biznes technologie innowacje
technologiczna strona biznesu
biznes technologie innowacje
najważniejsze informacje zebrane w jednym miejscu
X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Pandemia przyśpieszyła rozwój rozwiązań chmurowych w Polsce 

Pandemia przyśpieszyła rozwój rozwiązań chmurowych w Polsce 

(Nr 8, marzec 2021)

Jak wynika z najnowszego badania EY Polska „Transformacja cyfrowa firm 2020”, obecnie z rozwiązań chmurowych korzysta 64% polskich przedsiębiorstw, a w ciągu najbliższych 12–18 miesięcy na taki krok zdecyduje się kolejne 26%.

Partnerem materiału jest EY.

NAJWAŻNIEJSZYMI CZYNNIKAMI, które wpływają na to, że polskie firmy decydują się przenieść swoją działalność do chmury obliczeniowej, są: poprawa komunikacji i współpracy (na co wskazało aż 54% badanych), obniżenie kosztów (34%), a także zwiększenie elastyczności i wygody prowadzenia biznesu (31%). Jak podkreśla Radosław Frańczak z EY, te wszystkie korzyści w dłuższej perspektywie poskutkują upowszechnieniem rozwiązań chmurowych, a także wzrostem zaufania do tego typu narzędzi.

– Okres pandemii wiele firm zmotywował do wdrożenia rozwiązań chmurowych przede wszystkim dlatego, że dzięki temu możliwy był dostęp do zasobów firmy, a przez to niezakłócone prowadzenie działalności operacyjnej. To proces, który w ostatnich miesiącach zdecydowanie przyspieszył. Dotąd wielu przedsiębiorców obawiało się tego typu rozwiązań, pozostawiając większość procesów w tradycyjnej formie. Nie oznacza to jednak, że z jednym dniem przedsiębiorcy nabrali do chmury pewności i przekonania, że powinni tam przenieść zdecydowaną część albo nawet większość procesów. Nadal przyglądają się tym rozwiązaniom uważnie i w większości korzystają w nich w takim stopniu, w jakim jest to z ich perspektywy jedynie konieczne do prowadzenia działalności, nie doceniając przy tym, jakie rozwiązania może ona zaoferować – mówi Radosław Frańczak, Partner EY, CESA Consulting SAP Leader.

Ekspert podkreśla, że niemal co piąty ankietowany nie widzi potrzeby wdrożenia chmury obliczeniowej w swojej działalności, a brak adaptacji chmury w przedsiębiorstwie może skutkować opóźnieniami we wdrażaniu nowości technologicznych, ponieważ coraz częściej najnowsze rozwiązania w pierwszej kolejności pojawiają się w chmurze obliczeniowej, dopiero później są udostępniane przez producentów w wersjach lokalnych.

Co spowalnia wdrażanie cloud computingu?

Wśród barier, które powstrzymują firmy przed podjęciem decyzji o przeniesieniu danych do chmury obliczeniowej, ankietowani najczęściej wskazywali wysokie koszty takiej operacji (24%), brak zaufania do tej technologii (23%), a także brak potrzeb (19%). Te czynniki sprawiają, że w perspektywie najbliższych 18 miesięcy jedynie 4% ankietowanych rozważa przeniesienie wszystkich firmowych zasobów do chmury, a 16% – ich większej części.

Najpopularniejszym rozwiązaniem na rynku będzie model hybrydowy, polegający na przetwarzaniu danych częściowo w chmurze, a częściowo na firmowych serwerach. Wdrażanie chmury obliczeniowej jest elementem szerszej strategii transformacji cyfrowej polskich przedsiębiorstw, która ma zapewnić im większą konkurencyjność na rynku i uodpornić na zawirowania związane z trwającą pandemią.

Jak wynika z badania EY Polska, 57% polskich firm w trakcie pandemii przyspieszyło transformację cyfrową. Te, które szybko i sprawnie zareagowały na zmieniające się warunki, zyskały przewagę konkurencyjną, pozyskując tym samym nowych klientów i zwiększając przychody.

