Świat był zdecydowanie prostszy, kiedy w 1967 roku dwóch braci, Claude i Edmond Faure, wraz ze swoim przyjacielem, Jean‑Marie Machetem, zakładało firmę transportową Faure & Machet, która w roku 1998 zmieniła nazwę na FM Logistic. FM Logistic jest jednym z największych operatorów logistycznych na świecie. Właśnie wprowadza nową ideę łańcucha dostaw – Supply Change – będącą m.in. odpowiedzią na najważniejsze wyzwanie współczesnego świata – zrównoważony rozwój.
PARTNEREM MATERIAŁU JEST FM LOGISTIC
ROŚNIE ŚWIADOMOŚĆ konsumentów co do tego, że nasza planeta potrzebuje pomocy. Idąca za tym presja rządów oraz instytucji międzynarodowych sprawia, że przedsiębiorstwa zaczynają szukać sposobu na zmniejszenie śladu środowiskowego swojej działalności. Kluczowa w tym procesie jest uważna analiza cyklu życia produktu, bo wbrew pozorom nie zawsze transport odpowiada za największą część emitowanych zanieczyszczeń. W przypadku przemysłu odzieżowego przewiezienie bawełnianych T‑shirtów z jednego miejsca na drugie to mniej niż 5% śladu środowiskowego z tym związanego, podczas gdy 40–50% bierze się z warunków uprawy bawełny.
Zielone łańcuchy dostaw
Badanie Measuring Industry’s Temperature: An Environmental Progress Report On European Logistics, przeprowadzone w 2020 roku przez Kühne Logistics University wśród ponad 90 członków wyższej kadry kierowniczej europejskich przedsiębiorstw, dotyczące środków podejmowanych na rzecz zmniejszenia emisji COIndeks dolny 22 w obszarze logistyki, wykazało, że najbardziej efektywnymi kosztowo sposobami są wprowadzanie czystszych metod transportu, optymalizacja procesów załadunku pojazdów, przejście na energię alternatywną oraz redukcja emisji z procesów magazynowych. Niemożliwa jest jednak jakakolwiek zmiana w tym obszarze bez ewolucji dotychczasowego paradygmatu łańcucha dostaw. I dlatego to właśnie firmy logistyczne mają do odegrania kluczową rolę w procesie zmniejszania wpływu środowiskowego procesów transportu, pakowania i magazynowania. FM Logistic, mając tego świadomość, wprowadza ideę Supply Change, opartą na zrównoważonych, wielokanałowych łańcuchach dostaw. – Każdego roku oddajemy w ręce klienta FM Logistic specjalistyczny raport na temat wpływu naszej współpracy na środowisko. Przy czym uwzględniamy też takie elementy jak zatrudnienie czy aspekt społeczny. Raport jest podstawą do dyskusji, w jaki sposób możemy wspólnie poprawić sytuację. Analizujemy trzy główne czynniki: ślad magazynowy, alternatywy transportowe i redukcję odpadów w przemyśle. Z każdym klientem rozważamy wszystkie opcje, z uwzględnieniem kosztów, czasu dostawy i emisji CO2. Zajmujemy się też produkcją wodoru. Na przykład we Francji i Hiszpanii panele fotowoltaiczne montowane na dachach naszych magazynów wytwarzają energię elektryczną niezbędną do produkcji wodoru. Następnie wodór wykorzystujemy do zasilania wózków widłowych, w przyszłości natomiast może stać się on paliwem dla samochodów ciężarowych, a także będzie używany w rozwiązaniach oferowanych społecznościom lokalnym – mówi Yannick Buisson, Managing Director, Western and Central Europe, FM Logistic.
