Walka o klienta w sektorze dóbr konsumpcyjnych (1) jest dziś intensywna i zróżnicowana jak nigdy dotąd. Detaliści rywalizują z przedsiębiorstwami, które do niedawna były ich dostawcami, a obecnie sprzedają swoje produkty online. Firmy produkujące towary konsumpcyjne coraz częściej konkurują z markami własnymi sieci handlowych. Z kolei zarówno detaliści, jak i producenci towarów konsumpcyjnych muszą sprostać konkurencji w postaci sklepów internetowych, które oferują szeroką gamę produktów, pozytywne doświadczenie zakupowe, personalizację, szybką dostawę. Jak w tej sytuacji odnajduje się polski klient?
W ubiegłym roku zakupy towarów konsumpcyjnych w Polsce dokonywane za pośrednictwem internetu w porównaniu z zakupami w sklepach stacjonarnych stanowiły zaledwie 2,3% łącznej wartości rynku detalicznego dla tych produktów. Podobna sytuacja jest w Niemczech, jednak już w Chinach i Wielkiej Brytanii online kupuje się dużo więcej. W Wielkiej Brytanii zakupy spożywcze online zostały wprowadzone przez lokalne supermarkety (np. Tesco, ASDA, Sainsbury’s) w 2009 roku, na tym rynku są również obecni gracze tacy jak Amazon i Ocado, co doprowadziło do szybkiego rozwoju e‑commerce. W Polsce, porównaniu z Wielką Brytanią i Niemcami, inna jest również struktura koszyka zakupów. Dokonując zakupów towarów konsumpcyjnych w internecie, Polacy najczęściej wybierają towary trwałe, przede wszystkim artykuły dla zdrowia i urody.
...