości, ani nie pozyska klientów. Zdecydowanie lepszym kierunkiem będą artykuły w specjalistycznej prasie, obecność na portalach technologicznych, prezentacje i wykłady na konferencjach i warsztatach branżowych, a nawet w niektórych przypadkach publikacja własnej książki. Za pośrednictwem tych kanałów znacznie łatwiej znaleźć wspólny mianownik pomiędzy wytyczonymi celami a potrzebami odbiorców, do których przekaz dociera.
Jak stworzyć strategię personal brandingu i skutecznie ją wdrożyć? »
Kolejną rzeczą jest udział w imprezach networkingowych zarówno branżowych, jak i tych o szerszym zasięgu. Na przykład Adam Góral, prezes Asseco Poland, uczestniczy w prawie każdym wydarzeniu gospodarczym o dużej randze. Bierze udział w panelach dyskusyjnych poświęconych nie tylko rozwojowi branży IT, ale także potencjałowi polskiej gospodarki i możliwościom ekspansji rodzimych firm. W panelach występuje zarówno z przedstawicielami biznesu, jak i z decydentami politycznymi. Dzięki temu buduje nie tylko markę własną, ale także umacnia pozycję firmy i jej postrzeganie w środowisku biznesowym.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Nie udawaj społecznika »