Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Stwórz własną strategię wellbeing

W szybkim tempie zyskuje na znaczeniu nowy trend, który pomaga firmom wspierać pracowników w osiągnięciu życiowej równowagi. Wellbeing przechodzi z niszy do głównego nurtu zarządzania ludźmi. Jak mądrze troszczyć się o zdrowie zatrudnionych, nie zapominając o ich dobrostanie?

Partnerem materiału jest HealthDesk.

Organizacje na całym świecie coraz więcej uwagi poświęcają zdrowiu pracowników. Polscy pracodawcy również korzystają z szerokiego wachlarza rozwiązań, by pozyskać najlepszych pracowników i zapobiec ich rotacji. Z raportu BPCC 2020 HR Review, sporządzonego przez Brytyjsko‑Polską Izbę Handlową, wynika, że jedynie 7% rodzimych przedsiębiorstw wypracowało strategię wellbeing. Mamy nadzieję, że będzie ich coraz więcej, gdyż rośnie liczba firm, które zdają sobie sprawę z konieczności przeprowadzania analizy potrzeb psychicznych i fizycznych pracowników. Świadomość oczekiwań pozwala je zaspokajać, co realnie przyczynia się do wzrostu efektywności, zaangażowania i lojalności personelu.

Nie tylko dni zdrowia

Firma HealthDesk od wielu lat opracowuje programy wellbeing dla firm w Polsce. Nasze doświadczenia umożliwiły stworzenie typologii firm korzystających z rozwiązań prozdrowotnych. Wyróżniliśmy trzy kategorie organizacji:

  1. Jabłko, marchewka i masaż w nagrodę. Największą grupę stanowią firmy, które zaczynają się dopiero troszczyć o dobrostan pracowników. Zazwyczaj nie mają doświadczenia w podejmowaniu działań służących dobrostanowi pracowników lub stawiają pierwsze kroki. Są nowicjuszami w tej dziedzinie, ale „słyszą o dobrostanie coraz więcej” i też „chciałyby coś zorganizować”. Zwracają się do dostawców programów wellbeing z prośbą o zaproponowanie działań w postaci jednorazowej aktywności lub kilku atrakcji ułożonych w koncepcję dnia zdrowia. Ich działania sprowadzają się często do oferowania ludziom owoców w wybranym dniu tygodnia i prozdrowotnej nagrody w postaci masażu dla pracowników.

  2. Od dni zdrowia do zdrowych benefitów. Przedsiębiorstwa, które mają już pewne doświadczenie w organizowaniu prozdrowotnych wydarzeń dla pracowników biurowych i produkcyjnych, zastanawiają się nad wprowadzeniem na stałe wybranego benefitu, pomagającego zadbać o lepsze zdrowie i samopoczucie ludzi. Zazwyczaj jest to aktywność, którą firma wypróbowała w ramach wcześniej organizowanych dni zdrowia. Do najczęściej wybieranych „zdrowych benefitów” należą: masaże biurowe, joga w pracy, medytacja lub zajęcia grupowe zdrowy kręgosłup.

  3. Zdrowe benefity w ramach profesjonalnej strategii wellbeing. Najmniej liczną grupę stanowią firmy, które stawiają na przemyślane akcje realizowane w ramach strategii wellbeing, dającej solidne podstawy do działalności operacyjnej w tym zakresie. Takie podejście w najbliższych latach stanie się jednym z głównych filarów wspierających kompleksowe zarządzanie obszarami HR w przedsiębiorstwie, w tym m.in. politykę benefitową, retencję i rekrutację pracowników, dobór szkoleń, komunikację wewnętrzną czy działania składające się na pozytywny wizerunek pracodawcy.

Strategia wellbeing

Opracowanie wewnętrznej strategii wellbeing należy zacząć od zbadania i zrozumienia potrzeb pracowników, które różnią się chociażby ze względu na rodzaj wykonywanej pracy. Z raportu HealthDesk dotyczącego zdrowia pracowników biurowych w Polsce w latach 2017–2018 wynika, że aż 79,1% zatrudnionych odczuwa ból bezpośrednio związany z wykonywaną pracą, a 80,9% przeżywa w pracy stres. Przepracowanym, przemęczonym i spiętym pracownikom trudno wygospodarować czas na dodatkowe formy aktywności poza pracą. Często brakuje im sił, by udać się na siłownię czy zajęcia fitness. Z kolei skumulowany stres może prowadzić do sprzeczek z bliskimi, co negatywnie odbija się nie tylko na życiu prywatnym zatrudnionych, ale także na ich zawodowej działalności. Dlatego, aby w pełni odpowiedzieć na potrzeby pracowników i poprawić jakość ich życia za pomocą programu wellbeing, trzeba zbadać, co jest ważne dla ludzi w danej organizacji.

