Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>

O podobieństwach i różnicach działów IT i HR oraz o wpływie wywieranym przez postęp technologiczny na kulturę organizacyjną i pozycję lidera mówili goście debaty otwierającej 3 sezon think tanku „How To do IT”.

W rozmowie udział wzięli członkowie rady programowej think tanku: Patryk Choroś (SAS Institute), Radomir Bordon (Dell EMC), Jarosław Gracel (Astor), Michał Rusinowski (Salesforce), Daniel Matusiak (IBM), Piotr Szymczak (ICAN Institute, kierownik think tanku). Do wymiany poglądów zaproszono także ekspertów: Annę Litwińską (Lyreco) oraz Aleksandra Szernera (Skanska), który dołączył jednocześnie do rady programowej think tanku. Rozmowę moderowali Dawid Zaraziński (kierownik think tanku) oraz Paweł Górecki (redaktor „Harvard Business Review Polska”).

Rozpoczęliśmy od pytania, o to czy w połowie 2018 roku polscy przedsiębiorcy mają świadomość, że bez nowych technologii praktycznie nie ma już rozwoju.

Radomir Bordon przytoczył wyniki badania przeprowadzonego przez firmę Dell EMC wspólnie z Intelem i instytutem badawczym Vanson Bourne, z którego wynika, że jedynie 5% polskich firm można nazwać liderami transformacji cyfrowej. Około 25% jest mocno zaangażowanych w prace przygotowawcze, a aż blisko 70% wciąż jeszcze się przygląda, oczekuje, wypatruje, czyli mówiąc wprost jest na początku drogi.

Anna Litwińska dodała, że transformacji nie przeprowadza się skokowo. Konieczne jest długofalowe przygotowanie pracowników prowadzenie badań kompetencyjnych. Tu też jesteśmy na początku drogi. Daniel Matusiak wskazał w tym kontekście na pewien paradoks. Wielu pracowników firmy biegle posługuje się rozwiązaniami technologicznymi w życiu prywatnym, a w firmach przychodzi im to z trudem. Firmy powinny być bardziej otwarte na wykorzystanie technologicznych zdolności pracowników.

Aby to zrobić skutecznie – zauważył Jarosław Gracel – trzeba adaptować te technologie, których pracownicy chętnie używają w domu. Jeśli korzystają z wirtualnej rzeczywistości powinni móc korzystać z niej także w pracy. Ważne jest przy tym, aby interfejsy systemów korporacyjnych były równie przyjazne i intuicyjne jak te spotykane w aplikacjach używanych w życiu prywatnym.

„Do niedawna dużo mówiło się o work‑life balance, teraz powinniśmy raczej mówić o tech‑life harmony” Jarosław Gracel

W kolejnym pytaniu poruszyliśmy wątek współistnienia działów IT i HR. Zapytaliśmy gości czy te dwa działy w ich firmach i ogólnie w biznesie są dziś raczej sprzymierzeńcami czy wrogami.

Patryk Choroś zauważył, że relacje HR‑IT są w dużym stopniu zależne od tego, czym firma się zajmuje. W firmach takich jak SAS Institute bez HR praktycznie nie można niczego osiągnąć – chodzi przecież o pozyskanie i utrzymanie talentów. Ich poszukiwania prowadzone są już na uczelniach. Wiedza technologiczna i kompetencje HR muszą się więc przeplatać.

Anna Litwińska zauważyła, że ze względu na znaczne nasycenie technologiami zarówno w dziale IT jak i HR ludzie odchodzą od czynności powtarzalnych i zaczynają mieć więcej przestrzeni na działania kreatywne, przynoszące korzyść całej organizacji. Z tą opinią zgodził się Michał Rusinowski, wskazując, że dzięki technologii pracownicy w działach IT i HR‑u częściej stają się nie tylko kreatorami, ale też menedżerami i sprzedawcami. Między innymi dlatego te działy są tak atrakcyjne na rynku pracy.

„Nie ma już praktycznie firm, które nie budowałyby swojej przewagi konkurencyjnej na zasobach ludzkich. Wszelkie inne jej źródła są trudne do utrzymania w czasie” Patryk Choroś

Rosnąca obecność technologii we współczesnych organizacjach to także wyzwanie dla liderów. O kompetencje współczesnych szefów zapytaliśmy w następnym pytaniu.

Nasi goście wskazywali, że współcześni liderzy powinni być elastyczni i otwarci. W miarę jak do organizacji przychodzą nowe generacje lider musi być łącznikiem między pokoleniami. Powinien też nieustannie się uczyć i stymulować do nauki swoich podwładnych wyrywając ich ze strefy komfortu. Powinien być wrażliwy, tak by wszelkie zmiany technologiczne nie były wprowadzane w sposób brutalny, i niepotrzebnie uciążliwy dla pracowników. Nasi rozmówcy zgodzili się też, że współczesny lider powinien też być autentyczny i wiarygodny.

Zachęcamy do obserwowania aktywności podejmowanych przez think tank wokół tematyki 3 sezonu. Najlepszym źródłem wiedzy będzie biznesowo‑technologiczny newsletter projektu – można zapisać się na niego w tym miejscu.

Dawid Zaraziński

Ekspert w obszarach komunikacji, przyszłości pracy i pracy zdalnej. Współtwórca Instytutu Kontekstów Pracy. Aktywny na Twitterze i LinkedIn.

Paweł Górecki

Redaktor naczelny „MIT Sloan Management Review Polska”


Najpopularniejsze tematy