„Liderzy Jutra” to projekt, którego głównym zadaniem jest odnalezienie i wyróżnienie mistrzów i bohaterów polskiego biznesu. Ludzi, którzy już dziś inspirują i pokazują nam, jak prowadzić firmy gotowe na wszystko, co przyniesie niepewna i zmienna przyszłość. Oto laureaci drugiej edycji tego konkursu!
Ogłoszenie i nagrodzenie laureatów miało miejsce podczas uroczystej gali – w inspirujących przestrzeniach Centralnego Domu Technologii. Całe wydarzenie, prowadzone przez Joannę Koprowską, redaktorkę „ICAN Management Review” i Mariusza Smolińskiego, dyrektora ICAN Research, podzielone zostało na dwie części. Pierwsza z nich – zgodnie z misją ICAN Institute – miała charakter dyskusyjno‑szkoleniowy i rozpoczęła się od mocnej wypowiedzi dr Witolda Jankowskiego.
Założyciel i prezes ICAN Institute przypomniał zaproszonym gościom – menedżerom i prezesom kluczowych polskich przedsiębiorstw – wartości, jakimi kieruje się od początku ICAN Institute, a których wyrazem jest również stworzenie i rozwijanie nowego magazynu biznesowego, jakim jest „ICAN Management Review”.
Indeks górny dr Witold Jankowski, prezes ICAN Institute i redaktor naczelny „ICAN Management Review” Indeks górny koniecdr Witold Jankowski, prezes ICAN Institute i redaktor naczelny „ICAN Management Review”
Przede wszystkim jednak postawił pytanie, które zgadzało się z tematyką konkursu „Liderzy Jutra”, a równocześnie stanowiło oś tematyczną całej pierwszej części gali – Czy nowa normalność wymaga również nowego rodzaju liderów?
Kolejnym elementem części o charakterze merytorycznym było wystąpienie Andrzeja Jacaszka, wiceprezesa ICAN Institute i wydawcy „ICAN Management Review”.
Kilkunastominutowa, dynamiczna prelekcja nosiła tytuł „Przywództwo transformacyjne u progu 2022 roku” i w dużej mierze dotyczyła nowych wyzwań, jakie stawia przed liderami konieczność transformacji cyfrowej ich organizacji. W tym kontekście nowy model przywództwa oznacza między innymi pożegnanie się z przekonaniem, że prezes to osoba, która zna się na wszystkim i umie odpowiedzieć na każde pytanie. Wręcz przeciwnie, jedną z najważniejszych kompetencji nowych liderów jest raczej –zgodnie ze słowami Johna Hagela, prezesa Center for the Edge (Deloitte) – zdolność do formułowania właściwych pytań, mocnych i inspirujących.
To odmienny model przywództwa – skoncentrowanego na kreowaniu środowiska, które inspiruje ludzi do tego, by uczyli się szybciej. Skłania zespół, by pracował razem nad znalezieniem odpowiedzi.
John Hagel
Indeks górny Andrzej Jacaszek, wiceprezes ICAN Institute i wydawca „ICAN Management Review”. Indeks górny koniecAndrzej Jacaszek, wiceprezes ICAN Institute i wydawca „ICAN Management Review”.
Ostatnim punktem pierwszej części gali była debata poprowadzona przez Mariusza Kosterę, dyrektora zarządzającego ICAN Institute. Wzięły w niej udział trzy utalentowane liderki: Anna Janiczek, prezeska zarządu PZU Zdrowie, Joanna Makowiecka‑Gatza, prezeska zarządu Karmar, oraz Victoria Iwanowska, prezeska agencji [vi:] i start‑upu Small Step Matters.
Tematyka debaty również dotyczyła liderek i liderów, zwłaszcza w kontekście wymagań, jakie stawia przed nimi nowa normalność.
Wypowiedzi zaproszonych ekspertek były w tym kontekście szczególnie cenne – dzieliły się konkretnymi rozwiązaniami, jakie wprowadziły w kierowanych przez nie organizacjach, ale umiały też spojrzeć szerzej na wyzwania, jakie stawiają przed liderami współczesne czasy, charakteryzujące się dużą zmiennością i nieprzewidywalnością.
Liderzy Jutra – poznaj laureatów drugiej edycji konkursu!
Indeks górny Joanna Koprowska, redaktorka „ICAN Management Review” i Mariusz Smoliński, dyrektor ICAN Research. Indeks górny koniecJoanna Koprowska, redaktorka „ICAN Management Review” i Mariusz Smoliński, dyrektor ICAN Research.
Po krótkiej przerwie przyszła wreszcie kolej na ogłoszenie laureatów konkursu i wręczenie im pamiątkowych statuetek i dyplomów.
