Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

MEGA TREND – tak o wideo mówi twórca Facebooka Mark Zuckerberg. Wideo nie tylko angażuje i wzmacnia przekaz, ale też zmienia sposób myślenia o tworzeniu treści. To potężna oręż w bitwie o uwagę odbiorców, szczególnie tych młodych. Szansa na kształtowanie komunikacji i rozwoju pracowników zgodnie z ich potrzebami, ale też i oczekiwaniami.

Wideo stało się istotną częścią doświadczenia online każdej osoby, bez względu na wiek. Ludzie poniżej 34. roku życia spędzają ponad 50% więcej czasu, oglądając wideo online niż telewizję (Google Industry Trends).

Z raportu 2017 Video in Business Benchmark Report wynika, że firmy, tworząc filmy, produkują najczęściej wideo:

  • 59% instruktażowe,

  • 51% produktowe,

  • 45% edukacyjne,

  • 37% zawierające wypowiedzi prezesa i zarządu,

  • 23% nagrane na żywo (live streaming).

Największe firmy na świecie publikują średnio 293 wideo w roku. Zadziwiająca jest różnorodność formatów i pomysłowość twórców. Wideo udostępniane jest na żywo (live streaming) lub na żądanie (VoD). Dystrybucja odbywa się w intranecie, na kanałach YouTube, Facebooku i witrynach firmowych. Coraz więcej pojawia się też głosów za tworzeniem korporacyjnego medium, pod własną domeną. Takie myślenie toruje drogę strategicznym decyzjom w zakresie nowoczesnej komunikacji i rozwoju pracowników. 

Wykorzystanie wideo w obszarze komunikacji wewnętrznej w firmie to przede wszystkim skondensowanie przekazu, które czyni go efektywniejszym. Wideo angażuje bardziej niż pisane treści i odbierane jest jako bezpośredni, osobisty przekaz.

Wiadomości mogą być dostarczone do wszystkich pracowników kilka sekund od publikacji. Zastosowanie wideo w komunikacji wewnętrznej ma sens ze względu na łatwość dystrybucji online poprzez smartfony, tablety, desktopy. To oszczędność czasu i pieniędzy, bo materiał jest natychmiast dostępny dla pracowników i spójny z prywatnymi nawykami konsumpcji treści cyfrowych.

Komunikacja wideo z zarządem

Wywiad lub komunikat – krótkie wideo z prezesem zaprojektowane z myślą o tworzeniu bezpośredniej więzi z pracownikami. Regularnie publikowane wideo ma przewagę nad tradycyjnymi newsletterami i e‑mailami. Pomaga budować zaangażowanie i atmosferę otwartości w całej firmie. Jest formą bardziej przyjazną, przejrzystą, sprzyjającą integracji i większej lojalności. Nagranie może zawierać:

  • zapowiedź lub komentarz do aktualnych wydarzeń,

  • podsumowanie okresu (prezentacja wyników, zmiany w zatrudnieniu, plany),

  • omówienie zmian na rynku, w prawie mających konsekwencje dla firmy,

  • gratulacje, podziękowania, wyróżnienia, awanse.

Spotkanie live online – to interaktywne wydarzenie realizowane najczęściej w studio w formie wywiadu lub prezentacji. Ważnym elementem spotkania online jest czat, który pozwala pracownikom w czasie rzeczywistym zadawać pytania. Spotkanie realizowane na żywo umożliwia w jednej chwili nawiązać kontakt nawet z kilkoma tysiącami odbiorców jednocześnie. Pracownicy oglądają transmisję na smartfonie, tablecie lub desktopie. To bardzo proste i bezpieczne. Dostęp do transmisji otrzymują tylko pracownicy firmy, ale nie muszą się logować. Dzięki temu można uniknąć problemów z dostępem do streamingu wywołanych wpisywaniem błędnych danych. Spotkania online wzbogacone o interaktywne elementy, takie jak sonda, są doskonałym narzędziem do badania nastrojów wśród załogi oraz weryfikacji pomysłów i projektów z obszaru HR. 

Z doświadczenia praktyka

Od 2 lat organizujemy studyjne spotkania online, w których każdy pracownik Skanska może porozmawiać z prezesem i jego gośćmi. Rozmawiamy wówczas o najważniejszych dla firmy i pracowników sprawach. Dzięki tym spotkaniom każdy z nas może „wejść do wirtualnego gabinetu prezesa”, aby bezpośrednio zadać pytanie i otrzymać na nie odpowiedź lub posłuchać, o co pytają inni. Dbamy o to, aby przy komunikacji kierowanej do całej firmy wykorzystywać najnowocześniejsze technologie. Nagrania spotkań realizowane są w specjalnym studio z wykorzystaniem tła green screen, co pozwala na rozbudowywanie komunikacji o wzbogacające ją przekazy wizualne.

