Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA

Analityka i Business Intelligence

Czy ChatGPT i Microsoft Copilot to dwie strony tej samej monety? BIZNES I TECHNOLOGIE Czy ChatGPT i Microsoft Copilot to dwie strony tej samej monety?

Co robi Microsoft Copilot, czego nie robią ChatGPT oraz alternatywne rozwiązania sztucznej inteligencji? Czy warto go poznać? Oto odpowiedzi na te pytania.

Sztuczna inteligencja potrzebuje człowieka u steru BIZNES I TECHNOLOGIE Sztuczna inteligencja potrzebuje człowieka u steru

Sztuczna inteligencja obiecuje, że wykonywanie zadań będzie łatwiejsze, praca – bardziej produktywna, a firmy – bardziej wydajne. Najnowsze badania przeprowadzone przez Slack wykazały, że 80% pracowników korzystających z generatywnych narzędzi AI doświadcza wzrostu produktywności – a to dopiero początek! Asystenci AI, tacy jak Salesforce Einstein Copilot, potrafią już odpowiadać na pytania, generować treści i dynamicznie automatyzować działania. Pewnego dnia asystenci AI staną się cyfrowymi agentami sprzedaży i usług. Będą przewidywać nasze potrzeby oraz działać w naszym imieniu.

TO WSZYSTKO BRZMI ŚWIETLANIE, jednak wraz z każdym postępem w dziedzinie sztucznej inteligencji pojawiają się nowe obawy natury etycznej. A co, jeśli asystent AI źle zarekomenduje produkt? A co, jeśli podejmie błędne działania w istotnych sprawach, takich jak finanse osobiste lub informacje medyczne? Wówczas stawka staje się bardzo wysoka. Pojawia się zatem niezwykle istotne pytanie: w jaki sposób możemy wykorzystać moc AI bez narażania się na ryzyko?

Człowiek u steru

Należy podkreślić, że AI sama w sobie ciągle ewoluuje. Każdego dnia wykonujemy krok naprzód, ale nie zawsze jesteśmy w stanie wyjaśnić, dlaczego sztuczna inteligencja robi to, co robi. Nie jesteśmy także w stanie wyeliminować każdej niedokładności, toksyczności lub dezinformacji. Dlatego, zdaniem Salesforce, sztuczna inteligencja zawsze powinna być nadzorowana i to ludzie muszą mieć pełną kontrolę nad systemami AI. Jednak w miarę jak sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej wyrafinowana, może być coraz trudniej nadać jej ludzki charakter. Niewykonalne jest to, żebyśmy angażowali się w każdą interakcję ze sztuczną inteligencją nowej generacji lub przeglądali każdy wynik przez nią wygenerowany.

Technologiczna optymalizacja procesów w przemyśle INNOWACJE Technologiczna optymalizacja procesów w przemyśle

Rewolucja w przemyśle to przede wszystkim rewolucja danych. Obecnie można monitorować, mierzyć, analizować i – przede wszystkim – optymalizować każdy aspekt procesu produkcyjnego.

Play – darmowe startery dla osób przekraczających granicę i specjalna oferta na połączenia do Ukrainy Analityka i Business Intelligence Play – darmowe startery dla osób przekraczających granicę i specjalna oferta na połączenia do Ukrainy

Play przygotował darmowe startery, które rozdawane są osobom przekraczającym granicę. Na każdym z nich można włączyć darmowe pakiety z minutami, danymi oraz obniżoną do 5 groszy za minutę stawkę na połączenia.

Najnowsze w: Analityka i Business Intelligence
Budowanie kultury opartej na danych: trzy błędy, których trzeba unikać

Gdy członkowie organizacji opierają się zmianie sposobu podejmowania decyzji, nawet najlepiej zaplanowane projekty z data science są skazane na porażkę. Oto, jak przezwyciężyć kluczowe wyzwania.

 

Gdy jedna z największych globalnych firm telekomunikacyjnych zmagała się z wysokim poziomem odpływu klientów, zespół marketingu próbował przeciwdziałać temu zjawisku, stosując podejście heurystyczne. Na przykład, jeśli klient nie wykonywał połączeń wychodzących przez trzy tygodnie, firma uruchamiała promocję. Jednak nie przyniosło to rezultatów, wskaźnik utrzymania klientów był najniższy od lat. Na podstawie cotygodniowych przeglądów wyników biznesowych, prezes firmy uznał, że nadszedł czas na zmianę strategii. Zwrócił się ku narzędziom data science i stworzył międzydziałowy zespół projektowy w celu rozwiązania problemu. Algorytmy uczenia maszynowego przeanalizowały wzorce zachowań klientów i prognozy rezygnacji z usług. Wykorzystanie prostych technik, takich jak drzewa decyzyjne, pomogło zidentyfikować czynniki, które trafnie szacowały prawdopodobieństwo odejścia klienta, na przykład na podstawie wysokości rachunków i wzorców połączeń wychodzących.

