Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Karol Szymanowski: Koszty przejścia do rozwiązań opartych na chmurze

Mądre przysłowie mówi: „lepsze jest wrogiem dobrego”. W myśl tej maksymy – skoro przedsiębiorstwo ma stabilną sytuację, a obecny CRM wciąż się sprawdza i istnieje rozsądna koncepcja jego dalszego rozwoju, to bez dogłębnych analiz nie należy się spieszyć z decyzją o przeniesieniu obecnego systemu do rozwiązania opartego na chmurze.

Usługowy model dostępu zapewnia szereg bardzo atrakcyjnych korzyści, takich jak: zmniejszenie kosztów, szybkość implementacji czy skalowalność. Jednak te – widoczne na pierwszy rzut oka – zalety tonowane są przez obawy związane z bezpieczeństwem danych czy jakością usługi oferowanej przez dostawcę usługi opartej na chmurze. Dlatego zanim prezes Sawicki podejmie jakąkolwiek decyzję, musi poznać odpowiedzi na pełen zestaw pytań charakterystycznych dla migracji do chmury.

W pierwszej kolejności wyjaśnienia wymagają wszelkie kwestie związane z kosztami przejścia od tradycyjnego rozwiązania z własną infrastrukturą i aplikacją do rozwiązania opartego na chmurze. W tym obszarze może pojawić się szereg ukrytych kosztów. Dla przykładu – czy kilkunastotysięczna opłata miesięczna zawiera w sobie koszty migracji danych do rozwiązania firmy CSM Cloud Solution? Jeżeli nie, to należy je oszacować i uwzględnić w wycenie całego przedsięwzięcia. Kolejne pytanie dotyczy wysokości kosztów związanych z ewentualnym wyjściem z chmury w przyszłości (co może nastąpić np. w wyniku modyfikacji przepisów) oraz kosztów działań profilaktycznych, które pozwolą na zabezpieczenie danych i ograniczą ryzyko związane z migracją.

Kolejnym kluczowym obszarem wymagającym dogłębnej analizy jest oferowany przez dostawcę rozwiązania chmurowego poziom usług SLA (Service Level Agreement), obejmujący m.in. takie świadczenia, jak: czas dostępności aplikacji, czas reakcji lub maksymalny czas przywrócenia pełnej funkcjonalności systemu po awarii. Ten obszar jest szczególnie istotny dla zarządu firmy Sawimat z racji strategicznej roli, jaką pełnią dane i funkcjonalności migrowane do chmury. Praktyka pokazuje, że nawet największym graczom w branży zdarzają się przestoje w świadczeniu usług opartych na chmurze z przyczyn tak powszechnych jak trudne warunki atmosferyczne. Sytuacja taka dotknęła choćby takich gigantów jak Microsoft i Amazon w sierpniu 2011, kiedy to centra danych obydwu firm, odpowiedzialne za usługi chmurowe, zostały unieruchomione na dwa dni w wyniku uderzenia pioruna.

Nie mniej istotne są kwestie bezpieczeństwa danych. W ubiegłym roku na skutek włamań internetowych skradzione zostały dane (personalia, adresy, daty urodzin, loginy i hasła) 77 milionów użytkowników Playstation Network. Od początku bieżącego roku do sieci wyciekły dane m.in. z portalu Yahoo (400 000 haseł użytkowników) oraz z serwisu społecznościowego LinkedIn (6,5 miliona haseł użytkowników). Te przykłady doskonale pokazują, że nieufność Kaniewskiego i jego obawy związane z bezpieczeństwem danych klientów firmy są jak najbardziej uzasadnione. Sawimat musi więc pozyskać wszelkie informacje dotyczące infrastruktury, na której pracuje aplikacja proponowana przez firmę Siemowicza, oraz systemów zabezpieczeń wykorzystywanych w oferowanym rozwiązaniu.

Sam fakt, że funkcjonalność proponowanego rozwiązania zrobiła duże wrażenie na menedżerach przedsiębiorstwa, nie oznacza, że sprawdzi się ono w codziennym użytku. Dlatego nalegałbym na realizację PoT (proof of technology).To działający na pierwszej linii pracownicy działu sprzedaży powinny przetestować „w boju” możliwości oferowanego rozwiązania, ocenić je i dopiero zbiorcza opinia powinni mieć wpływ na dalsze wybory przedsiębiorstwa. Warto też zbadać alternatywę dla oferty CSM Cloud Solution, gdyż ta firma jest z pewnością jedną z wielu świadczących podobne usługi w modelu SaaS.

Z racji kluczowej roli aplikacji do obsługi klientów i ryzyka płynącego z zastosowania modelu SaaS scenariuszem, który zarekomendowałbym prezesowi Sawickiemu, jest przeprowadzenie studium wykonalności, składające się z analizy rynku, analizy ekonomicznej, analizy technologicznej oraz strategicznej. Po realizacji studium, siłami własnymi lub niezależnej firmy doradczej, polegałbym na rekomendacji ze strony osoby odpowiedzialnej za IT, ponieważ w tym przypadku IT does matter.

To jest komentarz eksperta. Przeczytaj tekst główny »

Czy "chmura" jest lepsza od własnej serwerowni? 

Daniel Ptaszynski PL, Paweł Kubisiak PL

Przetwarzanie danych w chmurze cieszy się coraz większą popularnością zarówno wśród użytkowników indywidualnych, jak i wśród przedsiębiorstw. 

Karol Szymanowski

Kierownik Działu Sprzedaży w Sofrecom Polska.


Najpopularniejsze tematy