Chat GPT pokazał firmom mnóstwo nowych możliwości, które w wielu przypadkach zepchnęły na daleki plan kwestie bezpieczeństwa związane ze stosowaniem w pracy sztucznej inteligencji.
Niestety, w czasach gdy cyberbezpieczeństwo powinno być najważniejsze, narzędzia sztucznej inteligencji dodatkowo skomplikowały i tak już złożone środowisko infrastruktury IT, z którego codziennie skorzystamy podczas pracy. Na domiar złego generatywna sztuczna inteligencja i duże modele językowe tak szybko ewoluują, że przedsiębiorcy, liderzy i menedżerowie zupełnie nie wiedzą, na co mają uważać w zakresie wykorzystania AI w ich organizacjach.
Temat ten analizowali eksperci i praktycy od cyberbezpieczeństwa podczas MIT Sloan CIO Symposium. Z prelegentami tego wydarzenia rozmawiała Laurianne McLaughlin, nasza koleżanka z bostońskiej redakcji MIT SMR. Jej rozmówcy wytypowali 8 kluczowych obszarów zagrożeń związanych z AI. Oto co powiedzieli:
Jeśli jesteś przedsiębiorcą, liderem lub menedżerem – co powinieneś zrobić, by uchronić swoją firmę przed zagrożeniami ze strony AI?
Zwróć uwagę na smartfony, które trzymają w rękach pracownicy. Na pewno korzystają na nich z AI i jest wielce prawdopodobne, że nie informują o tym przełożonych.
Konsekwentnie przypominaj pracownikom o cyberzagrożeniach poprzez aktualizowane szkolenia i komunikację.
Chroń firmowe dane. Kiedy korzystasz z zewnętrznych algorytmów AI, najczęściej nie masz pojęcia, gdzie trafiają firmowe zbiory danych.
Kontroluj modele językowe które są wykorzystywane w twojej firmie. Nie wszystkie są właściwe dla twoich pracowników i klientów.
Uważaj na wszelkie próby coraz bardziej zaawansowanego phisingu i konsekwentnie im przeciwdziałaj.
Na styku umysłu ludzkiego i technologii istnieje duże ryzyko błędów. Bądź otwarty na eksperymenty, ale też licz się z pomyłkami.
Pilnuj, aby szkolenia na temat zagrożeń związanych z cyberbezpieczeństwem były zawsze aktualne i skuteczne.
Chroń firmową własność intelektualną podczas interakcji z dużymi modelami językowymi.
Pamiętaj jednak, że jeśli AI zaatakuje twoją firmę, to najprawdopodobniej nie wydarzy się to w systemach. Uderzy w najsłabsze ogniwo. Czyli w ludzi. A być może nawet w Ciebie.