Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
INNOWACJE

5 elementów, które pozwolą twojej firmie wygrać na zmieniającym się rynku

25 maja 2016 4 min czytania
Jacek Poświata
5 elementów, które pozwolą twojej firmie wygrać na zmieniającym się rynku

Streszczenie: BrakOdpowiedziDlaURL

Pokaż więcej

Zaledwie dekadę temu analitycy rynkowi zwrócili uwagę na dwa trendy: coraz większą konsolidację rynku detalistów oraz szybki rozwój globalnych marek. Następnie zaczęli wygłaszać ponure sądy na temat potęgi produktów FMCG. Ich proroctwa okazały się jednak przedwczesne. Marki agresywnie zarządzały kosztami, notowały dynamiczny wzrost na rynkach rozwijających się oraz powiększały skalę i skuteczność działania dzięki fuzjom i przejęciom. W wyniku tego ich obecne marże operacyjne są na wysokim poziomie.

Oczywiście sukces nie przypadł w udziale wszystkim firmom. Blisko połowa z najwyżej wycenianych w 1999 roku firm branży dóbr konsumpcyjnych nie znalazła się w pierwszej dwudziestce według kapitalizacji rynku w 2015 roku. Na przykład w Stanach Zjednoczonych w latach 2004–2014 jedynie w jednej na trzy kategorie na podium utrzymały się wszystkie trzy firmy, które były tam 10 lat wcześniej. I wcale nie oznacza to ich silnej pozycji – ponad połowa z nich straciła sporą część udziałów w rynku.

Z drugiej strony marże operacyjne producentów są na bardzo wysokim poziomie. Warto zastanowić się jednak, czy będą rosnąć dalej, czy też spowolnienie na rynkach i rosnąca optymalizacja kosztów przyniosą ich obniżkę.

Jedno jest pewne – bez dostosowania się do ewoluującego rynku wiele przedsiębiorstw może boleśnie odczuć nadchodzące zmiany. Dlatego niezwykle istotne jest zwrócenie uwagi na pięć elementów.

Czy potrafisz się dostosować do szybko zmieniającego się rynku?

Dopracowanie głównych linii produktowych

Gdy na rynkach rozwiniętych mamy do czynienia z względną stagnacją, a wzrost na rynkach wschodzących spowalnia, zyski wydają się niepewne. Niektóre firmy pracują nad głównymi liniami produktowymi, koncentrując się na trzech obszarach: budowaniu wyróżników marki, wprowadzaniu innowacji oraz znalezieniu możliwości wpłynięcia na czas i miejsce robienia zakupów.

Redukcja części kosztów

Firmy z branży konsumpcyjnej obniżały koszty przez całą dekadę, lecz oszczędności często znikały po kilku latach. Firmy powinny przyjmować inną metodę. Poprawiając budżet rok po roku, muszą obserwować zarówno wydatki, jak i ich efektywność. W ten sposób pewna globalna marka odkryła, że ponad połowa przekroczonego budżetu marketingowego była przeznaczona na nieskuteczne kampanie promocyjne. Dzięki koncentracji na mniejszej liczbie wysokiej jakości kampanii efekty w kolejnych latach były znacznie lepsze.

Weryfikacja łańcucha dostaw

Każda spółka powinna odpowiedzieć sobie na dwa kluczowe pytania: czy dotychczasowy łańcuch dostaw zapewnia odpowiednią i wymierną przewagę strategiczną oraz czy wszystkie platformy i zasoby mieszczą się w optymalnych lokalizacjach. Jeśli odpowiedź brzmi „nie” lub „nie wiadomo”, należy wdrożyć zmiany dopasowane do strategii handlowych. Zamiast utrzymywać przestarzałe zakłady produkcyjne, będą skupiać się na posiadaniu zasobów odpowiadających przyszłym potrzebom rynku.

Wdrożenie nowoczesnych rozwiązań

Technologiczne innowacje oraz trendy konsumenckie rewolucjonizują sposób prowadzenia działań i wpływają na rozwój firm. Pomagają w ulepszeniu sposobów korzystania z danych, co przekłada się na usprawnianie produktów i procesów na każdym etapie. Innowacyjne narzędzia cyfrowe redukują koszty i czas, co przekłada się na wyższą wydajność operacyjną.

