10 i 11 października w Krakowie odbyły się Commerce Transformation Days - jedyne takie wydarzenie w Polsce o transformacji cyfrowej sprzedaży.
Czas na podsumowanie
15:00 Panel dyskusyjny: Jak sztuczna inteligencja pomaga w osiąganiu wyników biznesowych?
„Przygotowanie danych, zrozumienie ich i ich eksploracja zajmują najwięcej czasu i są podstawą do tego, by zacząć rozmawiać o korzyściach z wykorzystania sztucznej inteligencji” - mówi Grzegorz J. Nalepa z UJ.
Każdy kraj podchodzi inaczej do wykorzystania sztucznej inteligencji. Tak naprawdę to jak będziemy wykorzystywać sztuczną inteligencję zależy od tego, jak będziemy chcieli ją wykorzystać.
„Często idealizujemy sztuczną inteligencję i myślimy, że jak wrzucimy do niej dane to coś magicznego nam powie. A ja uważam, ze sztuczna inteligencja po prostu powtarza pewne ludzkie mechanizmy na większej liczbie osób” - mówi Maciej Pondel z Upsaily.
Sebastian Błaszkiewicz Unity Group (opiekun merytoryczny) zaczął od przytoczenie fragmentu Kongresu Futurologicznego Stanisława Lema.
Desymulat — obiekt udający, że jest, chociaż go nie ma. Desymulów nie znalazłem. Tajny urodzeniec — to dziecko nielegalnie wydane na świat. Tak mi powiedziała Aileen. Demoeksplozję powściąga się polityką demopresyjną. Licencję na dziecko można dostać w dwojaki sposób: albo ubiegając się o nią po złożeniu odpowiednich egzaminów i papierów, albo też jako główną nagrodę na infanterii (loterii infantylnej, tj. dziecięcej). Mnóstwo ludzi gra na tej loterii — takich, którzy nie mają innej szansy otrzymania licencji. Synkretyn jest to sztuczny idiota.
14:30 Fireside Chat
Najpierw trzeba wiedzieć, ile przychodów pochodzi z wyszukiwarki. Potem zadbać o dobre, inteligentne podpowiedzi i sugestie wyświetlające się użytkownikom np. w firmie synonimów. Dopiero potem warto zainwestować w silnik wyszukiwarki, czyli technologię.
Przychody z wyszukiwarki stanowią ponad 80%. Osoby wykorzystujące wyszukiwarkę na stronach mają 3‑4 razy większą konwersję.
Trwa przerwa lunchowa
12:25 Tomasz Stachlewski, AWS: Jak sztuczna inteligencja i chmura obliczeniowa zmieniają oblicze współczesnej sprzedaży
12:25 Tomasz Stachlewski, AWS: Jak sztuczna inteligencja i chmura obliczeniowa zmieniają oblicze współczesnej sprzedaży
Przy wprowadzaniu przełomowych innowacji trzeba liczyć się z tym, ze pojawią się ludzie, mówiący o tym, że postradaliśmy zmysły.
„Kiedyś to pracownik musiał iść na koniec hali po produkt, który ktoś zamówił, co było żmudne, czasochłonne i nieopłacalne. Amazon zaczął wdrażać roboty w magazynach, by to roboty jeździły po regały z produktami, dostarczając je pracownikom do spakowania. Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest do tego, by się nie zderzały, optymalizowały prace tych robotów i porządkowały regały” – mówi Tomasz Stachlewski.
12:00 Árpád Deák, Emarsys: How E‑Commerce Brands Are Using Marketing’s Hottest Technology to go From Reactive to Proactive, Boost Conversions, & Predict Revenue
Nawet jeśli mamy najlepsze rozwiązania i różnego rodzaju dane, to nic nie da, jeśli nie potrafimy wykorzystać tej wiedzy z różnych platform we własnym biznesie. A dział marketingu nie ma często wystarczającej wiedzy, by wykorzystać zdobyte dane w sposób biznesowy.
„Marketing musi przejść z podejścia reaktywnego na podejście aktywne. Widzimy trzy wyzwania związane z wdrażaniem AI w marketingu. Pierwsze jest natury marketingowej i dotyczy tego, w jaki sposób wykorzystać AI do strategii marketingowej. Drugie jest technologiczne. Chodzi w nim o to, jak znaleźć odpowiednią technologię i włączyć w firmową architekturę. W trzecim wyzwaniu, biznesowym, chodzi o to, co robić z informacjami, które udaje mi się zbierać” – mówi Árpád Deák.
11:00 Panel dyskusyjny: Startupy – z kim i jak warto współpracować?
Chodzi o to, by jak najszybciej dostarczyć na rynek działający produkt, a potem weryfikować co trzy miesiące, czy dane rozwiązanie się sprawdza i modyfikować szczegóły, nie bojąc się odstępstw od wcześniejszych założeń.
Mamy dobrych programistów i dobre pomysły, które są wdrażane na sąsiednich rynkach. Polscy startupowcy są gotowi do podbijania nowych rynków, ale często nie mają tak szerokiej perspektywy i ambicji ekspansjonistycznych skierowanych np. w stronę Ameryki Południowej.
