Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
INNOWACJE
Polska flaga

Kultura ciągłego rozwoju

1 kwietnia 2018 12 min czytania
Renata Gołębiewska
Anna Daszczyńska
Kultura ciągłego rozwoju

Streszczenie: Aby skutecznie stawiać czoła nowym wyzwaniom, firmy muszą nieustannie doskonalić umiejętnosci swoich zespołów. MIT SMR Poland+1MIT SMR Poland+1

Pokaż więcej

Aby móc przygotować się do stawiania czoła nowym wyzwaniom, firmy muszą ciągle doskonalić umiejętności swoich zespołów. Jest to szczególnie ważne dla globalnego przedsiębiorstwa, które walczy o utrzymanie bardzo wysokiej pozycji na rynku.

Partnerem materiału jest PepsiCo.

PepsiCo jest światowym liderem w produkcji artykułów spożywczych i napojów, to międzynarodowa organizacja, która jest obecna aż w 200 krajach na całym świecie. Działalność PepsiCo opiera się na filozofii Performance with Purpose (Działanie ze Świadomością Celu), co oznacza, że firma koncentruje się na osiąganiu wysokich wyników finansowych, dbając jednocześnie o zrównoważony wzrost. W Polsce zatrudnionych jest prawie 3000 pracowników w działach odpowiedzialnych za produkcję, dystrybucję i sprzedaż produktów. Polski oddział jest odpowiedzialny za realizację sprzedaży zarówno w handlu tradycyjnym, jak i nowoczesnym. Oprócz tego PepsiCo Polska wspiera procesy korporacyjne, które mają wymiar regionalny, a nawet globalny. Pracownicy mają możliwości rozwoju w niemal wszystkich geograficznych i biznesowych obszarach firmy – i to bez konieczności zmiany miejsca zamieszkania. Jednak osoby zatrudnione w tak kompleksowej organizacji potrzebują jasnych, czytelnych struktur, w ramach których mogą podejmować kolejne wyzwania, a także wsparcia przełożonych w procesie rozwoju.

Łowcy talentów

Staramy się odkryć talenty drzemiące w organizacji, każdego pracownika zachęcamy do cyklicznych rozmów rozwojowych ze swoim menedżerem. Kierownicy są do tych spotkań przygotowywani tak, by obie strony osiągnęły wymierne rezultaty. Celem rozmów jest przede wszystkim zachęcenie pracownika do rozwoju, nakreślenie ścieżki, którą ma podążać, wykorzystując swoje zainteresowania i kompetencje, a także stworzenie planu na kolejny rok. Podejmowane są również decyzje dotyczące udziału w nowych, ciekawych projektach lub szkoleniach. Te zakładające pracę w grupie są skoncentrowane głównie na doskonaleniu umiejętności miękkich, takich jak kompetencje przywódcze i menedżerskie. Tradycyjne szkolenia wykazały swoją skuteczność przy wdrażaniu nowych modeli operacyjnych, zasad rządzących korporacją, a także przy rozwoju umiejętności funkcyjnych – specyficznych dla każdego stanowiska.

PepsiCo oferuje również bardzo bogaty zestaw szkoleń e‑learningowych, w ramach których są dostępne ogromne zbiory kursów rozwijających nie tylko kompetencje funkcyjne, ale również zarządcze. Firma wykorzystuje zarówno swoje materiały, jak i te pochodzące ze źródeł zewnętrznych, takich jak Harvard Manage Mentor. Nową formułą na przeprowadzanie szkoleń jest metoda szkoleń mieszanych, które wykorzystują zarówno elementy e‑learningowe (najczęściej jako przygotowanie do sesji), jak i tradycyjne (w grupie).