Budowanie interdyscyplinarnych zespołów

Aby osiągnąć wzrost na ciągle zmieniających się rynkach, firmy dostosowują model operacyjny do nowych strategii. Wiele z nich stosuje strategię rozwoju produktu bazującą na analizie bezpośrednich informacji od zewnętrznych i wewnętrznych klientów. W tej metodzie małe zespoły skupiające się na różnych obszarach współpracują bezpośrednio z klientami i konsumentami, testując etapy rozwoju produktu. W efekcie marki mają większą szansę na szybkie dostarczenie produktów w formie oczekiwanej przez klientów.

Największe marki przykładają wagę do wszystkich pięciu elementów składowych, ponieważ stanowią one podstawę osiągnięcia sukcesu. W rezultacie udaje im się utrzymać pozycję rynkową w dobie ciągłych zmian.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Czy masz dobre pomysły? »

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Alegoryczna ilustracja przedstawiająca trzy stopnie wypalenia zawodowego – od lekkiego stresu, przez chroniczne zmęczenie, po całkowite wypalenie emocjonalne – ukazane symbolicznie za pomocą postaci na tle ognia, chmur i pustki. Era wypalenia zawodowego: prawdziwy problem wymaga prawdziwych rozwiązań

Wypalenie zawodowe dotyka ponad połowę pracowników. Odpoczynek nie rozwiązuje problemu – potrzebne są inne warunki pracy i nowe podejście do rozwoju osobistego. Odkryj trzy klucze dla jednostek i organizacji, które pomogą zbudować zrównoważoną wydajność.

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego: dobra kondycja psychiczna jest podstawą zdrowej organizacji i efektywnego przywództwa

10 października wypada Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Warto jednak pamiętać, że o psychikę należy dbać nie tylko od święta. Inwestycja w dobrostan liderów i pracowników to także inwestycja w rozwój organizacji.

 

Tegoroczna edycja wydarzenia odbywa pod wyznaczonym przez Światową Federacją Zdrowia Psychicznego hasłem: „Zdrowie psychiczne w sytuacjach kryzysowych wymagających pomocy humanitarnej”.  To doskonała okazja do refleksji na temat tego, w jaki sposób organizacje mogą pomóc najbardziej potrzebującym, czyli ofiarom konfliktów zbrojnych i klęsk żywiołowych, poprzez budowę odporności, troskę o lokalne społeczności i udział w inicjatywach dobroczynnych. Występowanie wyjątkowych sytuacji nie oznacza jednak, że przedsiębiorstwa nie powinny skupiać się również nad aspektami zdrowia psychicznego również w swoich strukturach na co dzień.

Multimedia
Halucynacje w AI: Dlaczego LLM-y zmyślają i będą zmyślać?

Czy duże modele językowe (LLM) mogą przestać kłamać? Większość firm wdrażających AI ma taką nadzieję. Tymczasem prof. Michał Karpowicz, szef Samsung AI Center Warsaw, przedstawia matematyczny dowód, że tzw. halucynacje to nie błąd, ale nieunikniona cecha każdego LLM-a. Dowiedz się, dlaczego nigdy nie będziesz mieć gwarancji, że odpowiedź AI jest w 100% prawdziwa i co to oznacza dla Twojego biznesu.

Toksyczny szef, wypalony zespół: obraz zarządzania w polskich firmach

W Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego najnowszy raport „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2025” obnaża gorzką prawdę o polskim środowisku pracy. Aż 67% pracowników doświadcza nieodpowiedniego traktowania ze strony przełożonych, co prowadzi do masowego spadku motywacji, problemów ze zdrowiem psychicznym i wypalenia zawodowego. Dane są alarmujące i pokazują, że biznes stoi przed pilnym wyzwaniem: uzdrowieniem kultury organizacyjnej, zanim będzie za późno.

Co się stanie, jeśli nauka przez obserwację zniknie?

Na przestrzeni lat obserwowałam wiele różnych sposobów wspierania młodych ludzi w poznawaniu zawodu, kultury organizacyjnej i obowiązujących norm, czyli w tym, by „uczyli się przez obserwację”. Jednak wiele w tym obszarze się zmienia.
Na przykład kilka lat temu zaskoczył mnie układ biura mojego znajomego, znanego londyńskiego prawnika. Miał on typowy gabinet partnera — narożne biuro z panoramicznym widokiem na miasto i monumentalnym biurkiem. A jednak wzdłuż jednej ze ścian stały trzy mniejsze biurka, przy których pracowali młodzi stażyści kancelarii. Zapytałem więc: dlaczego nie mają własnych boksów biurowych?