„Zwinność idąca od metodyk wytwórczych jest doskonałością w wykonaniu i doskonałością w adaptacji. A pozostali po prostu widzą, że tak trzeba. Natomiast zwinność w podejściu do modeli biznesowych jest jeszcze na niskim poziomie” – mówi Grzegorz Rudno‑Rudziński.
10:40 Katarzyna Sikorska, Przelewy24: Jak digitalizacja usług redefiniuje nawyki płatnicze Polaków
„To, o czym myślimy w kontekście przyszłości, już się dzieje. Możemy zapłacić za wypożyczenie roweru, możemy wziąć pożyczkę online, opłacić rachunek. Płacimy telefonem, zegarkiem, a nie tylko kartą. Dzisiaj nawet bielizna może być smart” - zauważa Katarzyna Sikorska.
Polscy internauci w większości (niemal 60%) dokonują płatności za zakupy online przede wszystkim szybkim przelewem przez serwis płatności. Z opcji płatności gotówką przy odbiorze lub wysyłki za pobraniem korzysta mniej niż czterech na 10 internautów. To dowód na to, że tradycyjne formy płatności są wypierane przez obrót bezgotówkowy.
„W 2004 roku IAB Polska publikowało raport „E‑commerce 2004”, wśród polskich e‑sklepów dominowały mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające do pięciu osób. Stanowiły one aż 90% badanych. Wtedy płatność za towary i usługi kartą płatniczą umożliwiało około 600 sklepów. Ogólną ich liczbę, według różnych szacunków, oceniano na 700–1000. Co ciekawe, mimo że na rodzimym rynku było już wtedy 17 milionów kart płatniczych, tylko dwa miliony były akceptowane w sieci. Wartość rynku e‑commerce w Polsce wynosiła wtedy 0,92 miliarda złotych przy ośmiu milionach internautów” – wspomina rodzący się e‑commerce i płatności online w Polsce Katarzyna Sikorska.
10:15 Robin Müller, Tagesspiegel.de: Content monetisation and paywall strategies
Technologia cyfrowa zmienię tradycję wydawania i wpływa na dzień pracy dziennikarzy. Nowy workflow polega na rozpoczęciu pracy od pisania artykułów i przygotowania komunikacji skoro świt. Dopiero potem, około 9:00 rano, dochodzi do spotkania i planowania tematów do druku, a i tak plany ulegają w ciągu dnia zmianom ze względu na dynamiczną sytuację na świecie i reakcje klientów.
„Przy transformacji cyfrowej należy wziąć pod uwagę trzy perspektywy: klienta, technologii i organizacji. Wcielanie czegoś w życie zaczyna się od deklaracji, dlatego trzeba skupić się na użytkowniku i upodmiotowić naszych pracowników, dając im swobodę decyzyjną w wybranych obszarach” – przypomina Robin Müller.
„Print się kurczy, trzeba tworzyć odpowiednie modele cyfrowe wokół tradycyjnego sektora wydawniczego. Dla większości gazet drukowanych w Niemczech miesięczne abonamenty wynoszą 65 euro, a mniej więcej połowa tej kwoty przeznaczana jest na druk i dystrybucję gazet do domów. Wraz z kurczącą liczbą subskrybentów rodzi się coraz więcej problemów” - mówi Robin Müller.
9:45 Arno Nienhuis, TrendActors, Oracle: From Sales Art to Sales Science
W budowaniu wygrywającej organizacji chodzi o połączenie sztucznej inteligencji z inteligencją ludzką.
„Przesunęliśmy się ze sfery sztuki sprzedaży w stronę nauki sprzedaży. Moim zdaniem sklepy będą szły w stronę online, a sklepy online będą szły w stronę sklepów stacjonarnych. Spodziewam się takiego przesunięcia, ponieważ już dziś coraz częściej łączymy sztuczną inteligencję z rzeczywistością rozszerzoną. Klienci mogą przyglądać się w wirtualnym lustrze, przymierzając online niezliczoną liczbę rzeczy. To zjawisko będzie postępować” – przekonuje Arno Nienhuis.
Mamy nieskończoną liczbę możliwości, by rozwiązywać problemy dzięki sztucznej inteligencji. Czasami nie jesteśmy świadomi problemów, w których może ona nam pomóc. Np. jeśli zmniejszymy tarcia w kontaktach z klientem, zyskamy więcej czasu i szybciej zarobimy.
„Handel zmienia się i zmieni się jeszcze w przyszłości, jednak zawsze będzie w nim chodzić o znalezienie Wally’ego. Kogoś kto ma potrzeby, znajduje się gdzieś w odpowiednim czasie, w odpowiednim miejscu. Znalezienie takiego Wally’ego jest trudne, aby to zrobić, trzeba oprzeć swoją sprzedaż o dane” – mówi Arno Nienhuis.
Alan Turing wywołał największy wpływ na ludzkość. Przygotował kod Enigmy, dzięki czemu Brytyjczycy byli w stanie kontaktować się bez wiedzy Niemców. Napisał też dokument o tym, jak maszyny powinny się zachować jak ludzie. wtedy zaczęto rozmawiać o sztucznej inteligencji.
9:15 Przygotowania trwają