Cały program zarządzania talentami opiera się na założeniu, że każdy pracownik ma swój indywidualny potencjał i umiejętności. Ich monitorowaniem zajmuje się menedżer, który najlepiej zna własny zespół, dlatego PepsiCo stale dba o kompetencje kierowników. To menedżer pierwszy identyfikuje osoby, które przejawiają zapał do rozwoju i uczenia się oraz osiągają bardzo dobre wyniki pracy. W tym zadaniu wspierają go systemy do zarządzania wynikami pracowników (w każdym dziale i na każdym szczeblu organizacji) oraz specjalnie opracowane metody, pozwalające na obiektywną ocenę potencjału pracownika. Dzięki temu oceniane są specyficzne kompetencje biznesowe i przywódcze – związane z zarządzaniem zespołem oraz rozumieniem sposobu działania organizacji. Brane są również pod uwagę między innymi preferencje zachowań pracownika jako przyszłego lidera. Wszystko po to, żeby poprzeć subiektywną rekomendację menedżerską obiektywnymi wskaźnikami, dzięki czemu kryterium oceny opiera się na sprawiedliwych i czytelnych zasadach.

Korporacja ucząca się

Założeniem firmy jest, by każdy pracownik odbył przynajmniej 10 godzin szkoleń online w roku. Dlaczego rozwój jest tak ważny? Badania pokazują, że przy obecnym rozwoju technologii biznes zmieni się do tego stopnia – i to bez konieczności zmiany miejsca zamieszkania. Jednak osoby zatrudnione w tak kompleksowej organizacji potrzebują jasnych, czytelnych struktur, w ramach których mogą podejmować kolejne wyzwania, a także wsparcia przełożonych w procesie rozwoju.

Łowcy talentów

Staramy się odkryć talenty drzemiące w organizacji, każdego pracownika zachęcamy do cyklicznych rozmów rozwojowych ze swoim menedżerem. Kierownicy są do tych spotkań przygotowywani tak, by obie strony osiągnęły wymierne rezultaty. Celem rozmów jest przede wszystkim zachęcenie pracownika do rozwoju, nakreślenie ścieżki, którą ma podążać, wykorzystując swoje zainteresowania i kompetencje, a także stworzenie planu na kolejny rok. Podejmowane są również decyzje dotyczące udziału w nowych, ciekawych projektach lub szkoleniach. Te zakładające pracę w grupie są skoncentrowane głównie na doskonaleniu umiejętności miękkich, takich jak kompetencje przywódcze i menedżerskie. Tradycyjne szkolenia wykazały swoją skuteczność przy wdrażaniu nowych modeli operacyjnych, zasad rządzących korporacją, a także przy rozwoju umiejętności funkcyjnych – specyficznych dla każdego stanowiska.

PepsiCo oferuje również bardzo bogaty zestaw szkoleń e‑learningowych, w ramach których są dostępne ogromne zbiory kursów rozwijających nie tylko kompetencje funkcyjne, ale również zarządcze. Firma wykorzystuje zarówno swoje materiały, jak i te pochodzące ze źródeł zewnętrznych, takich jak Harvard Manage Mentor. Nową formułą na przeprowadzanie szkoleń jest metoda szkoleń mieszanych, które wykorzystują zarówno elementy e‑learningowe (najczęściej jako przygotowanie do sesji), jak i tradycyjne (w grupie).

Cały program zarządzania talentami opiera się na założeniu, że każdy pracownik ma swój indywidualny potencjał i umiejętności. Ich monitorowaniem zajmuje się menedżer, który najlepiej zna własny zespół, dlatego PepsiCo stale dba o kompetencje kierowników. To menedżer pierwszy identyfikuje osoby, które przejawiają zapał do rozwoju i uczenia się oraz osiągają bardzo dobre wyniki pracy. W tym zadaniu wspierają go systemy do zarządzania wynikami pracowników (w każdym dziale i na każdym szczeblu organizacji) oraz specjalnie opracowane metody, pozwalające na obiektywną ocenę potencjału pracownika. Dzięki temu oceniane są specyficzne kompetencje biznesowe i przywódcze – związane z zarządzaniem zespołem oraz rozumieniem sposobu działania organizacji. Brane są również pod uwagę między innymi preferencje zachowań pracownika jako przyszłego lidera. Wszystko po to, żeby poprzeć subiektywną rekomendację menedżerską obiektywnymi wskaźnikami, dzięki czemu kryterium oceny opiera się na sprawiedliwych i czytelnych zasadach.

