Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Jak rozwinąć sprzedaż w sieci

Czy trwałość opakowania produktu ma wpływ na sprzedaż online? Okazuje się, że tak. A to nie jedyny drobiazg, który należy uwzględnić podczas tworzenia strategii rozwoju firmy z branży e‑commerce.

Zwiększaniu ruchu na stronie oraz rozpoznawalności marki sprzyjają działania marketingowe, o ile są odpowiednio prowadzone. Kluczowe jest właściwe zdefiniowanie grupy docelowej oraz dobranie odpowiedniego dla niej kanału i stylu komunikacji. Pomagają w tym m.in. narzędzia i moduły oferowane na platformach e‑commerce. Z ich pomocą można zautomatyzować wiele działań marketingowych, co znacznie zmniejsza koszty i zwiększa możliwości prowadzenia bieżącej komunikacji z klientami.

Nie należy jednak zapominać, że rozwojowi e‑biznesu i oszczędnościom sprzyja przede wszystkim dbanie o lojalność konsumentów. Pozyskanie nowego klienta jest bowiem znacznie kosztowniejsze niż jego utrzymanie. Według raportu E‑commerce w Polsce 2020, zrealizowanego przez Gemius, pozytywne doświadczenia związane z zakupami skłaniają co trzeciego klienta do powrotu do e‑sklepu. Jednak wysłanie maila o treści „Dziękujemy za zakup” lub „Zapraszamy ponownie” nie wystarczy, aby nabywca poczuł się ważny. Konieczne jest zbudowanie z nim relacji i aktywne towarzyszenie na wszystkich etapach zakupów.

Jednym z najbardziej popularnych i docenianych przez użytkowników sposobów zachęcania do powrotu są zniżki i vouchery na kolejne zakupy, kody rabatowe dla stałych klientów czy karty podarunkowe z okazji urodzin. Zazwyczaj mają one krótki termin ważności, co ma dodatkowo zachęcić do szybkiej realizacji zamówienia. Ustalenie minimalnej kwoty aktywującej rabat pozwala dodatkowo podnosić średnią wartość koszyka. Niedocenionym kanałem komunikacji posprzedażowej są e‑maile z potwierdzeniem zamówienia. Wiadomości z podsumowaniem koszyka i płatności mają najwyższy wskaźnik otwieralności – około 70%. Są też czytane średnio przez aż 14 sekund. Warto zatem wykorzystać je na przykład do promowania innych produktów czy usług.

Sposób prezentowania produktów ma znaczenie

Nawet najbardziej rozbudowana i trafiająca w gusta odbiorców oferta nie wystarczy, aby uzyskać wzrost sprzedaży w sieci. W e‑sklepie kluczowa jest bowiem odpowiednia prezentacja produktów i usług. Zdjęcia oraz szczegółowe opisy to minimum, bez którego nie ma co liczyć na wzrost liczby zamówień. Warto także zoptymalizować stronę pod kątem SEO, aby jak najwięcej klientów zainteresowanych danym produktem mogło trafić do sklepu.

Wszystkie przedmioty powinny być szczegółowo zaprezentowane, w możliwie minimalistycznym i dopasowanym do marki stylu. Równie istotne jest dobranie takiej platformy, która będzie stabilna i zapewni płynną realizację zamówień, nawet przy dużym ruchu na stronie. Zapewni to klientom komfort zakupów i polepszy ich doświadczenia zakupowe – a to ma ogromny wpływ na ich opinie oraz to, czy powrócą do sklepu przy okazji następnych zakupów.

Opakowanie kluczem do serca klienta

Klienci kupujący w sieci szukają nie tylko najlepszej i najtańszej oferty, ale też wygody. Dlatego poza ceną kluczową rolę pełni logistyka obsługi zamówień. Szybki i komfortowy sposób dostawy ma wpływ na poziom satysfakcji klienta, skłonność do polecania marki innym lub ponownego skorzystania z usług sklepu, ale też porzucenia koszyka i rezygnacji z zakupów. Dlatego kluczowe jest zagwarantowanie klientom możliwie jak najszerszego wyboru metod dostawy – od tradycyjnego kuriera lub poczty po odbiór osobisty w placówkach czy paczkomatach.

Równie ważne jest pierwsze wrażenie klienta po otrzymaniu zamówienia. Przyciągające wzrok opakowanie od dawna wskazuje się jako jeden z ważniejszych czynników skłaniających do zakupów, również w e‑sklepie. Estetyczne opakowanie wielokrotnego użytku lub z recyklingu może pozytywnie zaskoczyć klienta i stać się dodatkowym elementem budowania lojalności. Wrażliwość konsumentów na kwestie związane z ekologią i dbaniem o środowisko stale się zwiększa.

Podstawą jest oczywiście wytrzymałość paczki. Jeśli przesyłka dotrze do klienta uszkodzona, nie tylko nie wróci on do e‑sklepu, ale też może zniechęcać do tego innych negatywnymi opiniami w sieci. Na tym elemencie nie warto zatem oszczędzać – jeśli np. konieczna jest inwestycja w dostawy świeżych produktów samochodem z chłodnią, należy wybrać trwalsze i dostosowane do specyfiki produktów opakowania. Gdy mimo wszystko przesyłka ulegnie uszkodzeniu, kupon rabatowy na kolejne zakupy bądź darmowe próbki – będą stanowiły pozytywny akcent dla klienta.

Do paczki warto też dodać element wyróżniający markę – może to być ręcznie napisana notatka z podziękowaniem za zakup, praktyczny gadżet lub instrukcja, jak kreatywnie wykorzystać opakowanie.

Dobrą praktyką jest ponadto zbieranie feedbacku od klientów, np. poprzez ankiety. Negatywne recenzje mogą stać się bodźcem do rozwoju. Zapytanie o opinię daje też konsumentowi poczucie, że jego zdanie jest dla firmy ważne, a to buduje lojalność.


Najpopularniejsze tematy