Małgorzata Dobosz, Szef Zespołu Komunikacji Skanska SA

Newsletter w nowej odsłonie

Dla wielu firm newsletter jest najważniejszym narzędziem komunikacji wewnętrznej. To sprawia, że w świecie zdominowanym przez wideo zespoły redakcyjne newsletterów stają przed dużym wyzwaniem. Wprowadzenie wideo jest nieuchronne, ale ma wiele zalet, szczególnie w poniższych obszarach:

  • informowanie o zmianach nagrane przez osobę, która odpowiada za przeprowadzenie zmiany: pracownicy poczują potrzebę zmiany i zrozumieją proces, a w rezultacie lepiej się odnajdą w nowej sytuacji;

  • budowanie więzi pracownika z firmą: wideo, w którym pracownicy opowiadają o swojej pracy i projektach oraz ich wpływie na wyniki firmy i na to, co się w niej dzieje;  

  • integracja: wideowizytówki kadry zarządzającej oraz pracowników, którzy chcą podzielić się swoim doświadczeniem, pasjami;

  • uczestnictwo w wydarzeniach firmowych dla pracowników, którzy są nieobecni: za pomocą live streamingu z eventu lub krótkiej wideo relacji.

Wideo jest idealnym formatem dla inicjatyw szkoleniowych. Praktyka zbierania pracowników w jednym miejscu jest kosztowna, a wideo online pozwala, by każdy mógł oglądać je w swoim czasie. Oprócz łatwej dystrybucji online materiały szkoleniowe mogą być dostępne dla wszystkich pracowników w każdej chwili, jeszcze długo po pierwszej publikacji. Wykorzystanie wideo umożliwia:

  • podnoszenie kwalifikacji pracowników w całej firmie w tym samym czasie,

  • wzrost zainteresowania szkoleniami, przełamanie stereotypowego myślenia na temat szkoleń e‑learningowych,

  • oszczędności kosztów w porównaniu z tradycyjnymi metodami szkoleń,

  • archiwum do wykorzystywania przez 24 godz./dobę.

Okiem praktyka

Chcieliśmy podawać w atrakcyjnej formie treści nie zawsze chętnie przyswajane przez agentów ubezpieczeniowych oraz przez menedżerów. Przykładem w ubezpieczeniach jest wiedza o poszczególnych produktach. Ze względu na ilość, jak również wiele zależności pomiędzy poszczególnymi danymi, jest ona nieco skomplikowana. Forma wideo daje poczucie interakcji z rozmówcą, w związku z tym łatwiej przyswoić tego typu wiedzę. Jeśli do tego prowadzą szkolenie eksperci – a w naszej firmie są oni powszechnie znani oraz szanowani – agenci ubezpieczeniowi łatwiej przyswajają i sympatyczniej kojarzą określone trudne treści z osobami o wysokich kompetencjach. Otrzymujemy od pracowników bardzo pozytywną informację zwrotną, ze względu na to, że formuła materiałów jest estetyczna, bogata treściowo, a zarazem podana przez prawdziwych ekspertów, którzy czują się dobrze w tego typu przekazie. Produkcja z green screenem pozwala w szybki sposób przenieść fabułę dydaktyczną w różne miejsca, otoczenie, specyfikę. Można powiedzieć, że jest jakby tacą, na której podawana jest w „smaczny” sposób wiedza oraz prezentowane treści do wykorzystania. Sam produkt szkoleniowy powstaje w ciągu 2–3 dni od nagrania, więc naprawdę szybko. Późniejsze kombinacje, jeśli np. chcemy zrobić z tego odcinki, pozwalają na wykorzystanie materiału w różnych miejscach na platformie edukacyjnej, np. w formie krótkich filmików czy całej sekwencji odcinków, które jako całość pozwalają rozumieć lepiej produkty, usługi czy kompetencje sprzedażowe lub zarządcze.

Grzegorz Radłowski, Menedżer ds. Inicjatyw i Projektów Szkoleniowych AVIVA

Czym jest wideo w rękach specjalistów od komunikacji i rozwoju?

Wideo jest formą, językiem, środkiem wyrazu – narzędziem, które pozwala dotrzeć natychmiast do wszystkich pracowników, zatrzymać ich uwagę, zaangażować, przekonać. Coraz więcej organizacji planując wprowadzenie wideo, decyduje się na współpracę z profesjonalnym studiem. Produkcja materiałów w nowoczesnej przestrzeni dedykowanej do takich celów różni się od produkcji w siedzibie firmy. Nagranie w studio daje komfort skupienia się wyłącznie na nagraniu oraz możliwość pracy w idealnych warunkach technicznych.

Wideo to wielkie wyzwanie dla specjalistów ds. komunikacji i rozwoju, ale też nowe możliwości. To szansa i czas, aby postawić sferę działań nakierowanych na pracowników w świetle reflektorów. 

Więcej materiałów wideo dla profesjonalistów komunikacji i rozwoju na www.webcaster.pl.

Honorata Gawlas

Prezes zarządu TVIP.


Najpopularniejsze tematy