Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Jak wybrać szkolenie, które nie będzie stratą czasu i pieniędzy? Postaw 6 pytań!

Menedżerowie muszą godzić dwie sprzeczne rzeczy – nieustannie się uczyć i znaleźć na tę naukę czas. Gdy już uda się go wygospodarować, warto świadomie wybrać opcję rozwoju, która w szybkim czasie zapewni konkretne efekty. Jakimi kryteriami kierować się przy wyborze szkolenia, by nie żałować żadnej wydanej złotówki?

Aż 40% menedżerów twierdzi, że programy, w których brali udział, przyniosły im jedynie „jakąś tam” wartość, a 24%, że niską lub żadnej (Human Capital Trends 2016, Deloitte).Aby nie dołączyć do grona niezadowolonych, przed wyborem szkolenia dla siebie lub pracowników zweryfikuj kilka kwestii. Czas poświęcony na wybór uchroni cię przed kosztownym błędem!

Oprócz standardowego researchu firm zajmujących się szkoleniami oraz zasięgnięcia opinii znajomych po fachu warto byś wnikliwiej przyjrzał się metodyce nauczania wykorzystywanej podczas zajęć. Musisz pamiętać, że sposoby nauczania kadry zarządzającej różnią się od tych, które znasz ze szkoły czy studiów. Oto 6 pytań, które warto sobie zadać przed wyborem szkolenia biznesowego.

1. Czy szkolenie uwzględnia indywidualną diagnozę?

Diagnostyka indywidualna pozwoli ci sprecyzować priorytety rozwojowe, skupić się na konkretnych modułach szkolenia i śledzić własne postępy w nauce. Sprawdź, czy firma, której chcesz powierzyć swój rozwój, korzysta z narzędzi diagnostycznych, i w jaki sposób weryfikuje skuteczność nauczania.

2. Czy podczas zajęć rozwiązuje się rzeczywiste problemy biznesowe?

Najlepiej uczyć się na przykładach, dlatego przy wyborze szkolenia warto sprawdzić, czy podczas zajęć analizuje się studia przypadków. Pozwalają one doskonalić myślenie strategiczne, skłaniają do poszukiwania rozwiązań i dyskusji w grupie menedżerów, często z różnych branż. To nierzadko umożliwia spojrzenie z zupełnie innej perspektywy na dany problem i znalezienie nowatorskich pomysłów na poradzenie sobie z nim. Pamiętaj również, by:

• sprawdzić źródło studiów przypadków wykorzystywanych podczas zajęć,

• ocenić jego wiarygodność,

• zweryfikować jego aktualność.

3. Czy można odrabiać zajęcia?

Nie łudź się.Prawdopodobieństwo, że jako zapracowany menedżer będziesz miał szanse zawsze wziąć udział w zajęciach, jest niskie. Zwłaszcza jeśli planujesz udział w kilkumiesięcznym szkoleniu czy studiach MBA, musisz liczyć się z nieobecnościami. Zweryfikuj zawczasu, czy istnieje możliwość odrabiania zaległości i na jakich zasadach możesz z niej skorzystać.

4. Czy możesz liczyć na wsparcie e‑learningowe?

Dla dorosłych i aktywnych zawodowo osób najlepsze jest połączenie tradycyjnych zajęć prowadzonych przez trenera z samodzielną pracą na platformie online. Ze studium Brandon Hall Study wynika, że pracownik potrzebuje o 40–60% mniej czasu na przyswojenie tego samego materiału, gdy uczy się sam online, w porównaniu do czasu spędzonego na szkoleniu tradycyjnym. Renomowane ośrodki akademickie, jak Harvard University, Oxford czy Stanford, zbudowały globalne platformy dla swoich studentów.Przykład z nich biorą niektóre firmy szkoleniowe, które obecnie oferują klientom specjalne platformy rozwoju online.

Sprawdź, czy podczas twojego szkolenia stosowany będzie blended learning. To metoda wykorzystująca zarówno tradycyjne formy kształcenia (np. warsztaty prowadzone przez trenera), jak i aktywności podejmowane przez uczestników zdalnie, za pośrednictwem specjalnego portalu wiedzy (symulacje, testy w ramach pracy przed zajęciami i po nich). W Polsce założenia blended learningu w pełni wykorzystuje opatentowana przez ICAN Institute metoda ICAN SMART LearningTM, z którą można zapoznać się na stronie: https://ican.pl/ican‑smart‑learning/.

5. Jakiej jakości są materiały szkoleniowe i czy przykłada się wagę do ich aktualizacji?

Zasięgnij opinii absolwentów i poszukaj informacji w sieci, by upewnić się, że szkolenie, które rozważasz, oferuje aktualne materiały uwzględniające bieżące trendy w twojej dziedzinie. Wbrew pozorom to nie jest oczywiste!

Wiele firm, a szczególnie szkół biznesowych, opiera swoje programy na przestarzałych materiałach, z którymi mogłeś mieć styczność już dawno temu. Istnieje sporo klasycznych źródeł, do których każdy menedżer powinien zaglądać regularnie, ale gdy wybierasz się na szkolenie, zapewne bardziej zależy ci na zdobyciu aktualnej wiedzy i nowych umiejętności. To jest możliwe tylko wtedy, gdy zajęcia są odkrywcze i wykorzystują niewyeksploatowane przykłady. Ponadto zweryfikuj, czy firma korzysta z narzędzi o potwierdzonej badaniami skuteczności (tzw. evidence‑based management).

6. Czy prowadzący są praktykami z doświadczeniem trenerskim?

Sprawdź, kto będzie cię uczyć oraz jakie ma doświadczenie zarówno w przekazywaniu wiedzy, jak i w biznesie. Szukaj szkolenia, podczas którego spotkasz trenerów z doświadczeniem zawodowym, bo zdecydowanie łatwiej znaleźć z nimi wspólny język. Gdy prowadzący rozumie twoje codzienne wyzwania, potrafi ci skuteczniej pomóc, dostosować poziom zajęć do twoich oczekiwań i udzielić satysfakcjonujących odpowiedzi.


Z raportu Human Capital Trends 2018 opublikowanego przez Deloitte wynika, że firmy muszą tworzyć środowisko wyzwalające potencjał jednostki, a aż 89% pracowników uznaje możliwości rozwoju w organizacji za bardzo ważne. Wybierając opcje szkoleniowe, warto rozejrzeć się za rozwiązaniem łączącym jak najwięcej powyższych kryteriów. Dzięki temu zapewnisz sobie i swoim pracownikom rozwój, który będzie dla nich źródłem satysfakcji, a nie frustracji z powodu straconego czasu.

Joanna Koprowska

Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”


Najpopularniejsze tematy