Na czym polega horizon scanning? Cztery kompetencje pozwalające przygotować się na niepewną przyszłość

Horizon scanning to technika, która może pomóc liderom przetrwać w czasach globalnej niepewności. Jest to wysiłek polegający na przekuwaniu przewidywań we wnioski, a wniosków – w konkretne działania. Następujące po sobie fale zakłóceń zapowiadają kolejne zmiany w światowej gospodarce. Gdy w przyszłości historycy będą przyglądać się obecnej sytuacji, będą w stanie wyznaczyć granice między czasem przed przełomowymi wydarzeniami i po nich. Życie pomiędzy tymi zakłóceniami jest trudne. Do kluczowych umiejętności w obliczu tej niepewności zalicza się skanowanie horyzontu. Bob Johansen z Instytutu Przyszłości, od 1973 roku zajmujący się futurystyką, opisuje proces skanowania horyzontu jako przekształcanie prognoz w zrozumienie przyszłych realiów, a następnie wykorzystanie tej wiedzy do działania. Podczas zajęć na ten temat w Tuck School of Business w Dartmouth College omówiłem cztery podstawowe kompetencje ekspertów od skanowania horyzontu.

prezentacja danych Prosta siła stopniowego odkrywania

Dane organizacyjne to dane o ludziach. Odzwierciedlają klientów, którzy wybierają i kupują, pracowników, którzy tworzą i wdrażają, członków zespołów, którzy współpracują i rozwiązują problemy, menedżerów, którzy angażują i motywują, oraz konkurentów, którzy wprowadzają innowacje i rywalizują.

Ilustracja przedstawia zespół menedżerów biorących udział w warsztacie czarnego kapelusza, analizujących ruchy konkurencji i planujące reakcje strategiczne przy użyciu laptopów i wizualizacji taktyk na ekranie. Analiza konkurencji: wykorzystywanie warsztatów „czarnego kapelusza”

Jak firmy wykorzystują ćwiczenia analizy konkurencji do opracowania strategii przewidującej ruchy rywali.

Jeśli kiedykolwiek grałeś w szachy z wielkim mistrzem, prawdopodobnie frustrował cię jego umiejętność blokowania i kontrowania wszystkich twoich planowanych ruchów. Podobne uczucie towarzyszyć może podejmowaniu strategicznych posunięć biznesowych przeciwko konkurentowi: bez względu na to, jak genialnie brzmi nasz pomysł, gdy przystępujemy do jego realizacji, konkurencja wyprzedza nas lub zajmuje pozycję umożliwiającą atak z tylnych szeregów hetmanem, powstrzymanie naszej strategii i mat.

Jak lepiej zrozumieć możliwości, plany i sposoby myślenia konkurentów? Nie możesz zadzwonić do prezesów firm konkurencyjnych i poprosić o te informacje. Przeprowadzenie warsztatu wglądu konkurencyjnego stanowi jednak skuteczną metodę modelowania zachowań konkurentów w określonym scenariuszu i kluczowy sposób na uniknięcie pułapek przed wprowadzeniem jakichkolwiek inicjatyw strategicznych.

Warsztat wglądu konkurencyjnego pozwala ćwiczyć wybory w środowisku pozbawionym ryzyka. Możesz przeprowadzić ćwiczenie dla różnych rynków lub różnych strategii wejścia na rynek, aby określić „właściwy” sposób wejścia. Praktyka może nie czyni mistrza, ale zdecydowanie przewyższa brak jakiejkolwiek praktyki. Mimo to ćwiczenia wglądu konkurencyjnego nie powinno stosować się przy każdej decyzji – straciłyby wtedy siłę oddziaływania jako narzędzie podejmowania decyzji. Wybieraj selektywnie, kiedy i jak je stosować.

