Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
Kompetencje przywódcze
Polska flaga

Kieruj swoją karierą

1 kwietnia 2018 9 min czytania
Kieruj swoją karierą

Streszczenie: Utrzymanie najzdolniejszych pracowników, wspieranie ich elastyczności i rozwijanie talentów to wyzwania tym trudniejsze, im większa złożoność organizacji. MIT SMR Poland+3MIT SMR Poland+3MIT SMR Poland+3

Pokaż więcej

Utrzymanie najzdolniejszych pracowników, wspieranie ich elastyczności i rozwijanie talentów to wyzwania tym trudniejsze, im większa złożoność organizacji. Skutecznym rozwiązaniem może okazać się jasno określona kultura organizacyjna, wspierana przez realne działania i ujednolicone narzędzia służące rozwijaniu kompetencji pracowników już od pierwszego dnia pracy.

Partnerem materiału jest Lear Corporation.

Lear Corporation jest dostawcą komponentów dla wszystkich największych producentów samochodów na świecie. Firma jest obecna w 39 krajach na 6 kontynentach i zatrudnia 165 tysięcy pracowników. W Polsce zatrudniamy około 11 tysięcy pracowników w sześciu zakładach dywizji siedzeń i systemów elektrycznych. Tak złożona organizacja wymaga kierowania się jasną wizją, wartościami oraz wspólną dla wszystkich zespołów kulturą organizacyjną. Lear Corporation pragnie być postrzegane jako najlepszy pracodawca, jednak bez konkretnych działań nawet najlepsza wizja pozostaje tylko w sferze deklaracji. Jednym z ważniejszych zadań działu HR jest kreowanie środowiska pracy zorientowanego na rozwój, by uczynić Lear miejscem, z którym pracownicy chcą się związać na długi czas, bo czują się ważni, doceniani i mają wpływ na kierunek swojej kariery.

Branża automotive to wymagające środowisko. Odznacza się dużym tempem pracy, rosnącymi wymaganiami klientów i dynamicznie rozwijającymi się technologiami. Pracownicy Lear Corporation powinni nie tylko posiadać wyjątkowe kompetencje i wiedzę merytoryczną, ale również powinni umieć współpracować, być kreatywni, odporni na stres, otwarci na zmiany. W środowisku pracy wymagającym ciągłej koncentracji, gdzie decyzje muszą zapadać bardzo szybko, a czas jest najcenniejszym zasobem, pozyskanie i utrzymanie talentów bywa dużym wyzwaniem. Wspieranie i docenianie wszystkich pracowników na każdym etapie ich rozwoju w organizacji – poprzez dostarczenie procesów i narzędzi HR, które będą pomagać realizować cele biznesowe tak, by nie tracić z oczu ludzi i ich potrzeb – stało się naszym najważniejszym celem.

Witamy na pokładzie

Różnorodność procesów oraz ich kompleksowość wymagają wyjątkowego podejścia do nowego pracownika już od pierwszych dni. Dlatego wdrożyliśmy we wszystkich zakładach spójny proces przygotowania pracownika do objęcia nowego stanowiska. Opiera się on na współpracy menedżera, nowo zatrudnionej osoby, działu HR oraz specjalistów innych działów. Ujednolicone podejście wraz ze zdefiniowanym procesem pozyskiwania informacji zwrotnej od nowych osób jest doskonałym narzędziem, które daje nam wiele inspiracji do kreowania nowych, skutecznych rozwiązań w obszarze onboardingu.

