Dzięki otwartemu korporacyjnemu programowi akceleracyjnemu Mercedes może szybciej wdrażać nowe technologie pochodzące ze start‑upów.
Mercedes‑Benz AG produkuje rocznie ponad 2 miliony samochodów osobowych na światowy rynek, który aktualnie znajduje się w fazie transformacji. Producenci stawiają czoła zapotrzebowaniu na elektryczne samochody, wyposażone w systemy telekomunikacyjne. Pojawiają się nowe oczekiwania, takie jak potrzeba zrównoważonej mobilności. Wszystkie te trendy napędzają konieczność przyspieszenia innowacji w każdym aspekcie branży motoryzacyjnej.
W 2016 roku menedżerowie ds. badań i rozwoju oraz biznesu cyfrowego w centrali Mercedesa w niemieckim Stuttgarcie zdali sobie sprawę, że ich wysiłki na rzecz współpracy ze start‑upami – cennym źródłem innowacji zewnętrznych – są hamowane przez obowiązujące w firmie procesy innowacyjne. Firma bowiem za bardzo skupiła się na rozwoju wewnętrznym i gotowych do wdrożenia rozwiązaniach dostarczanych przez ustaloną bazę dostawców, przez co wspomniane procesy nie były przystosowane do charakteryzującej się niepewnością współpracy z obiecującymi start‑upami technologicznymi. Konieczne okazało się opracowanie takiej ścieżki innowacji, która pozwoliłaby na bardziej efektywną integrację startupów na wcześniejszym etapie procesu badawczo‑rozwojowego i znacznie skróciłaby czas potrzebny na identyfikację, opracowanie, przetestowanie i wdrożenie najbardziej obiecujących technologii i rozwiązań.
W związku z tym w ramach działu badawczo‑rozwojowego powstał nowy zespół, którego zadaniem było opracowanie łącznika między obiecującymi pomysłami zewnętrznych start‑upów a potrzebami innowacyjnymi wewnętrznych jednostek biznesowych Mercedesa. Zespół ten połączył siły z partnerami ze środowisk akademickich i przemysłowych, aby współtworzyć Startup Autobahn, coś, co nazywamy otwartym akceleratorem korporacyjnym (Corporate Accelerator, CA). W przeciwieństwie do konwencjonalnego akceleratora korporacyjnego – zazwyczaj uruchamianego przez jedną firmę dla jej własnych korzyści – otwarty CA przyjmuje wiele firm sponsorskich i może przyciągnąć szerszy wachlarz bardziej dojrzałych start‑upów. Model ten, znany również jako akcelerator konsorcjalny, poprawia dostęp sponsorów do zewnętrznych innowacji i zwiększa ogólną konkurencyjność regionalnych ekosystemówIndeks górny 11.
Startup Autobahn jest prowadzony przez Plug and Play Tech Center na terenie kampusu badawczego ARENA2036 Uniwersytetu w Stuttgarcie. Od momentu powstania przyciągnął 30 dużych sponsorów korporacyjnych (klientów zainteresowanych rozwiązaniami oferowanymi przez start‑upy), w tym producentów i dostawców OEM z branży motoryzacyjnej, a także firmy z innych branż, takich jak IT, logistyka i chemia. Dzięki temu Mercedes, jako sponsor, mógł przeanalizować tysiące start‑upów, zrealizować ponad 150 projektów pilotażowych i wdrożyć 17 innowacyjnych rozwiązań.
Mercedes podjął na przykład współpracę ze start‑upem o nazwie What3Words, aby wspólnie opracować uruchamiany głosem system nawigacyjny, który prowadzi kierowcę precyzyjnie do celu, dzięki temu, że zawiera mapę globu podzieloną na 57 mld. fragmentów, każdy o powierzchni trzech metrów kwadratowych. Każdy z fragmentów ma przypisany zestaw trzech słów, tworzących jego unikalny adres. Przejście od pierwszej interakcji z What3Words do integracji systemu w modelach samochodów Mercedesa klasy A zajęło mniej niż rok – taki proces zazwyczaj trwa wiele lat i wymaga złożonych iteracji.