Korporacja ucząca się

Założeniem firmy jest, by każdy pracownik odbył przynajmniej 10 godzin szkoleń online w roku. Dlaczego rozwój jest tak ważny? Badania pokazują, że przy obecnym rozwoju technologii biznes zmieni się do tego stopnia, że nawet połowa obecnie wykorzystywanych umiejętności przestanie mieć znaczenie w ciągu kilku najbliższych lat. Automatyzacja postępuje bardzo szybko. Niedługo wiele zawodów po prostu zniknie z rynku, co będzie przejawem kolejnej rewolucji. Aby zachować pozycję lidera, PepsiCo promuje kulturę ciągłego doskonalenia się i zachęca pracowników do tego, żeby zdobywali nowe kompetencje i dbali o swój rozwój.

Innowacyjność i przedsiębiorczość najlepiej pozwolą przygotować się na to, co przyniesie przyszłość. Dlatego PepsiCo stawia na rozwój właśnie tych kompetencji. W tym celu firma nawiązała współpracę z francuską uczelnią HEC, wraz z którą stworzyła specjalny program dla kadry zarządzającej z Europy Centralnej i krajów bałkańskich.

Gotowość do nauki to również kwestia kultury organizacyjnej. Nowi pracownicy podczas programu wdrożenia poznają wartości firmy, po czym uczestniczą w szkoleniu traktującym o tym, jak dbać o swoją karierę i w jaki sposób można się rozwijać. Jest to zaledwie jeden z elementów wynikających z promowanego podejścia, polegającego na gotowości do odważnego działania, wspólnej realizacji celów i wzajemnym wsparciu. Temu też służą międzyfunkcyjne projekty, które w dużym stopniu wspierają kulturę otwartości i dzielenia się wiedzą. Dodatkowym wsparciem jest specjalny program wymiany doświadczeń wdrożony na szczeblu regionalnym w Europie Centralnej i krajach bałkańskich. Polega on na zidentyfikowaniu mocnych stron każdego z tych posiadających własną specyfikę rynków. Zdobyta wiedza jest następnie przekazywana do innych oddziałów, jako dobre praktyki. Dzięki temu cała organizacja może się wciąż uczyć na własnych doświadczeniach.

Kuźnia przywódców

Znakomite przywództwo – ta cecha wyróżnia firmę PepsiCo na rynku, daje nam także możliwość rozwoju osobistego i zawodowego. W PepsiCo każdego dnia można budować i wzmacniać swoje kompetencje przywódcze, i nie dotyczy to tylko pracowników zajmujących stanowiska kierownicze. Nasz model kompetencji przywódczych opisuje wszystkie cechy potrzebne liderom, aby odnosić sukcesy dziś i w przyszłości. Niezbędnym czynnikiem jest rozwój własny i zespołu. Dzięki temu menedżerowie z pasją podchodzą do własnego samokształcenia, jak również pomagają innym skorzystać z szansy zdobywania nowych umiejętności. To tworzy w pracy atmosferę sprzyjającą ciągłemu uczeniu się. Członkowie zespołu są motywowani do wykorzystywania dostępnych narzędzi do stymulowania swojego rozwoju. Zachęcamy do tego, aby patrzeć w przyszłość i zdobywać kompetencje, które będą przydatne w biznesie oraz pomogą w budowaniu własnej kariery.

Paweł Gurgul, General Manager, PepsiCo Polska

Kolejnym istotnym elementem nauki jest międzynarodowy program mentoringowy prowadzony w ramach regionu, w którym wyłaniane są odpowiednie osoby, wyróżniające się rozlicznymi umiejętnościami i dużym doświadczeniem. Jedni pracownicy są mentorami dla innych. Tego rodzaju projekty pokazują, że to właśnie różnorodność doświadczeń PepsiCo stanowi największą siłę firmy.