Digitalizacja dokumentów wspiera zespoły transportu medycznego. Jak Seven Med wdrożyło automatyzację drukowania i skanowania

Obsługa dużego wolumenu dokumentów to problem wielu organizacji. Gdy jednak na szali waży się ludzkie zdrowie i życie, sprawność działań administracyjnych jest szczególnie ważna.

Seven Med, łódzka firma specjalizująca się w transporcie medycznym, zdecydowała się wyjść przed szereg i wyznaczyć nowe standardy w branży, wdrażając Kyocera Cloud Print and Scan – system automatycznego zarządzania wydrukiem i skanowaniem firmy Arcus.  O tym, co stanowiło przyczynę tej decyzji, jakie trudności jej towarzyszyły i jakie są końcowe wnioski, opowiedział nam prezes Seven Med, Jarosław Królewiak oraz Łukasz Małkiewicz, prezes Avendi Solutions – firmy odpowiedzialnej za wdrożenie rozwiązania.

Multimedia
Myśl jak ameba, działaj jak SpaceX: strategia biznesowa w erze AI

Czy wiesz, czego Twoja firma może nauczyć się od ameby i SpaceX, by przetrwać w erze AI? Iwo Zmyślony w swoim wystąpieniu na Kongresie MIT Sloan Management Review Polska w fascynujący sposób pokazuje, dlaczego tradycyjne modele zarządzania, skuteczne w XX wieku, dziś już nie wystarczają.

Jak poprzednie pokolenia wpływają na nasze decyzje?

W ostatnich latach przeprowadzono liczne badania na temat tego, w jaki sposób ludzie podejmują decyzje wpływające na przyszłe pokolenia. Zidentyfikowano psychologiczne bariery, które definiują dylematy międzypokoleniowe, np. sytuacje, w których obecne pokolenie musi zrezygnować z pewnych korzyści, aby działać w interesie przyszłych generacji. Odkryto między innymi, że poczucie odpowiedzialności i troska o dziedzictwo mogą wpływać na to, w jaki sposób wynagradzamy wobec naszych następców.

Wciąż jednak zbyt mało wiemy o tym, w jaki sposób nasze obecne decyzje są kształtowane przez poprzednie pokolenia i ich doświadczenia. Jest to bardzo ważne, ponieważ niegdyś opowieści przekazywane przez przodków miały na celu uchronić nas przed powielaniem błędów z przeszłości. Jednak w czasach, gdy mity zostały zastąpione wystąpieniami na TED-ach, musimy się zastanowić, czy organizacjom nie grozi utrata kontaktu z lekcjami, które daje im historia. Odpowiedź na to pytanie może być niezwykle pomocna w epoce gwałtownych zmian technologicznych, gdy szczególnie potrzebujemy refleksji, jasnej kultury organizacyjnej i kreatywności.

Nowoczesne systemy i narzędzia jako motor przewagi biznesowej

Świat biznesu przyspiesza. Firmy, które chcą utrzymać się na rynku, muszą podejmować decyzje w oparciu o rzetelne informacje i działać szybciej niż konkurencja. Dlatego tak dużą rolę odgrywają dziś nowoczesne systemy i narzędzia, które nie tylko porządkują dane i raportowanie, ale przede wszystkim umożliwiają natychmiastową reakcję – budując realną przewagę.

 

Podstawą sukcesu jest połączenie trzech elementów: szybkiego dostępu do danych, raportów dopasowanych do specyfiki firmy oraz zwinnych procesów, które wspierają rozwój zamiast go blokować. To brzmi prosto, ale w praktyce właśnie tu organizacje najczęściej tracą czas i energię.

Kiedy strategia pracy hybrydowej frustruje dwudziestolatków

Dwudziestolatkowie nie chcą ani pełnej pracy zdalnej, ani codziennych powrotów do biura. Oczekują elastycznego modelu, który łączy relacje offline i online, wspiera rozwój i buduje kulturę organizacyjną.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!