LIDERZY JUTRA – promujemy tych, którzy inspirują biznes
Za sukcesem w biznesie stoją ludzie, nie firmy. ICAN Institute – lider w kreowaniu nowych trendów biznesowych – chce wyróżnić najskuteczniejszych menadżerów, którzy osiągnęli spektakularny sukces w ostatnich latach. Dlatego Liderzy Jutra to specjalne wyróżnienia dla tych, którzy przez śmiałe decyzje i konsekwencje w działaniu zmieniają rzeczywistość rynkową, wytyczając nowe kierunki w rozwoju branż i sektorów. Nagroda przyznawana jest liderom za zrealizowanie w okresie ostatnich trzech lat projektu biznesowego, którego efektem był spektakularny sukces, zdefiniowany w obszarze dwóch kategorii:
MODEL BIZNESOWY
To nagroda przyznawana liderom, których firmy w ciągu ostatnich trzech lat osiągnęły ponadprzeciętny wzrost wielkości przychodów w porównaniu do branży dzięki rozwoju unikalnych umiejętności konkurowania i zdobywania nowych rynków.
EKSPANSJA ZAGRANICZNA
To nagroda przyznawana liderom firm, które w ciągu ostatnich trzech lat odniosły sukces w ekspansji zagranicznej otwierając nowe rynki lub zbudowały pozycję silnego gracza w wybranych krajach.
Do udziału w konkursie każdorazowo zaproszeni są liderzy, którzy pełnią funkcje zarządcze w swoich firmach od co najmniej od dwóch lat i reprezentują przedsiębiorstwa z przeważającym kapitałem polskim (o obrotach powyżej 50 mln zł), działające na polskim rynku od trzech lat.
Laureaci są nagradzani poprzez wyłonienie zwycięzcy w ramach głosowania kapituły konkursu (pod przewodnictwem Konrada Pokutyckiego, prezesa zarządu BSH) w obu kategoriach: model biznesowy oraz ekspansja zagraniczna. Dodatkowo w obu tych kategoriach przyznawane są specjalne wyróżnienia – od zarządu ICAN Institute oraz od redakcji „ICAN Management Review Polska”.
Nagrody Kapituły w II edycji konkursu „Liderzy Jutra”
Model biznesowy
Karol Żbikowski, CEO Platige Image
Indeks górny Z rąk Zbigniewa Jagiełły nagrodę odebrał Paweł Szmaus, Business Development Director w Platige Image. Indeks górny koniecZ rąk Zbigniewa Jagiełły nagrodę odebrał Paweł Szmaus, Business Development Director w Platige Image.
W kategorii „Model biznesowy” Kapituła konkursu „Liderzy Jutra” postanowiła wyróżnić Karola Żbikowskiego, CEO Platige Image – jednej z najlepszych, i to w skali globalnej, polskich firm działających w obszarze grafiki komputerowej, animacji 3D i cyfrowych efektów specjalnych dla reklam, filmów, sztuki, edukacji i rozrywki.
Nagrodę wręczał Zbigniew Jagiełło, członek Kapituły, a także Rady Programowej „ICAN Management Review”, członek Rady Uczelni Politechniki Wrocławskiej i Rady Nadzorczej Polskiego Standardu Płatności.
Ekspansja zagraniczna
Jacek Rutkowski, prezes zarządu Amica
Kolejna nagroda przyznana przez Kapitułę konkursu „Liderzy Jutra” dotyczyła kategorii „Ekspansja zagraniczna”. Otrzymał ją Jacek Rutkowski, prezes zarządu firmy Amica, a z rąk Victorii Iwanowskiej – w zastępstwie prezesa – odebrał ją Maciej Krzysztoszek, rzecznik prasowy firmy.
Nagrody redakcji „ICAN Management Review”
Zespół redakcji, zaangażowany mocno w całą realizację i przebieg „Liderów Jutra”, miał także szansę wręczyć własne wyróżnienia – w obu kategoriach konkursu. Obie nagrody wręczał Tomasz Kulas, redaktor prowadzący „ICAN Management Review”.
Model biznesowy
Sławomir Stępniewski, CEO Dentsu CEE i Dentsu Polska
Indeks górny W imieniu Sławomira Stępniewskiego nagrodę odebrał Igor Żytka, Corporate Communication Manager, Dentsu. Indeks górny koniecW imieniu Sławomira Stępniewskiego nagrodę odebrał Igor Żytka, Corporate Communication Manager, Dentsu.
Jak tłumaczył przedstawiciel redakcji „ICAN Mangement Review”, w dobie nieustających zawirowań otoczenia biznesowego szczególną rolę odgrywa umiejętność skutecznego zarządzenia zmianą, a zwłaszcza transformacji modelu biznesowego, pozwalającej na dostosowanie firmy nowych realiów rynkowych. Zmiana to domena lidera, który nie tylko wytycza kierunek, ale i prowadzi do celu.