PepsiCo skutecznie wykorzystuje wdrożone na poziomie europejskim narzędzia oparte na grywalizacji do uwalniania kreatywności drzemiącej w ludziach. Pracownicy mogą wystąpić z pomysłem na nowy produkt lub nowy sposób działania i zgłosić go formalnie poprzez specjalną platformę. Spośród zgłoszonych pomysłów osoby występujące w roli inwestorów wybierają najlepsze, a następnie prezentują je zarządowi na szczeblu europejskim, który podejmuje decyzję o ich wdrożeniu. Takie narzędzia wspierają innowacyjność i przedsiębiorczość, zachęcają pracowników, by dzielili się swoimi pomysłami na biznes.

Marka oparta na doświadczeniu pracowników

Ciągła aktywizacja pracowników do podejmowania wyzwań, brania odpowiedzialności za własny rozwój i, co za tym idzie, wykorzystywania szans dawanych im przez firmę, jest głęboko zakorzeniona w kulturze organizacyjnej PepsiCo. Potwierdziły to niezależne badania przeprowadzone wśród pracowników. Jednocześnie w dobie mediów społecznościowych najlepszym sposobem na zaprezentowanie swojej organizacji jako dobrego pracodawcy jest zadbanie o to, żeby doświadczenie pracownika było zgodne z komunikatem zawartym w marce firmy, a zatem zgodne z wartościami i atrybutami jej kultury. Dlatego działania w zakresie budowania marki pracodawcy w PepsiCo opierają się właśnie na informowaniu potencjalnych pracowników o możliwości rozwoju w organizacji o zasięgu globalnym, która postrzega swoją różnorodność wiedzy i doświadczeń jako największą przewagę rynkową.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Przeczytaj pozostałe komentarze »

https://www.ican.pl/c/2YKedOgN

na szczeblu europejskim, który podejmuje decyzję o ich wdrożeniu. Takie narzędzia wspierają innowacyjność i przedsiębiorczość, zachęcają pracowników, by dzielili się swoimi pomysłami na biznes.

Marka oparta na doświadczeniu pracowników

Ciągła aktywizacja pracowników do podejmowania wyzwań, brania odpowiedzialności za własny rozwój i, co za tym idzie, wykorzystywania szans dawanych im przez firmę, jest głęboko zakorzeniona w kulturze organizacyjnej PepsiCo. Potwierdziły to niezależne badania przeprowadzone wśród pracowników. Jednocześnie w dobie mediów społecznościowych najlepszym sposobem na zaprezentowanie swojej organizacji jako dobrego pracodawcy jest zadbanie o to, żeby doświadczenie pracownika było zgodne z komunikatem zawartym w marce firmy, a zatem zgodne z wartościami i atrybutami jej kultury. Dlatego działania w zakresie budowania marki pracodawcy w PepsiCo opierają się właśnie na informowaniu potencjalnych pracowników o możliwości rozwoju w organizacji o zasięgu globalnym, która postrzega swoją różnorodność wiedzy i doświadczeń jako największą przewagę rynkową.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Przeczytaj pozostałe komentarze »

Kieruj swoją karierą 

Magdalena Szczęsna-Kołdras PL

Utrzymanie najzdolniejszych pracowników, wspieranie ich elastyczności i rozwijanie talentów to wyzwania tym trudniejsze, im większa złożoność organizacji.

Dbamy o każdego pracownika 

Anna Wieczorek PL

Anna Wieczorek, menedżer HR w Lidl Polska, opowiada o trendach i zmianach na rynku wynagrodzeń pracowników sieci handlowych — i nie tylko.

Spójne doświadczenie pracowników 

Adam Pieńkowski PL, Renata Prys PL

O wizji restauracji McDonald’s oraz jej wpływie na doświadczenie pracowników opowiadają Adam Pieńkowski, prezes firmy, oraz Renata Prys, dyrektor HR.

Innowacja i rozwój w DNA firmy 

Magdalena Kokosz PL

Grupa Saint-Gobain należy do grona najlepszych pracodawców w Polsce. W tym roku, po raz piąty z rzędu, organizacja została wyróżniona prestiżowym certyfikatem „Top Employer Poland 2018” oraz „Top Employer Europe 2018”.