Każdy pracownik, jeszcze zanim rozpocznie pracę, dostaje spersonalizowany list, w którym poza powitaniem „na pokładzie” znajdują się informacje o tym, jak będzie przebiegało jego wprowadzenie do firmy, wraz z kontaktem do osoby, która będzie dla niego wsparciem w pierwszych dniach. Poza obowiązkowymi szkoleniami nowi pracownicy poznają cały proces produkcyjny i spotykają się z kolegami i koleżankami z innych działów, by jak najszerzej poznać kontekst całego przedsiębiorstwa. Nowi pracownicy uczestniczą w warsztacie na temat kultury organizacji, opartym na zaprojektowanej przez nas grze. W pierwszym miesiącu planują wraz z przełożonymi dalsze działania rozwojowe. Kilka razy w ciągu roku są również organizowane Welcome Days, podczas których nowo zatrudnieni mogą spotkać się z kierownictwem firmy. Jest to kolejna okazja, by dowiedzieć się, co można zmienić, żeby wejście w struktury organizacji było jeszcze łatwiejsze.

Kultura regularnej informacji zwrotnej

Wiedząc, jak ważne dla planowania ścieżki rozwoju pracownika jest stałe wsparcie ze strony przełożonego, odeszliśmy od tradycyjnego modelu okresowej oceny pracowniczej na rzecz spotkania coachingowego Talking Points, które może być inicjowane zarówno przez pracownika, jak i menedżera. Spotkanie ma charakter rozmowy, która każdorazowo kończy się uzgodnieniem konkretnych działań rozwojowych. Rozwinięciem Talking Points jest coroczny przegląd talentów na wszystkich poziomach w organizacji, wliczając pracowników produkcji, gdzie identyfikujemy zarówno osoby z potencjałem liderskim, jak i kluczowych specjalistów. Wnioski z przeglądu talentów są analizowane na najwyższych poziomach kierownictwa organizacji, a szczegółowe dane służą między innymi planowaniu ścieżek kariery.

Poza obowiązkowymi szkoleniami nowi pracownicy poznają cały proces produkcyjny i spotykają się z kolegami i koleżankami z innych działów, by jak najszerzej poznać kontekst całego przedsiębiorstwa.

Procesy rekrutacji wewnętrznej w Lear Corporation zawsze opierają się na wynikach analizy potencjału pracowników oraz deklaracji mobilności, co w praktyce oznacza, że każda osoba może poszerzać lub zmieniać zakres swoich obowiązków we współpracy z przełożonym, a także planować działania rozwojowe w taki sposób, by w przyszłości zajmować się innymi obszarami zgodnie z zadeklarowanym zainteresowaniem. Wszystkie procesy rozwojowe odwołują się do mocnych stron pracowników, ponieważ praca zgodnie z posiadanymi predyspozycjami daje nam poczucie bycia w zgodzie ze sobą i zapewnia dużo szersze możliwości osiągania świetnych rezultatów. Jednocześnie to podejście wymaga od menedżerów dużej uważności, elastyczności oraz gotowości do wspierania podwładnych w ich indywidualnych zamierzeniach. Aż 62% kadry menedżerskiej zostało wyłonione w wyniku wewnętrznych awansów, a rozwój funkcji centralnych w Lear Polska jest dowodem uznania wyjątkowych kompetencji naszych specjalistów. Te dane dowodzą słuszności obranego kierunku.

Rozwój kompetencji liderskich

W wewnętrznych badaniach satysfakcji i zaangażowania najwyżej ocenianym czynnikiem, dla którego pracownicy Lear decydują się wiązać swoją przyszłość z firmą, jest panująca w niej dobra atmosfera. W dużej mierze zależy ona od postawy liderów. Dojrzały zespół i dobry lider wpływają na kształt pracy zespołowej, która jest wymieniana jako jedna z wartości. Dlatego firma oferuje menedżerom stałe wsparcie w zakresie rozwijania kompetencji przywódczych. Od kilku lat działają w Lear Corporation trzy programy rozwojowe skierowane do menedżerów na wszystkich szczeblach organizacji – od liderów produkcji do kierowników wyższego szczebla. Wszystkie programy są oparte na tej samej koncepcji zarządzania (SL II) oraz na Lear Leadership Model, który precyzyjnie definiuje pożądane zachowania przywódcze.

