O wyszukiwaniu, testowaniu i komercjalizowaniu niezagospodarowanych nisz rynkowych wokół podstawowej działalności firmy mówi Krzysztof Habowski, prezes RST Software Masters.
Firma RST Software Masters, która obecnie zajmuje się projektowaniem, rozwojem i utrzymaniem dużych, skalowalnych systemów, zaczynała w 1998 roku jako kafejka internetowa w Świdnicy. Kafejka i usługi internetowe szybko przestały zaspokajać nasze ambicje, więc w garażu jednego z rodziców rozpoczęliśmy prace nad grą akcji na PC. Programy komputerowe zaczynały cieszyć się wielką popularnością. Sądziliśmy, że ten segment może być dla nas optymalnym kierunkiem rozwoju. Już następnego roku stworzyliśmy grę Fire Zone, którą wydał MarkSoft na płycie CD w pudełku. To były czasy, kiedy jeszcze nikt nie myślał o szybkim internecie czy mediach społecznościowych. Dominował wówczas internet modemowy, wdzwaniany, a ówczesna przepustowość łączy internetowych nie pozwalała na ściąganie gier z sieci.
Wraz ze wzrostem popularności internetu oraz upowszechniania się nowych rozwiązań marketingowych wśród przedsiębiorstw pojawiła się moda na strony internetowe. W roku 2000 dostrzegliśmy w tym kolejną szansę i zaoferowaliśmy usługę tworzenia firmowych witryn. Stworzyliśmy ich ponad 300, ale perspektywa budowania przez najbliższe lata kolejnych kilkuset stron WWW nie odpowiadała nam. Za to podobało się nam wymyślanie coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań. Dlatego wypracowaliśmy narzędzie, które umożliwiało klientom samodzielne tworzenie stron internetowych. Już pierwsze doświadczenia ze współpracy z firmami pokazały nam, że to właśnie rozwiązania dla biznesu są dla nas właściwą drogą. Przez ten początkowy okres działania nauczyliśmy się również, że warto nieustannie szukać okazji rynkowych i korzystać z trafiających się szans. Ale nasze poszukiwania były dotychczas zupełnie nieusystematyzowane. Po prostu rozwijaliśmy się wraz z internetem i technologią komputerową, wchodząc w obszary, które zaczynały być modne lub dawały nowe możliwości. Z czasem nauczyliśmy się jednak, że warto tym poszukiwaniom nadać systemowy charakter i uczynić je elementem strategii. Zebrane przez nas doświadczenia wskazują, że niezwykle pomocne w osiągnięciu sukcesu są cztery elementy: przeszukiwanie różnych nisz i branż, szybkie testowanie naszych hipotez przez rynek, akceptacja błędów oraz połączenie organizacyjnej zwinności i stabilności.
...