Rozwój pracowników kluczem do sukcesu 

Anna Jarzębska PL, Maja Kwiatkowska PL

Celem wszystkich działań rozwojowych w firmie Sanofi jest stworzenie takiego środowiska pracy, w którym każdy pracownik będzie miał możliwość doskonalenia kompetencji, umiejętności i budowania ścieżki kariery.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Alegoryczna ilustracja przedstawiająca trzy stopnie wypalenia zawodowego – od lekkiego stresu, przez chroniczne zmęczenie, po całkowite wypalenie emocjonalne – ukazane symbolicznie za pomocą postaci na tle ognia, chmur i pustki. Era wypalenia zawodowego: prawdziwy problem wymaga prawdziwych rozwiązań

Wypalenie zawodowe dotyka ponad połowę pracowników. Odpoczynek nie rozwiązuje problemu – potrzebne są inne warunki pracy i nowe podejście do rozwoju osobistego. Odkryj trzy klucze dla jednostek i organizacji, które pomogą zbudować zrównoważoną wydajność.

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego: dobra kondycja psychiczna jest podstawą zdrowej organizacji i efektywnego przywództwa

10 października wypada Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Warto jednak pamiętać, że o psychikę należy dbać nie tylko od święta. Inwestycja w dobrostan liderów i pracowników to także inwestycja w rozwój organizacji.

 

Tegoroczna edycja wydarzenia odbywa pod wyznaczonym przez Światową Federacją Zdrowia Psychicznego hasłem: „Zdrowie psychiczne w sytuacjach kryzysowych wymagających pomocy humanitarnej”.  To doskonała okazja do refleksji na temat tego, w jaki sposób organizacje mogą pomóc najbardziej potrzebującym, czyli ofiarom konfliktów zbrojnych i klęsk żywiołowych, poprzez budowę odporności, troskę o lokalne społeczności i udział w inicjatywach dobroczynnych. Występowanie wyjątkowych sytuacji nie oznacza jednak, że przedsiębiorstwa nie powinny skupiać się również nad aspektami zdrowia psychicznego również w swoich strukturach na co dzień.

Multimedia
Halucynacje w AI: Dlaczego LLM-y zmyślają i będą zmyślać?

Czy duże modele językowe (LLM) mogą przestać kłamać? Większość firm wdrażających AI ma taką nadzieję. Tymczasem prof. Michał Karpowicz, szef Samsung AI Center Warsaw, przedstawia matematyczny dowód, że tzw. halucynacje to nie błąd, ale nieunikniona cecha każdego LLM-a. Dowiedz się, dlaczego nigdy nie będziesz mieć gwarancji, że odpowiedź AI jest w 100% prawdziwa i co to oznacza dla Twojego biznesu.

Toksyczny szef, wypalony zespół: obraz zarządzania w polskich firmach

W Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego najnowszy raport „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2025” obnaża gorzką prawdę o polskim środowisku pracy. Aż 67% pracowników doświadcza nieodpowiedniego traktowania ze strony przełożonych, co prowadzi do masowego spadku motywacji, problemów ze zdrowiem psychicznym i wypalenia zawodowego. Dane są alarmujące i pokazują, że biznes stoi przed pilnym wyzwaniem: uzdrowieniem kultury organizacyjnej, zanim będzie za późno.

Co się stanie, jeśli nauka przez obserwację zniknie?

Na przestrzeni lat obserwowałam wiele różnych sposobów wspierania młodych ludzi w poznawaniu zawodu, kultury organizacyjnej i obowiązujących norm, czyli w tym, by „uczyli się przez obserwację”. Jednak wiele w tym obszarze się zmienia.
Na przykład kilka lat temu zaskoczył mnie układ biura mojego znajomego, znanego londyńskiego prawnika. Miał on typowy gabinet partnera — narożne biuro z panoramicznym widokiem na miasto i monumentalnym biurkiem. A jednak wzdłuż jednej ze ścian stały trzy mniejsze biurka, przy których pracowali młodzi stażyści kancelarii. Zapytałem więc: dlaczego nie mają własnych boksów biurowych?