Po ukończeniu pierwszego projektu w hiszpańskim Illescas FM Logistic uruchomiło H2Hub, czyli projekt, w ramach którego na dachu magazynu w Escrennes we Francji ma zostać zainstalowanych 1500 mkw. paneli słonecznych. Zielony wodór produkowany na miejscu będzie wykorzystywany nie tylko w magazynach – nadwyżki będą sprzedawane zewnętrznym odbiorcom, takim jak przemysł i władze lokalne. Zakończenie realizacji projektu planowane jest na 2022 rok. Panele fotowoltaiczne zamontowane zostały także w polskich lokalizacjach – w siedzibie firmy w Mszczonowie i platformie w Błoniu. Dzięki nim FM Logistic ma szansę na większą niezależność energetyczną, ale przede wszystkim na ograniczenie poboru energii z sieci energetycznej. FM Logistic postawiło sobie ambitny cel, by firmowe instalacje pokrywały aż 20% zapotrzebowania na energię. Także w Polsce planowana jest produkcja tzw. zielonego wodoru. Mowa o powstającej właśnie platformie logistycznej w Wiskitkach, położonych 40 km na zachód od Warszawy, przy autostradzie A2, gdzie trwają jeszcze analizy techniczne i finansowe tego rozwiązania, a także poszukiwania potencjalnych subwencji instytucjonalnych, podobnych do tych, które udało się pozyskać operatorowi w Europie Zachodniej.
Globalnie FM Logistic współpracuje także z WayCool, czyli jednym z najszybciej rozwijających się przedsiębiorstw agrotechnicznych w Indiach. Wspólnie z nim opracowuje system dostaw bazujący na 50 elektrycznych pojazdach trójkołowych. Pozwalają one na realizację dostaw zarówno do lokalnych sklepów, jak i do konsumentów indywidualnych. W ten sposób Way- Cool pomaga dostarczać zdrową i świeżą żywność, a przy okazji wspomaga lokalnych rolników. Przykładów podobnej współpracy jest wiele.
Działania szybkie i ekologiczne jednocześnie
Presja klientów, by firmy podejmowały działania chroniące klimat, nie oznacza, że zrezygnowali oni z wymagań co do szybkości i wygody dostaw. Pogodzenie tych oczekiwań jest szczególnie trudne w miastach, w których pojazdy dostawcze generują już 20% całego ruchu i są odpowiedzialne za około 30% zanieczyszczeń powietrza. Rozwiązaniem dla tzw. ostatniej mili mogą być tzw. dark store, niewielkie magazyny zlokalizowane w obrębie lub w pobliżu miast, których jedynym celem byłaby realizacja zamówień internetowych i telefonicznych.
Firmy logistyczne rozumieją odpowiedzialność, jaka na nich spoczywa. Monitorowanie i przejrzystość danych to najważniejsze aspekty weryfikacji wydajności łańcucha dostaw, mające także wpływ na poprawę świadomości konsumentów, partnerów i władz w kwestii zrównoważonego rozwoju. Wszystkie działania, począwszy od sprzedaży wielokanałowej do rozwiązań ostatniej mili, dowodzą, że branża logistyczna jest jedną z tych, które mają szansę na zdobycie pozycji trwałego lidera zrównoważonego rozwoju.
Łańcuch dostaw jest jednym z czynników mających istotny wpływ na dobrostan całej planety. W dużej mierze ponosi odpowiedzialność za to, czy w przyszłości będziemy mogli mówić o odpowiedzialnej konsumpcji. Może też zadbać o lepsze warunki pracy oraz stworzyć możliwości gospodarcze i potencjalne zatrudnienie dla milionów osób. Pozytywna zmiana, którą w ramach idei Supply Change proponuje FM Logistic, polega więc na innowacyjności zorientowanej na cele, na projektowaniu najlepszego w swojej klasie modelu zawsze z uwzględnieniem specyfikacji lokalnej, a także na wspólnym działaniu na rzecz wykreowania pozytywnego wpływu na środowisko, na wspieraniu i promowaniu odpowiedzialnej konsumpcji.
Każdy producent, sprzedawca detaliczny, dostawca usług transportowych lub logistycznych ma do odegrania bardzo istotną rolę. I każdy może dołączyć do ruchu Supply Change zapoczątkowanego przez FM Logistic, by promować i rozpowszechniać lepsze praktyki biznesowe i ostatecznie bardziej trwałe i zrównoważone sposoby życia.