biznes technologie innowacje
technologiczna strona biznesu
biznes technologie innowacje
najważniejsze informacje zebrane w jednym miejscu
X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Rok pełnego przejścia do sieci 

Pandemia realnie wpłynęła na sposób funkcjonowania firm. Z badania Deloitte wynika, że aż 57% europejskich respondentów w ostatnich miesiącach przeszło w tryb pracy zdalnej. Ponadto organizacje przyspieszyły proces transformacji cyfrowej, stawiając na rozwój kanałów online.

Partnerem materiału jest HICRON.

W HICRON WDRAŻAMY rozwiązania dla biznesu, dlatego jesteśmy blisko potrzeb firm naszych klientów. Czego dowiedzieliśmy i nauczyliśmy się w ciągu ostatniego roku? Na jakie trendy warto zwrócić uwagę?

Zaufanie do pracy zdalnej wzrosło

Hicron to firma globalna, która swoje projekty realizuje na całym świecie, w związku z czym już od dawna część prac wykonywaliśmy w trybie pracy zdalnej. Jednak, mimo doświadczenia w tym obszarze, zdarzali się klienci, którzy woleli, szczególnie na początkowym etapie współpracy, aby konsultanci czy kluczowi dla projektu ludzie pracowali na miejscu.

Pandemia zmieniła ten trend. Wymuszając inny model pracy, sprawiła, że firmy sprawdzały, jak prezentują się efekty prac przeprowadzonych w całości zdalnie w porównaniu z tymi realizowanymi stacjonarnie lub w trybie hybrydowym. Okazało się, że w większości przypadków nie widać różnicy, a czasami pojawiają się dodatkowe korzyści. Takie jak na przykład brak ograniczeń lokalizacyjnych przy wyborze partnera do projektu.

Co ciekawe, z raportu Voice of the European workforce firmy doradczej Deloitte wynika, że ponad 80% europejskich respondentów stwierdziło, że przestawienie się na pracę zdalną było dla nich łatwe lub bardzo łatwe. Czy pracowników czeka powrót zwyczajów sprzed pandemii? Niekoniecznie w tym obszarze. Aż 62% pracowników w Europie spodziewa się częstszej możliwości pracy zdalnej nawet po uporaniu się z koronawirusem.

Mimo pracy zdalnej chcemy mieć możliwość powrotu do biur Jeszcze do niedawna istniało podejrzenie, że praca na miejscu, w biurze może stać się nowym benefitem. Czymś, co będzie wymieniane jak jedna z korzyści typu prywatna opieka medyczna czy dostęp do siłowni.

Z raportu CBRE Real Estate Market Mid‑Year Outlook 2020 wynika jednak, że rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce wróci do poziomu inwestycji sprzed pandemii już za półtora roku. Oznacza to, że Polakom spieszy się do biur średnio o pół roku bardziej niż innym Europejczykom.

Czego szukamy w przestrzeni biurowej? Przede wszystkim… kawy. I to nie tylko tej mistrzowskiej, wyjątkowo palonej, prestiżowo parzonej i podanej jak dzieło sztuki. Zależy nam także na tej złapanej w przelocie, choćby rozpuszczalnej. Byleby zamienić przy niej kilka zdań. Pracownicy przyznają, że takie przypadkowe, krótkie konwersacje pozwalają przestawić myślenie na inne tory, złapać szerszą perspektywę, przetestować swój sposób myślenia. Niezaplanowana rozmowa na korytarzu jest odskocznią dla ciągłej intensywnej pracy, której symbolem są kalendarze szczelnie wypełnione spotkaniami.

W czasach „offline” przejście z jednej sali konferencyjnej do innej wymuszało uwzględnienie bufora czasowego. Obecnie w kalendarzach często go brakuje, a rozmowy w komunikatorach przełączane są z jednego pokoju do drugiego bez chwili przerwy. Potrzebujemy wypracowania zasad pracy zdalnej, dopasowanych do wymagań komunikatorów, ale także… kawy w biurze.

E‑commerce to nie opcja, a konieczność

Oba lockdowny miały ogromny wpływ na zmianę sposobu komunikacji w pracy. Chodzi nie tylko o komunikację między pracownikami, ale także o tę między marką a klientem końcowym. Widać to na przykładzie przyspieszenia rozwoju branży e‑commerce. Nasze potrzeby nie zmalały. Zablokowanie możliwości realizacji jednych sprawiało, że rekompensowaliśmy je sobie innymi, dostępnymi online. I to widać w liczbach.

Obliczono, że majątek 10 najbogatszych osób świata wzrósł w czasie pandemii o ponad pięćset miliardów dolarów. Na pewno te przypadki nie są odosobnione, a branże zakorzenione w sieci w ostatnim czasie mogły świetnie się rozwijać i pomnażać zyski. Widzimy to także u naszych klientów. Hicron specjalizuje się w dwóch obszarach. Jednym są usługi software- -house’owe, drugim systemy SAP. Często w obu tych obszarach ważne są nieco inne trendy.

Jednak w przypadku rozpowszechniania rozwiązań z obszaru e‑commerce podobne zmiany widoczne są w obu specjalizacjach Hicron, co widać także w naszych projektach, choćby z obszaru automotive. W projekcie realizowanym dla prestiżowego amerykańskiego producenta samochodów zajmujemy się uruchomieniem kanału sprzedaży online, który pozwoli dotrzeć do większej liczby klientów. W końcu wiele miesięcy spędzonych w domowym otoczeniu znacząco wpłynęło na przyzwyczajenia konsumenckie, a nabywcy stali się bardziej otwarci na przeprowadzanie transakcji online, nawet w przypadku tak drogich towarów, jak samochody.

Dzięki narzędziu do sprzedaży online nasz klient może lepiej poznać preferencje zakupowe konsumentów i lepiej dostosować ofertę oraz narzędzia IT do ich potrzeb. Ponadto marka, dzięki takim działaniom, mocno wspiera relacje między dealerem a klientem. Narzędzie do zakupu online upraszcza proces i ogranicza formalności, które do tej pory leżały po stronie dealera.

Hicron bierze też udział w pracach nad implementacją konfiguratora samochodu online dla jednego z japońskich producentów, również działającego globalnie. Przyszły klient wybiera samochód o konkretnych parametrach i może poprosić o jazdę testową autem o takiej samej lub zbliżonej konfiguracji. Po dokonaniu zamówienia może śledzić status produkcji i etapy dostarczenia pojazdu, a po jego odbiorze otrzymywać informacje o historii napraw i różnych funkcjonalnościach oraz przypomnienia o zaplanowanych wizytach serwisowych.

To nie są projekty wdrażane na czas pandemii. To rozwiązania, które zostaną z nami na stałe. Dlatego biznes nie powinien o nich myśleć w kategorii „dodatkowej przewagi”. To konieczność i „być albo nie być” przedsiębiorstw prosperujących w obecnych czasach. W czasach, w których wszyscy staliśmy się online.