Letnie inhalacje pracowników przy Tężni Zdrój™ – mobilnej tężni solankowej stworzonej przez inżynierów HealthDesk

Określenie poziomu dobrostanu pracowników to drugi etap pracy nad strategią wellbeing. Można do niego przejść po analizie potrzeb psychofizycznych zatrudnionych osób. To zadanie ułatwia kilka dostępnych na rynku narzędzi, m.in. opracowane przez HealthDesk badania online HealthCheck™. Umożliwiają one w ciągu zaledwie 30 minut analizę aktualnego stanu kondycji psychofizycznej i efektywności ludzi z uwzględnieniem indywidualnego charakteru analizowanego środowiska pracy. Podczas badania ilościowego online analizuje się cztery filary dobrostanu w organizacji: zdrowie fizyczne (physical & body health), poziom stresu i zdrowie psychiczne (stress & mental health), atrakcyjność środowiska pracy (workplace attractiveness), dobrostan w miejscu pracy (workplace wellbeing).

Dopiero gdy uda się zebrać informacje dotyczące potrzeb pracowników, można się zabrać do formułowania strategii wellbeing. Podczas badania realizowanego przez HealthDesk zgromadzone anonimowe dane służą do opracowywania wyników zbiorczych, konkluzji i rekomendacji dotyczących pożądanych działań. Ostatni krok polega na opracowaniu strategii wellbeing. Pracują nad nią eksperci HealthDesk wraz z działem HR danej firmy, razem ustalając dopasowany do potrzeb środowiska pracy zestaw benefitów, który wspiera promowanie zdrowia.

Dzięki takiemu podejściu pracodawca wykorzystuje budżet w sposób najbardziej efektywny. Inwestuje środki tylko w takie działania w obszarze zdrowia fizycznego i psychicznego (na przykład szkolenia, warsztaty, wydarzenia), które w rzeczywisty i mierzalny sposób przekładają się na wzrost efektywności pracowników, a także cieszą się największym zainteresowaniem zatrudnionych.

Zdrowie się opłaca

Świadome wspieranie procesów organizacyjnych w obszarze HR jest kluczowe dla utrzymania pożądanej retencji pracowników i przyciągania najlepszych specjalistów na rynku. Dlatego warto usystematyzować firmowe działania z zakresu wellbeing dzięki dobrze opracowanej, profesjonalnej strategii. Tego typu inicjatywy pomagają budować wizerunek i markę pracodawcy. Przemyślane programy wellbeing to mądrze wydane pieniądze na inicjatywy, które zostaną docenione przez zmęczonych i pracujących na wysokich obrotach ludzi.

Przeczytaj pozostałe artykuły raportu »

Zdrowsze nawyki, lepsze wyniki 

Joanna Koprowska PL

Firmy inwestują w zdrowie pracowników, dzięki czemu ci coraz więcej wiedzą o sposobach na długie, zdrowe i szczęśliwe życie. Sęk w tym, że taka świadomość nie przekłada się na ich codzienne wybory. Jak podejść do promowania zdrowia, by faktycznie poprawić jakość życia pracowników i przy okazji czerpać z tego korzyści nie tylko wizerunkowe?

Biuro z ergonomią w standardzie 

Katarzyna Jasińska PL

Szacuje się, że w trakcie całego życia spędzamy w biurze prawie dziesięć lat. Przez ten czas złe nawyki i brak ruchu mogą nie tylko obniżyć efektywność, lecz także spowodować nieodwracalne zmiany w organizmie, a nawet trwale ograniczyć zdolność do pracy. Jak zaradzić takiej sytuacji?

Aktywni pracownicy mogą więcej 

Sport to zdrowie! Poprawia samopoczucie, kondycję fizyczną, sylwetkę, a także wydajność w pracy. Mimo to dane dotyczące poziomu aktywności fizycznej Polaków są alarmujące. Okazuje się, że ponad 1/3 z nas nawet raz w miesiącu nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej.

Zarządzanie kłopotami pracowników 

Janusz Prendota PL

Jeśli człowiek nie może rozwiązać trapiących go problemów, to stają się one problemami organizacji, w której pracuje. Mając na względzie zarówno dobro własne, jak i pracowników, firmy mogą zapewnić swoim ludziom pomoc profesjonalistów w postaci programu wsparcia realizowanego przez niezależnego operatora.

Przemysław Jaczewski

Prezes HealthDesk, strateg marketingowy i strateg wellbeing.


Najpopularniejsze tematy