Docenianie różnorodności

Rozwój dzięki różnorodności jest wpisany do kanonu wartości Lear. Dzięki niej tworzymy wyjątkowe środowisko umożliwiające wymianę doświadczeń, dzielenie się wiedzą i współpracę opartą na wykorzystaniu talentów.

47% kadry specjalistów i menedżerów w Lear Polska stanowią kobiety, co wyróżnia nas również na tle branży automotive. Aby podkreślić rolę kobiet w rozwoju organizacji, w 2016 roku zainaugurowaliśmy inicjatywę GROW Talents, w ramach której lokalne ambasadorki we wszystkich zakładach pracują, by lepiej odpowiadać na potrzeby naszych pracowników – nie tylko kobiet. W ramach GROW odbywają się między innymi warsztaty poświęcone tematyce rozwoju osobistego i well being. Ponadto, by stworzyć dogodne środowisko wymiany doświadczeń pomiędzy pokoleniami i wyzwolić energię młodych pracowników, uruchomiliśmy platformę warsztatów i szkoleń, gdzie wewnętrzni eksperci dzielą się wiedzą, prowadząc szkolenia i warsztaty dostępne dla uczestników ze wszystkich zakładów. Lear współpracuje również z uczelniami wyższymi, oferując studentom udział w warsztatach, programach stażowych oraz organizując wizyty studyjne. Ponad 40% stażystów decyduje się związać swoją przyszłość zawodową z Lear, co bardzo nas cieszy.

Wszystkie te inicjatywy wymagają zaangażowania nie tylko działu HR i menedżerów, ale również wsparcia i zaangażowania pracowników. Spora część z nich decyduje się rozwijać, planując i prowadząc działania na rzecz lokalnej społeczności, organizując różnego rodzaju akcje na rzecz potrzebujących. Wielu rozwija również kompetencje trenerskie, uczestnicząc w organizowanych wewnętrznie Akademiach Trenera. Pracownicy działu HR wszystkich zakładów pracują w zdalnych grupach projektowych, wspólnie planując i realizując zarówno wewnętrzne inicjatywy rozwojowe, jak i monitorując procesy korporacyjne. W wielu przypadkach to również doświadczeni trenerzy i coachowie, co daje szeroki wachlarz narzędzi do pracy z naszymi specjalistami i zespołami na wszystkich szczeblach organizacji. Dzięki temu dział HR nieustannie uczy się i rozwija.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Przeczytaj pozostałe komentarze »

Dbamy o każdego pracownika 

Anna Wieczorek PL

Anna Wieczorek, menedżer HR w Lidl Polska, opowiada o trendach i zmianach na rynku wynagrodzeń pracowników sieci handlowych — i nie tylko.

Spójne doświadczenie pracowników 

Adam Pieńkowski PL, Renata Prys PL

O wizji restauracji McDonald’s oraz jej wpływie na doświadczenie pracowników opowiadają Adam Pieńkowski, prezes firmy, oraz Renata Prys, dyrektor HR.

Kultura ciągłego rozwoju 

Anna Daszczyńska PL, Renata Gołębiewska PL

Aby móc przygotować się do stawiania czoła nowym wyzwaniom, firmy muszą ciągle doskonalić umiejętności swoich zespołów.

Innowacja i rozwój w DNA firmy 

Magdalena Kokosz PL

Grupa Saint-Gobain należy do grona najlepszych pracodawców w Polsce. W tym roku, po raz piąty z rzędu, organizacja została wyróżniona prestiżowym certyfikatem „Top Employer Poland 2018” oraz „Top Employer Europe 2018”.

Rozwój pracowników kluczem do sukcesu 

Anna Jarzębska PL, Maja Kwiatkowska PL

Celem wszystkich działań rozwojowych w firmie Sanofi jest stworzenie takiego środowiska pracy, w którym każdy pracownik będzie miał możliwość doskonalenia kompetencji, umiejętności i budowania ścieżki kariery.

