W dobie prosperity przedsiębiorstwa koncentrują się na wzroście, ale niektórym w takich komfortowych warunkach zdarza się zapominać o dyscyplinie kosztowej. W efekcie zaczynają obrastać w niepotrzebny „tłuszcz”, który pozbawia je sprawności i niezbędnej elastyczności. Gdy koniunktura się psuje, następuje gwałtowne „odchudzanie”, które może przynieść tyle samo dobrego, co i złego.
Zarządzanie kosztami powinno być jednym z kluczowych tematów debaty prowadzonej w gronie kadry kierowniczej, bez względu na sytuację wewnątrz organizacji i w jej otoczeniu rynkowym. Długookresowa perspektywa pomaga bowiem uniknąć szokowej terapii, gdy na rynkach następuje tąpnięcie. Czas wzrostów jest paradoksalnie najodpowiedniejszym momentem, aby zacząć realizować program optymalizacji kosztowej.
O tym, jak na co dzień dbać o dobrą kondycję firmy, czyli zapewnić jej rozwój, przy jednoczesnym unikaniu zbędnych wydatków, dyskutowali eksperci zaproszeni przez redakcję „Harvard Business Review Polska”: Tomasz Kuciel, prezes zarządu firmy Edison, Łukasz Polak, wiceprezes Beyond.pl, Bartłomiej Lux, dyrektor sprzedaży sektora komercyjnego SIMPLE, Rafał Słyk, szef sprzedaży w Europie Wschodniej MicroStrategy, oraz Monika Smulewicz, dyrektor zarządzająca i partner w spółce Grant Thornton. Debatę moderował Paweł Kubisiak, zastępca redaktora naczelnego HBRP.