Digitalizacja dokumentów wspiera zespoły transportu medycznego. Jak Seven Med wdrożyło automatyzację drukowania i skanowania

Obsługa dużego wolumenu dokumentów to problem wielu organizacji. Gdy jednak na szali waży się ludzkie zdrowie i życie, sprawność działań administracyjnych jest szczególnie ważna.

Seven Med, łódzka firma specjalizująca się w transporcie medycznym, zdecydowała się wyjść przed szereg i wyznaczyć nowe standardy w branży, wdrażając Kyocera Cloud Print and Scan – system automatycznego zarządzania wydrukiem i skanowaniem firmy Arcus.  O tym, co stanowiło przyczynę tej decyzji, jakie trudności jej towarzyszyły i jakie są końcowe wnioski, opowiedział nam prezes Seven Med, Jarosław Królewiak oraz Łukasz Małkiewicz, prezes Avendi Solutions – firmy odpowiedzialnej za wdrożenie rozwiązania.

Multimedia
Myśl jak ameba, działaj jak SpaceX: strategia biznesowa w erze AI

Czy wiesz, czego Twoja firma może nauczyć się od ameby i SpaceX, by przetrwać w erze AI? Iwo Zmyślony w swoim wystąpieniu na Kongresie MIT Sloan Management Review Polska w fascynujący sposób pokazuje, dlaczego tradycyjne modele zarządzania, skuteczne w XX wieku, dziś już nie wystarczają.

Jak poprzednie pokolenia wpływają na nasze decyzje?

W ostatnich latach przeprowadzono liczne badania na temat tego, w jaki sposób ludzie podejmują decyzje wpływające na przyszłe pokolenia. Zidentyfikowano psychologiczne bariery, które definiują dylematy międzypokoleniowe, np. sytuacje, w których obecne pokolenie musi zrezygnować z pewnych korzyści, aby działać w interesie przyszłych generacji. Odkryto między innymi, że poczucie odpowiedzialności i troska o dziedzictwo mogą wpływać na to, w jaki sposób wynagradzamy wobec naszych następców.

Wciąż jednak zbyt mało wiemy o tym, w jaki sposób nasze obecne decyzje są kształtowane przez poprzednie pokolenia i ich doświadczenia. Jest to bardzo ważne, ponieważ niegdyś opowieści przekazywane przez przodków miały na celu uchronić nas przed powielaniem błędów z przeszłości. Jednak w czasach, gdy mity zostały zastąpione wystąpieniami na TED-ach, musimy się zastanowić, czy organizacjom nie grozi utrata kontaktu z lekcjami, które daje im historia. Odpowiedź na to pytanie może być niezwykle pomocna w epoce gwałtownych zmian technologicznych, gdy szczególnie potrzebujemy refleksji, jasnej kultury organizacyjnej i kreatywności.

Nowoczesne systemy i narzędzia jako motor przewagi biznesowej

Świat biznesu przyspiesza. Firmy, które chcą utrzymać się na rynku, muszą podejmować decyzje w oparciu o rzetelne informacje i działać szybciej niż konkurencja. Dlatego tak dużą rolę odgrywają dziś nowoczesne systemy i narzędzia, które nie tylko porządkują dane i raportowanie, ale przede wszystkim umożliwiają natychmiastową reakcję – budując realną przewagę.

 

Podstawą sukcesu jest połączenie trzech elementów: szybkiego dostępu do danych, raportów dopasowanych do specyfiki firmy oraz zwinnych procesów, które wspierają rozwój zamiast go blokować. To brzmi prosto, ale w praktyce właśnie tu organizacje najczęściej tracą czas i energię.

Kiedy strategia pracy hybrydowej frustruje dwudziestolatków

Dwudziestolatkowie nie chcą ani pełnej pracy zdalnej, ani codziennych powrotów do biura. Oczekują elastycznego modelu, który łączy relacje offline i online, wspiera rozwój i buduje kulturę organizacyjną.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!