Takim liderem okazał się właśnie Sławomir Stępniewski, CEO Dentsu Polska i klastra na Europę Środkową i Wschodnią. W 2018 roku zapoczątkował on w Polsce, a od 2020 roku w całej Środkowo‑Wschodniej Europie zmiany pod hasłem „one dentsu”. Miały one mające na celu zintegrowanie dotychczasowych brandów grupy (z 126 do 6 w ciągu 2 lat!), wewnętrzną standaryzację pracy podobnych działów, integrację zespołów klienckich i pracę wykorzystującą wspólny rachunek zysków i strat. Nowy, globalny kierunek przygotował grupę na wyzwania obecnych czasów, wymagające zwinności, wszechstronności i maksymalnej koncentracji na kliencie.
Ekspansja zagraniczna
Ewelina Kołoda, założycielka i prezeska zarządu Nakatomi
Indeks górny Nagrodę odebrała Oliwia Sarnowska, Project manager na rynki zagraniczne, Nakatomi. Indeks górny koniecNagrodę odebrała Oliwia Sarnowska, Project manager na rynki zagraniczne, Nakatomi.
Agencja Nakatomi założona została w 2014 roku jako mała, 2‑osobowa firma, która miała obsługiwać media społecznościowe innych przedsiębiorstw. Już w pierwszych trzech miesiącach zyskała 11 klientów, dlatego Ewelina Kołoda postawiła na szybki rozwój marki. Ambitnym celem miało być pozyskanie około 50‑60 klientów i zatrudnienie 30 pracowników w ciągu pięciu lat, a także wejście na rynek amerykański. Nikt nie przypuszczał jednak, że po siedmiu latach firma zatrudniać będzie 220 osób w sześciu biurach w Polsce i Stanach Zjednoczonych. Obecnie są to biura w Gdańsku, Gdyni, Warszawie, Nowym Jorku, Los Angeles i na Hawajach. Niedawno otworzone zostało też jeszcze jedno, nowe biuro – w Dublinie. Pół żartem, pół serio – z Nakatomi jest trochę tak, że trzeba się bardzo spieszyć z podawaniem informacji na temat tej firmy, bo naprawdę szybko przestają być aktualne – pojawiają się nowe biura, zatrudniane są kolejne osoby. Niesamowita dynamika i niesamowita ekspansja.
Jak to wygląda od strony finansowej? Nakatomi to w sumie siedem różnych spółek, które łączy to, że – w zależności od kraju – w każdej z nich CEO, Prezesem Zarządu lub właścicielem jest Ewelina Kołoda. Obroty rosną niezwykle dynamicznie: w pierwszym roku działalności wyniosły 93 000 zł, w drugim już 1 650 000 zł, w trzecim ponad 11 milionów, w czwartym 31 milionów, w piątym ponad 120, w roku 2020 – 170 milionów złotych. Ten rok będzie jeszcze lepszy, bo już do połowy roku obrót sięgnął 100 milionów złotych.
Nagrody zarządu ICAN Institute
Zarząd ICAN Institute przyznał nie dwa, ale aż trzy wyróżnienia – jedno w kategorii modelu biznesowego i dwa za skuteczną ekspansję zagraniczną.
Model biznesowy
Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację, Mastercard Europe
Indeks górny Bartosz Ciołkowski przyjął nagrodę z rąk Witolda Jankowskiego, prezesa ICAN Institute. Indeks górny koniecBartosz Ciołkowski przyjął nagrodę z rąk Witolda Jankowskiego, prezesa ICAN Institute.
Ekspansja zagraniczna
Paweł Szataniak, prezes Grupy Wielton
Indeks górny Po przyjęciu nagrody z rąk Andrzeja Jacaszka, wiceprezesa ICAN Institute, Paweł Szataniak, prezes Grupy Wielton przedstawił zebranym krótki, trzypunktowy przepis na udane akwizycje zagraniczne. Indeks górny koniecPo przyjęciu nagrody z rąk Andrzeja Jacaszka, wiceprezesa ICAN Institute, Paweł Szataniak, prezes Grupy Wielton przedstawił zebranym krótki, trzypunktowy przepis na udane akwizycje zagraniczne.
Ekspansja zagraniczna
Dariusz Sapiński, prezes zarządu Spółdzielni Mleczarskiej Mlekovita
Indeks górny W imieniu Dariusza Sapińskiego nagrodę – z rąk Mariusza Kostery, dyrektora zarządzającego ICAN Institute – odebrał Grzegorz Dołubizno, Menedżer Oddziału w Warszawie, Mlekovita. Indeks górny koniecW imieniu Dariusza Sapińskiego nagrodę – z rąk Mariusza Kostery, dyrektora zarządzającego ICAN Institute – odebrał Grzegorz Dołubizno, Menedżer Oddziału w Warszawie, Mlekovita.
Zapraszamy do obejrzenia relacji wideo z wręczenia nagród na platformie LinkedIn.
Indeks górny Zdjęcia: Jan Kurzawa Indeks górny koniecZdjęcia: Jan Kurzawa