Tematy

Może Cię zainteresować

Alegoryczna ilustracja przedstawiająca trzy stopnie wypalenia zawodowego – od lekkiego stresu, przez chroniczne zmęczenie, po całkowite wypalenie emocjonalne – ukazane symbolicznie za pomocą postaci na tle ognia, chmur i pustki. Era wypalenia zawodowego: prawdziwy problem wymaga prawdziwych rozwiązań

Wypalenie zawodowe dotyka ponad połowę pracowników. Odpoczynek nie rozwiązuje problemu – potrzebne są inne warunki pracy i nowe podejście do rozwoju osobistego. Odkryj trzy klucze dla jednostek i organizacji, które pomogą zbudować zrównoważoną wydajność.

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego: dobra kondycja psychiczna jest podstawą zdrowej organizacji i efektywnego przywództwa

10 października wypada Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Warto jednak pamiętać, że o psychikę należy dbać nie tylko od święta. Inwestycja w dobrostan liderów i pracowników to także inwestycja w rozwój organizacji.

 

Tegoroczna edycja wydarzenia odbywa pod wyznaczonym przez Światową Federacją Zdrowia Psychicznego hasłem: „Zdrowie psychiczne w sytuacjach kryzysowych wymagających pomocy humanitarnej”.  To doskonała okazja do refleksji na temat tego, w jaki sposób organizacje mogą pomóc najbardziej potrzebującym, czyli ofiarom konfliktów zbrojnych i klęsk żywiołowych, poprzez budowę odporności, troskę o lokalne społeczności i udział w inicjatywach dobroczynnych. Występowanie wyjątkowych sytuacji nie oznacza jednak, że przedsiębiorstwa nie powinny skupiać się również nad aspektami zdrowia psychicznego również w swoich strukturach na co dzień.

Multimedia
Halucynacje w AI: Dlaczego LLM-y zmyślają i będą zmyślać?

Czy duże modele językowe (LLM) mogą przestać kłamać? Większość firm wdrażających AI ma taką nadzieję. Tymczasem prof. Michał Karpowicz, szef Samsung AI Center Warsaw, przedstawia matematyczny dowód, że tzw. halucynacje to nie błąd, ale nieunikniona cecha każdego LLM-a. Dowiedz się, dlaczego nigdy nie będziesz mieć gwarancji, że odpowiedź AI jest w 100% prawdziwa i co to oznacza dla Twojego biznesu.

Toksyczny szef, wypalony zespół: obraz zarządzania w polskich firmach

W Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego najnowszy raport „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2025” obnaża gorzką prawdę o polskim środowisku pracy. Aż 67% pracowników doświadcza nieodpowiedniego traktowania ze strony przełożonych, co prowadzi do masowego spadku motywacji, problemów ze zdrowiem psychicznym i wypalenia zawodowego. Dane są alarmujące i pokazują, że biznes stoi przed pilnym wyzwaniem: uzdrowieniem kultury organizacyjnej, zanim będzie za późno.

Co się stanie, jeśli nauka przez obserwację zniknie?

Na przestrzeni lat obserwowałam wiele różnych sposobów wspierania młodych ludzi w poznawaniu zawodu, kultury organizacyjnej i obowiązujących norm, czyli w tym, by „uczyli się przez obserwację”. Jednak wiele w tym obszarze się zmienia.
Na przykład kilka lat temu zaskoczył mnie układ biura mojego znajomego, znanego londyńskiego prawnika. Miał on typowy gabinet partnera — narożne biuro z panoramicznym widokiem na miasto i monumentalnym biurkiem. A jednak wzdłuż jednej ze ścian stały trzy mniejsze biurka, przy których pracowali młodzi stażyści kancelarii. Zapytałem więc: dlaczego nie mają własnych boksów biurowych?