Premium
Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie prawdopodobieństwa konkretnego zdarzenia, na przykład zdolności kredytowej klienta. Klasyczne modele ML opierają jednak swoje predykcje głównie na identyfikowaniu korelacji w danych. Taka metodologia, choć użyteczna w pewnych kontekstach, okazuje się niewystarczająca, a wręcz może wprowadzać w błąd, szczególnie wtedy, gdy menedżerowie starają się przewidzieć realny wpływ swoich decyzji na wyniki biznesowe.

Spraw, by praca z danymi miała sens

W miarę jak praca z danymi pochłania coraz więcej energii pracowników, ich zaangażowanie stale spada. Menedżerowie mogą wdrażać strategie, które nadadzą tym zadaniom większy sens. Cztery kluczowe podejścia mogą pomóc: zatrudnianie architektów informacji do zarządzania przepływem danych, łączenie zadań związanych z danymi z możliwościami rozwoju osobistego, zapewnianie kontaktu z liderami i beneficjentami pracy oraz pozyskiwanie informacji zwrotnych od pracowników na temat ich doświadczeń w pracy z danymi.

Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę

Duże modele językowe mogą usprawnić pracę z danymi i nad analityką, wspierając ludzi na każdym etapie – od przygotowania danych, przez optymalizację modeli, po interpretację wyników.

Czy duże modele językowe naprawdę zmienią sposób wykonywania pracy? Czy duże modele językowe naprawdę zmienią sposób wykonywania pracy?

Nawet jeśli organizacje wdrożą potężniejsze modele LLM, raczej nie będą mogły przestać polegać na ludziach.

Więcej w: Analityka i Business Intelligence
BIZNES I TECHNOLOGIE

Budowanie kultury opartej na danych: trzy błędy, których trzeba unikać

Gdy członkowie organizacji opierają się zmianie sposobu podejmowania decyzji, nawet najlepiej zaplanowane projekty z data science są skazane na porażkę. Oto, jak przezwyciężyć kluczowe wyzwania. Gdy jedna z największych globalnych firm telekomunikacyjnych zmagała się z wysokim poziomem odpływu klientów, zespół marketingu próbował przeciwdziałać temu zjawisku, stosując podejście heurystyczne. Na przykład, jeśli klient nie wykonywał połączeń […]

Ganes Kesari
6 października 2025
Na czym polega horizon scanning?
Zarządzanie zmianą

Cztery kompetencje pozwalające przygotować się na niepewną przyszłość

Horizon scanning to technika, która może pomóc liderom przetrwać w czasach globalnej niepewności. Jest to wysiłek polegający na przekuwaniu przewidywań we wnioski, a wniosków – w konkretne działania. Następujące po sobie fale zakłóceń zapowiadają kolejne zmiany w światowej gospodarce. Gdy w przyszłości historycy będą przyglądać się obecnej sytuacji, będą w stanie wyznaczyć granice między czasem […]

Scott D. Anthony
3 września 2025
prezentacja danych
PRZYWÓDZTWO

Prosta siła stopniowego odkrywania

Dane organizacyjne to dane o ludziach. Odzwierciedlają klientów, którzy wybierają i kupują, pracowników, którzy tworzą i wdrażają, członków zespołów, którzy współpracują i rozwiązują problemy, menedżerów, którzy angażują i motywują, oraz konkurentów, którzy wprowadzają innowacje i rywalizują. Kiedy dane biznesowe powstają w wyniku śledzenia aktywności ludzi, liczby zasługują na to, by przedstawiać je w sposób, który […]

Nancy Duarte
14 sierpnia 2025
Ilustracja przedstawia zespół menedżerów biorących udział w warsztacie czarnego kapelusza, analizujących ruchy konkurencji i planujące reakcje strategiczne przy użyciu laptopów i wizualizacji taktyk na ekranie.
STRATEGIA

Analiza konkurencji: wykorzystywanie warsztatów „czarnego kapelusza”

Jak firmy wykorzystują ćwiczenia symulacyjne, aby przewidzieć ruchy rywali i wzmocnić swoje strategie. Jeśli kiedykolwiek grałeś w szachy z arcymistrzem, zapewne frustrowała Cię jego umiejętność przewidywania, blokowania i kontrowania wszystkich Twoich planowanych ruchów. Podobne wrażenie można odnieść, podejmując strategiczne działania biznesowe wobec konkurenta: bez względu na to, jak genialny wydaje się nasz pomysł, w momencie […]

John Horn
8 sierpnia 2025
Premium
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe

Nowe podejście do uczenia maszynowego odpowiada na pytania „co by było, gdyby”

Causal ML – nowatorskie podejście w uczeniu maszynowym – daje kadrze zarządzającej nowe narzędzie do oceny skutków decyzji strategicznych. Umożliwia pewniejsze eksplorowanie alternatywnych scenariuszy, dzięki czemu wspiera podejmowanie bardziej świadomych i trafnych decyzji biznesowych. Tradycyjne systemy uczenia maszynowego (machine learning, ML) zdobyły szerokie uznanie jako narzędzia wspomagające procesy decyzyjne, szczególnie tam, gdzie kluczowe jest oszacowanie […]

Georg von Krogh Yash Raj Shrestha Stefan Feuerriegel
8 lipca 2025
Analityka i Business Intelligence

Spraw, by praca z danymi miała sens

Dane są bezcenne, ale praca z nimi nie zawsze wydaje się mieć znaczenie. Cztery strategie mogą pomóc uczynić pracę z danymi bardziej angażującą. Pomimo zwiększonego nacisku na satysfakcję pracowników w ostatnich latach, doświadczenia milionów zatrudnionych pogorszyły się. Najnowszy sondaż Gallupa z listopada 2024 roku pokazał, że tylko 18% pracowników w USA jest zadowolonych ze swojej […]

Clint Kofford
29 kwietnia 2025
Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę
Analityka i Business Intelligence

Jak GenAI może wspierać zaawansowaną analitykę

Duże modele językowe mogą usprawnić pracę z danymi i nad analityką, wspierając ludzi na każdym etapie – od przygotowania danych, przez optymalizację modeli, po interpretację wyników. Rozbłysk zainteresowania generatywną sztuczną inteligencją (GenAI) grozi przyćmieniem zaawansowanej analityki. Firmy, które przeznaczają swoje zasoby na szeroko reklamowane duże modele językowe (LLM‑y), takie jak ChatGPT, mogą zaniedbać zaawansowaną analitykę o sprawdzonej skuteczności […]

JoÃo Alves Pedro Amorim
5 grudnia 2024
Czy duże modele językowe naprawdę zmienią sposób wykonywania pracy?
Analityka i Business Intelligence

Czy duże modele językowe naprawdę zmienią sposób wykonywania pracy?

Nawet jeśli organizacje wdrożą potężniejsze modele LLM, raczej nie będą mogły przestać polegać na ludziach. Duże modele językowe (large language model; LLM) są innowacją, która zmieniła paradygmat w nauce o danych. Rozszerzają możliwości modeli uczenia maszynowego (machine learning model; MLM) o możliwość generowania tekstu i obrazów w odpowiedzi na szeroki wachlarz promptów. Chociaż stworzenie takich narzędzi jest drogie i skomplikowane, stały […]

Peter Cappelli
16 października 2024
Liberty Corporation: lider innowacji na rynkach motocyklowym i marynistycznym w Polsce
Analityka i Business Intelligence

Liberty Corporation: lider innowacji na rynkach motocyklowym i marynistycznym w Polsce

Liberty Corporation to lider na polskim rynku motocyklowym. Od 2006 r. oferuje pełną gamę usług i produktów dla motocyklistów. Firma dostarcza nie tylko najwyższej klasy motocykle, ale też akcesoria, odzież oraz usługi serwisowe i wynajmu. Pod marką Liberty Motors jest importerem i dystrybutorem renomowanych producentów motocykli, takich jak Ducati, Aprilia, Moto Guzzi, Piaggio, Vespa, BMW Motorrad, Harley‑Davidson, Husqvarna, […]

Materiał Partnera Liberty Corporation
1 października 2024
Nowa era analityki – dostępna dla każdego
Premium
INNOWACJE

Nowa era analityki – dostępna dla każdego

Dziedzina zaawansowanej analityki wkracza w okres gwałtownych przemian, napędzanych modernizacją ekosystemów danych, rosnącymi oczekiwaniami użytkowników biznesowych oraz demokratyzacją narzędzi analitycznych. Obecnie dostępne są rozwiązania, które pozwalają analizować nie tylko liczby w tabelach, ale także rozumieć świat opisany słowami i obrazami. Od momentu publicznego udostępnienia modeli językowych czy systemów na nich opartych (takich jak ChatGPT) świat biznesu dostrzegł ich […]

Marek A. Sowa
1 października 2024

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!