Rozwiązania dla biznesu, stworzone przez Sagra Technology, spełniają wiele wymagań definiowanych w procesach biznesowych, między innymi wielofunkcyjność, jasno określone zasady i porządek działań. Firma cały czas wchłania i wdraża nowoczesne technologie – między innymi model cloud computing, nowoczesną analitykę BI, e‑commerce w B2B.
O automatyzacji obsługi procesu sprzedaży mówi Janusz Pribulka, prezes zarządu Sagra Technology. Rozmawiała Weronika Podhorecka, ICAN Institute.
Partnerem materiału jest:
Jak na tle innych firm technologicznych usytuowałby pan swoją spółkę?
Myślimy o sobie jako o małej firmie o globalnym zasięgu. Wiele lat temu, kiedy jeszcze rzadko używało się terminu „globalny zasięg”, mówiliśmy, że jesteśmy małą organizacją z wielkimi możliwościami. I tak nas oceniali klienci. Obecnie działamy na 12 rynkach Europy Środkowej i Wschodniej, głównie jako dostawca rozwiązań do zarządzania pracą przedstawicieli handlowych w branży farmaceutycznej, spożywczej, kosmetyczno‑chemicznej, budowlanej i dekoracyjnej.
Czym Sagra wyróżnia się na rynku, jak buduje wartość dla klienta?
Podstawową wartością jest otwarte, uniwersalne, łatwo adaptowalne rozwiązanie, jakim jest nasz system Emigo, który obsługuje większość procesów biznesowych naszych klientów. A wszystko to przy generujących nowe potrzeby zmianach na rynku. Naszymi klientami są głównie producenci, których biznes składa się z wielu procesów obejmujących cały łańcuch działań – od wytworzenia produktu, przez dotarcie z ofertą do detalistów i logistykę realizacji ich zamówień przez sieci dystrybutorów. Przedstawiciele obsługiwanych przez nas firm muszą mieć aktualne informacje na temat swoich klientów, między innymi detalistów, aptek, lekarzy. Są to adresy sklepów, zakresy działalności, personel, nazwiska właścicieli, położenie geograficzne, historia działań. Dzięki takim danym tysiące ludzi działających w terenie może codziennie wykonywać swoją pracę. Nie zdarza się, że ktoś jedzie do firmy, która już nie istnieje, albo rejestruje w systemie czynności z klientem, który zakończył działalność. Wszystkie potrzebne, prawidłowe i aktualne dane dostarczamy w ramach naszego rozwiązania klasy Master Data Management. Zakresy danych są dostosowane do branż naszych klientów. Ich zarządzaniem, jakością i spójnością zajmujemy się sami. Zaobserwowaliśmy, że nasi klienci nie radzą sobie z zarządzaniem danymi podstawowymi i od ośmiu lat robimy to za nich. W ciągu roku zmienia się około 20% adresów, telefonów, firmy zmieniają właścicieli, upadają, powstają nowe. Korygujemy więc te informacje, ciągle je uaktualniając.
Ta usługa to tylko jeden z elementów rozwiązania?
Tak. Kolejnym jest integracja z systemami magazynowo‑sprzedażowymi dystrybutorów. Przedstawiciele, zbierając zamówienie podczas wizyty u klienta, mają wgląd w stany magazynowe hurtowni. Dzięki temu mogą wybrać dostawcę gwarantującego pełną realizację zlecenia, które w ciągu kilku sekund trafia do jego systemu. Producent otrzymuje informację zwrotną na temat poziomu realizacji każdej pozycji zamówienia. Wymiana danych pomiędzy systemami przebiega automatycznie.
Widać, że proces sprzedaży poznaliście od podszewki.
Właśnie. Wiemy, jak przebiega typowa wizyta sprzedażowa w małych sklepach osiedlowych, a jak w supermarkecie. Jakie działania podejmuje przedstawiciel farmaceutyczny w aptece, a jak buduje relację z lekarzem. Przedstawiciel ma najczęściej ustalony standard wizyty i zaplanowane działania do wykonania. Nasze rozwiązanie dopasowuje się do specyfiki firmy, branży i klienta, którego w danym momencie handlowiec odwiedza. W Emigo łatwo jest zdefiniować odrębne standardy wizyty dla różnych kategorii klientów. Dzięki takiej personalizacji efektywność zespołu sprzedażowego rośnie, bo każda firma inaczej realizuje proces. Naszym zadaniem jest wspomóc działania naszych klientów tak, aby budowali przewagę konkurencyjną.
Jak jeszcze rozwiązania Sagry wspomagają klientów?
Dbamy o to, aby łączyć podmioty na rynku, dlatego stworzyliśmy platformę zakupową B2B, która nazywa się EmigoRetail. W dużym skrócie, detalista zamiast czekać na wizytę przedstawiciela, może zarejestrować się w aplikacji i dzięki temu mieć dostęp do spersonalizowanych ofert producentów oraz samodzielnie zamawiać produkty. Jego zamówienia automatycznie trafiają do dystrybutorów, którzy je zrealizują. Jest to również narzędzie dostępne 24 godziny na dobę do bezpośredniego dialogu między detalistami a producentami. Aptekarz czy detalista korzysta z aplikacji za darmo. Koszt utrzymania platformy pokrywa producent, któremu się to opłaca, bo sklepów są tysiące i wysyłanie handlowca do każdego punktu kosztuje zbyt dużo. Jednorazowy wydatek zwraca się po stokroć. Z kolei właściciel sklepu może w wybranym przez siebie czasie złożyć zamówienie, zobaczyć status jego realizacji czy historię zamówień. Dodatkowo aplikacja pomaga budować lojalność.
W naszych rozwiązaniach obserwujemy przepływ wielkich ilości danych, które mogą generować wartości biznesowe dla każdej ze stron procesu sprzedaży. Nie tylko dla producentów, którzy są naszymi klientami, ale również dla ich kontrahentów, czyli dystrybutorów, detalistów, aptek i sieci. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę z tego, że dotarcie do informacji zawartych w tych danych staje się coraz trudniejsze, dlatego też rozwijamy rozwiązanie business intelligence – Biqsens.
Dzięki kompleksowemu podejściu udało nam się zdjąć z firm ciężar budowania własnego, skalowalnego środowiska analizy danych, utrzymania infrastruktury i zespołów specjalistów. W ramach oferowanego rozwiązania klient otrzymuje rozbudowane modele analityczne dostarczane w formie wizualizacji poszczególnych obszarów bądź procesów biznesowych. Rozwiązanie umożliwia oglądanie wszystkich danych w jednym miejscu, od ogółu do szczegółu. Pozwala reagować w chwili, gdy coś dzieje się niezgodnie z planem.
Jak bardzo innowacyjne są rozwiązania Sagry?
Od zawsze stawialiśmy na to, żeby nasze rozwiązania były mobilne, to znaczy niezależne od czasu i miejsca. Ledwie zaczęła się rozwijać telefonia komórkowa i przesyłanie danych – powstał system Emigo. Jako jedni z pierwszych w Polsce zaczęliśmy wykorzystywać technologię chmury. Bardzo oryginalnym podejściem jest Master Data Management oferowane jako usługa. Dziś większość naszych działań skupiamy na rozwiązaniach z obszaru big data i data discovery. Trzymamy rękę na pulsie i przydatne nowości wprowadzamy do swoich aplikacji.