Digitalizacja dokumentów wspiera zespoły transportu medycznego. Jak Seven Med wdrożyło automatyzację drukowania i skanowania

Obsługa dużego wolumenu dokumentów to problem wielu organizacji. Gdy jednak na szali waży się ludzkie zdrowie i życie, sprawność działań administracyjnych jest szczególnie ważna.

Seven Med, łódzka firma specjalizująca się w transporcie medycznym, zdecydowała się wyjść przed szereg i wyznaczyć nowe standardy w branży, wdrażając Kyocera Cloud Print and Scan – system automatycznego zarządzania wydrukiem i skanowaniem firmy Arcus.  O tym, co stanowiło przyczynę tej decyzji, jakie trudności jej towarzyszyły i jakie są końcowe wnioski, opowiedział nam prezes Seven Med, Jarosław Królewiak oraz Łukasz Małkiewicz, prezes Avendi Solutions – firmy odpowiedzialnej za wdrożenie rozwiązania.

Multimedia
Myśl jak ameba, działaj jak SpaceX: strategia biznesowa w erze AI

Czy wiesz, czego Twoja firma może nauczyć się od ameby i SpaceX, by przetrwać w erze AI? Iwo Zmyślony w swoim wystąpieniu na Kongresie MIT Sloan Management Review Polska w fascynujący sposób pokazuje, dlaczego tradycyjne modele zarządzania, skuteczne w XX wieku, dziś już nie wystarczają.

Jak poprzednie pokolenia wpływają na nasze decyzje?

W ostatnich latach przeprowadzono liczne badania na temat tego, w jaki sposób ludzie podejmują decyzje wpływające na przyszłe pokolenia. Zidentyfikowano psychologiczne bariery, które definiują dylematy międzypokoleniowe, np. sytuacje, w których obecne pokolenie musi zrezygnować z pewnych korzyści, aby działać w interesie przyszłych generacji. Odkryto między innymi, że poczucie odpowiedzialności i troska o dziedzictwo mogą wpływać na to, w jaki sposób wynagradzamy wobec naszych następców.

Wciąż jednak zbyt mało wiemy o tym, w jaki sposób nasze obecne decyzje są kształtowane przez poprzednie pokolenia i ich doświadczenia. Jest to bardzo ważne, ponieważ niegdyś opowieści przekazywane przez przodków miały na celu uchronić nas przed powielaniem błędów z przeszłości. Jednak w czasach, gdy mity zostały zastąpione wystąpieniami na TED-ach, musimy się zastanowić, czy organizacjom nie grozi utrata kontaktu z lekcjami, które daje im historia. Odpowiedź na to pytanie może być niezwykle pomocna w epoce gwałtownych zmian technologicznych, gdy szczególnie potrzebujemy refleksji, jasnej kultury organizacyjnej i kreatywności.

Nowoczesne systemy i narzędzia jako motor przewagi biznesowej

Świat biznesu przyspiesza. Firmy, które chcą utrzymać się na rynku, muszą podejmować decyzje w oparciu o rzetelne informacje i działać szybciej niż konkurencja. Dlatego tak dużą rolę odgrywają dziś nowoczesne systemy i narzędzia, które nie tylko porządkują dane i raportowanie, ale przede wszystkim umożliwiają natychmiastową reakcję – budując realną przewagę.

 

Podstawą sukcesu jest połączenie trzech elementów: szybkiego dostępu do danych, raportów dopasowanych do specyfiki firmy oraz zwinnych procesów, które wspierają rozwój zamiast go blokować. To brzmi prosto, ale w praktyce właśnie tu organizacje najczęściej tracą czas i energię.

Kiedy strategia pracy hybrydowej frustruje dwudziestolatków

Dwudziestolatkowie nie chcą ani pełnej pracy zdalnej, ani codziennych powrotów do biura. Oczekują elastycznego modelu, który łączy relacje offline i online, wspiera rozwój i buduje kulturę organizacyjną.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!