– Okazało się, że narzędzia i rozwiązania, których implementacja rozplanowana była na lata, musiały zostać zastosowane niemalże z dnia na dzień. Oczywiście ci, którym się to udało i którzy mogli sobie na to pozwolić, dziś mogą mówić o sukcesie. Ci, którzy z różnych powodów nie weszli na ścieżkę transformacyjną w ostatnich kilkunastu miesiącach, będą jednak musieli nadrobić stracony czas i dystans dzielący ich do bardziej ucyfrowionej konkurencji. Dziś już bowiem wiemy, że powrotu do dawnej normalności raczej nie będzie – mówi Michał Kopyt, Partner w Dziale Doradztwa Biznesowego, Lider Doradztwa Technologicznego w EY.

Transformacja cyfrowa, czyli mniejszy koszt i większa efektywność

Firmy dzięki transformacji cyfrowej chcą zwiększać efektywność (77%), odpowiadać na potrzeby klientów (61%) i liczą na zmniejszenie kosztów poprzez poprawienie procesów biznesowych (60%). Ponad połowa ankietowanych w ten sposób poszukuje możliwości rozwoju swojej działalności.

Z badania wyłaniają się jednak różnice w podejściu do transformacji cyfrowej – dla 27% badanych oznacza ona przede wszystkim inwestycje w nowe technologie, a nieznacznie mniejszy odsetek deklaruje, że to proces przemian wykraczający poza rozwiązania technologiczne.

Pandemia przyśpieszyła rozwój rozwiązań chmurowych w Polsce 

Nie tylko sprzęt i technologia

Zapytani o to, jakie rozwiązania w związku z transformacją cyfrową wdrożono, respondenci najczęściej wskazywali na zakup sprzętu lub infrastruktury, co potwierdza, że polskie spółki rozumieją digitalizację głównie jako automatyzację, a bardziej zaawansowane rozwiązania związane z procesem transformacji cyfrowej nie są zbyt popularne. Wdrożenie bazy danych, narzędzi z zakresu cyberbezpieczeństwa czy przeniesienie procesów do chmury to kolejne najczęściej podejmowane inicjatywy.

Najmniejszą popularnością cieszą się narzędzia analityczne dla big data i systemy przewidujące, a także rozwiązania z zakresu marketing automation.

– Myślenie o zakupie sprzętu i infrastruktury jako podstawowym działaniu w procesie transformacji cyfrowej dotyczy zarówno działań dotychczasowych, obecnych, jak i przyszłych. I nie jest to postawa nieuzasadniona. Najczęściej bowiem cały proces wymaga zakupu konkretnych narzędzi, urządzeń i rozwiązań. Nie można jednak na tym poprzestać, bo będzie to jedynie oznaczało unowocześnienie zasobów, a nie całościową transformację przedsiębiorstwa. Pojedyncze procesy, nawet jeśli będą wykorzystywały zaawansowane technologie i rozwiązania, będą nieefektywne, jeśli zmiany nie dotkną wszystkich aspektów działalności firmy. Może się to okazać pułapką, bo transformacja cyfrowa to ciągły proces udoskonalania przedsiębiorstwa, a nie jedynie punktowe i jednorazowe działania – mówi Michał Kopyt.

Najbardziej dynamicznie transformację cyfrową przechodzi firmowa księgowość (taką odpowiedź wskazało 54% ankietowanych), dział sprzedaży (52%), a także obsługa klienta (44%), czyli działy odpowiedzialne za rozwój biznesu. Warto zauważyć, że ankietowani jako najmniej istotne z punktu widzenia kolejności wdrażania cyfrowych rozwiązań postrzegają procesy administracyjne. Tymczasem, aby transformacja cyfrowa miała sens i spełniła oczekiwania, musi ona dotykać wszystkich aspektów działalności firmy.