Stworzenie nowatorskiej firmy wewnątrz statecznej firmy macierzystej jest w polskich warunkach godną uwagi opcją, gdy chce się wykorzystać wielką, biznesową okazję.
Na rynku wciąż pojawiają się nowe możliwości, technologie, nisze czy produkty. Jednocześnie funkcjonują na nim firmy, które posiadają pewne kluczowe zasoby, takie jak kapitał, umiejętności czy informacje, pozwalające wykorzystywać te możliwości i realizować nowatorskie przedsięwzięcia. Jednak zalety takich bogatych w zasoby firm potrafią być jednocześnie ich wadami: wizerunek, marka, kultura organizacyjna, docelowi klienci mogą ograniczać ich dążenie do rozwijania działalności w kierunku nietypowym dla dotychczasowego profilu. Żeby nie zmarnować nowych biznesowych okazji, musiałyby zrezygnować przynajmniej z części tego, co już mają. A tego mogą nie chcieć.
Czy zatem duża, stateczna firma w ogóle może wykorzystać otwierające się rynkowe możliwości, nie tracąc dotychczasowego dorobku i związanych z nim szans na przyszłość? Rozwiązaniem tego dylematu może być stworzenie firmy w firmie. Tak właśnie zrobił BRE Bank, tworząc w ramach swojej struktury mBank – nowatorski bank elektroniczny o zupełnie innym modelu biznesowym. Przedsięwzięcie to okazało się sukcesem pod każdym względem. Po dwu i pół latach od rozpoczęcia działalności mBank przyciągnął ponad 410 tysięcy klientów. Osiągnął ponad 30‑procentowy udział w rynku i pozycję firmy numer jeden na krajowym rynku. Stał się też jednym z największych banków internetowych w Europie.
Czy potrafisz być dobrym mentorem dla swoich pracowników? »
...