Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Innowacje przy filiżance kawy

Dyrektor generalny Blue Bottle, Karl Strovink, opowiada o wdrożonych innowacjach, o zdobyciu poparcia baristów oraz o gotowości podjęcia ryzyka przejścia na mleko owsiane.

Na kawiarnianym rynku zdominowanym przez tętniące życiem sklepy Dunkin' Donuts, a także długie kolejki do Starbucksa, Blue Bottle Coffee stawia na chwile relaksu przy aromatycznej filiżance kawy.

Założona w 2002 roku przez Jamesa Freemana firma Blue Bottle znana jest z eleganckich kawiarni, przepełnionych po brzegi klientami, oddającymi się cichym rozmowom w oczekiwaniu na przelewową kawę, która uchodzi za specjalność Blue Bottle. „W aspekcie historycznym rolą kawy było łączenie ludzi. Kawa jednoczony nas do dzisiaj, ale również dodaje energii do działania. Tworzenie tych właśnie doświadczeń, które możemy przecież odnieść do różnych aspektów kultury, jest częścią naszą misji” – powiedział Karl Strovink, CEO Blue Bottle.

W webinarium zorganizowanym przez MIT Sloan Alumni Online, Karl Strovink opowiadał o strategii biznesowej Blue Bottle, której ważną częścią są innowacje, a także zdradził, w jaki sposób firma uzyskuje poparcie interesariuszy dla swoich ryzykownych pomysłów.

Kultura parzenia kawy

„Sukces wdrożonych przez Blue Bottle innowacji, opiera się na dwóch filarach: pierwszym jest kultura mówienia tak, a drugim jest to, że nie wstydzimy się stania na ramionach gigantów” - powiedział Strovink.

W 2017 roku Nestlé nabyło większościowy pakiet udziałów w Blue Bottle. Dla Strovinka współpraca z gigantem nie była nowym doświadczeniem, gdyż wcześniej pracował w firmie należącej do znacznie większej korporacji. Przed objęciem stanowiska dyrektora marki Blue Bottle Strovink był czołowym liderem w firmie Converse należącej do Nike. „ Zapożyczenie innowacji od sportowego giganta i wdrożenie ich w marce obuwia o mniejszym zasięgu, było trudnym zadaniem do wykonania. W wartym 30 miliardów dolarów przedsiębiorstwie kawowym Nestlé jesteśmy wisienką na torcie” - powiedział Strovink.

„Nestlé dysponuje wieloma zespołami naukowców, a także dobrze wykwalifikowanych pracowników na całym świecie, którzy dostrzegają ogromne szanse wynikające z przejęcia Blue Bottle. Współpraca z firmą kawową jest formą wspierania innowacji, napędzanych ciekawością i możliwością eksplorowania nowych obszarów. Szef ds. innowacji w Blue Bottle Benjamin Brewer utworzył nieformalną sieć ekspertów od kawy w całej firmie, którzy wspólnie projektują nowe pomysły „ - wyjaśnił Strovink.

Zaangażowanie interesariuszy w rozwój nowych produktów

Jednym z takich pomysłów było wprowadzenie mleka owsianego, jako produktu podstawowego we wszystkich kawiarniach Blue Bottle. Według Strovinka Blue Bottle zauważył, że w Los Angeles około 50% klientów używało mleka owsianego. Biorąc pod uwagę nowy trend, a także fakt, że mleczarnie są jednym z głównych czynników, przyczyniającym się do emisji gazów cieplarnianych,  firma uruchomiła w 2021 r. program pilotażowy w trzech kawiarniach, oferując klientom mleko owsiane zamiast mleka krowiego bez dodatkowych opłat. W maju 2022 roku Blue Bottle ogłosił wprowadzenie tej zamiany w całej firmie i we wszystkich kawiarniach. „Widzimy, że klienci coraz chętniej zamieniają mleko krowie na mleko owsiane. Aktualnie sprzedaż kawy z mlekiem owsianym wynosi 60% całej sprzedaży, co stanowi wzrost o 10% w ciągu dwóch ostatnich lat” - powiedział Strovink.

Kluczowym obszarem inwestycyjnym dla Blue Bottle stała się śmietanka do kawy. Firma opracowuje recepturę własnego alternatywnego mleka, dzięki czemu będzie mogła zwiększyć kontrolę jakości używanych składników do produkcji. Gotowość do podejmowania ryzyka związanego z alternatywnym mlekiem jest częścią planu wdrażania innowacji, który obejmuje również wprowadzone niedawno na rynek espresso instant do samodzielnego przygotowywania.  „Ten produkt okazał się przełomowym dla Blue Bottle. Pomysł, żeby marka znana z kawy przelewowej, wprowadzała na rynek wersję instant, był rewolucyjny i dość ryzykowny” - powiedział Strovink.

W celu zdobycia poparcia zarówno inwestorów, jak i pracowników, Blue Bottle zastosował strategię roju. Początkowym krokiem było zapewnienie założycielowi Jamesowi Freemanowi oraz szefowi innowacji Benjaminowi Brewerowi pełnej swobody w procesie doskonalenia nowego produktu bez zbędnej presji czasu i określonych terminów dotyczących dostaw. Kolejnym krokiem było przekonanie baristów do nowego produktu oraz współpraca z naukowcami i technikami Nestlé, dzięki której Blue Bottle mogła rozpocząć planowanie otwarcia nowego zakładu produkcyjnego.

„Obdarzyliśmy zespół Nestlé ogromnym kredytem zaufania zarówno w kwestii badań, rozwoju produktu, jak i samej inwestycji. Myślę, że dzięki stworzeniu nowego wymiaru kawy rozpuszczalnej, a także koncepcji platformy, która zasila sprzedaż detaliczną i oferuje wiele korzyści w zakresie zrównoważonego rozwoju, przekonaliśmy wszystkich do naszego pomysłu” - powiedział Strovink.


Najpopularniejsze tematy