Wiosną 2020 roku polski oddział firmy kosmetycznej Yves Rocher przeprowadził się do jednego z budynków Varso Place, inwestycji realizowanej przez HB Reavis w centrum Warszawy. W aranżacji nowej przestrzeni pracy firmę Yves Rocher wspierał zespół konsultantów Origameo, działający w ramach firmy HB Reavis. Efektem współpracy jest biuro aktywizujące pracowników, a także odzwierciedlające kulturę i ekologiczne pryncypia marki.
Partnerem materiału jest HB Reavis.
Powstała ponad 60 lat temu w Bretanii marka Yves Rocher jest ekspertem w dziedzinie roślinnej pielęgnacji. Firma od lat prowadzi zaawansowane badania nad roślinnymi składnikami aktywnymi, jest także modelowym przykładem marki działającej w duchu poszanowania natury. Cały proces produkcji zaplanowany jest tak, by zminimalizować wpływ działania firmy na środowisko naturalne. Szczególna dbałość o ekologię została wyrażona w nowym biurze polskiego oddziału marki. To ponad 850 mkw. przestrzeni pracy dla niemal 70 osób, położone na 5. piętrze budynku Varso 1 – środkowego z trzech wieżowców, które odmieniły zachodni odcinek ulicy Chmielnej. Pomimo pandemii pierwsi pracownicy Yves Rocher rozpoczęli tu działalność w bezpiecznych warunkach w sierpniu 2020 roku.
„Planując nowe biuro, mieliśmy pewne obawy co do opuszczenia kameralnego budynku, w którym funkcjonowaliśmy wcześniej. Znaliśmy też elementy, które chcieliśmy podkreślić w nowej siedzibie: dobrostan pracowników, a przede wszystkim ochronę środowiska naturalnego, która nie jest dla nas pustym hasłem. Postanowiliśmy zwrócić się do ekspertów Origameo, aby pomogli nam nie tylko przenieść te wartości na nową przestrzeń, ale też przygotować nas do tej zmiany” – mówi Barbara Majchrzak, office manager w Yves Rocher.
Tu liczy się zdanie pracowników
Zgodnie z metodologią Origameo, ekspertów zajmujących się planowaniem przestrzeni pracy w firmie HB Reavis, nowe biuro Yves Rocher powstało na podstawie konsultacji z pracownikami, a także z zastosowaniem nowych technologii. Pierwszym etapem były warsztaty z zarządem firmy, które zdefiniowały wizję oraz cele nowej przestrzeni pracy. Następnie pracownicy mogli wypowiedzieć się w specjalnie przygotowanych ankietach. Ponad połowa deklarowała ogólne zadowolenie z dotychczasowego biura, przy czym część dostrzegała też jego słabe strony: utrudniające komunikację położenie na dwóch piętrach, ciasnotę gabinetów, ograniczoną przestrzeń socjalną i przestarzały standard. Równocześnie kilkadziesiąt sensorów zamontowanych w biurze zbierało dane o sposobach użytkowania stanowisk pracy oraz sal konferencyjnych. Przygotowanie przez Origameo strategii miejsca pracy poprzedziły także wywiady z liderami zespołów oraz tzw. agentami zmiany – osobami zaangażowanymi w proces przeprowadzki.
„Zrozumienie potrzeb klienta, zanurzenie się w organizację, aby lepiej zrozumieć jej potrzeby, to podstawa naszej pracy. Dzięki różnym narzędziom wykorzystanym w procesie badawczym możemy stworzyć dokładny brief dla architekta odpowiedzialnego za zaprojektowanie planu biura oraz aranżacji wnętrz. Tak było również w przypadku Yves Rocher” – mówi Adam Jaszkowski, Workplace Consultant w Origameo.
„Dzięki badaniom już pierwszy space plan, który przedstawił zespół Origameo, otworzył nam oczy i poniekąd wywrócił do góry nogami to, co wcześniej planowaliśmy. Zrobiło to na nas duże wrażenie i czuliśmy, że to dobry kierunek. W chwili prezentacji koncepcji aranżacji wnętrza wiedzieliśmy, że to jest to!” – komentuje Barbara Majchrzak, office manager w Yves Rocher.
Podczas rozmów o przyszłym biurze część pracowników Yves Rocher sceptycznie podchodziła do bardziej otwartej przestrzeni. Twórcy projektu stanęli więc przed koniecznością kompromisu i znalezienia rozwiązań nawiązujących do dotychczasowej struktury biura.
W zgodzie z DNA marki
Nowe biuro Yves Rocher w Varso Place podzielone jest na dwie części. Pierwsza to codzienne środowisko pracy – bliżej okien znajdują się tu stanowiska robocze przy biurkach, a w głębi sale spotkań i przestrzeń przeznaczona do współpracy i spotkań w zespołach. Z kolei druga część to unikalne połączenie recepcji z kawiarnią i kuchnią, a zatem miejsce, do którego trafiają zarówno goście firmy, jak i jej pracownicy, którzy chcą odpocząć i się zintegrować. Można stąd wejść także na duży taras z ławkami oraz imponującą ilością zieleni: traw, drzew i innych nasadzeń. Co ciekawe, wśród rosnących tu roślin są też takie, z których powstają produkty Yves Rocher. To doskonale inspirujące miejsce pracy i odpoczynku na świeżym powietrzu.
W nowej przestrzeni nie brakuje odniesień do zrównoważonego rozwoju czy mindfulness. Część pracownicza została zaprojektowana z wykorzystaniem stonowanych i prostych środków wyrazu, lecz jednocześnie nadano jej bardzo wyraźny charakter, np. poprzez wprowadzenie ażurowych przepierzeń obsadzonych roślinami. W całym biurze zaprojektowano także unikalne stelaże umieszczone pod sufitem, po których mogą piąć się rośliny. Z czasem roślinność będzie się powiększała, a biuro stanie się jeszcze bardziej zielone. Również kolorystyka zastosowana w tej przestrzeni odnosi się bezpośrednio do marki.
„Dzięki umiejętnemu poprowadzeniu procesu zarządzania zmianą finalnie udało się nam stworzyć biuro, które po prostu podoba się pracownikom i odzwierciedla to, co dla firmy najważniejsze. To przestrzeń nowoczesna i ekologiczna, a zarazem pozbawiona przepychu, w której dominują naturalne materiały i kolory kojące zmysły” – mówi Magdalena Drygalak, architekt Origameo.
„Mimo początkowych obaw bardziej otwarta, uszyta na miarę, przestrzeń okazała się dla nas dobrym rozwiązaniem. Nowe biuro wspiera różne rodzaje aktywności – indywidualną pracę w skupieniu, działania w małych bądź większych grupach, rozmowy telefoniczne. Opieka Origameo w całym procesie relokacji okazała się bardzo wartościowa i z perspektywy czasu coraz bardziej ją doceniamy” – puentuje Barbara Majchrzak, office manager w Yves Rocher.
Zgodnie z hasłem Yves Rocher: „Odnawiamy więzi z naturą”, ulokowanie nowej siedziby w Varso Place nie było przypadkowe – to jeden z najbardziej zaawansowanych budynków w Polsce pod względem rozwiązań proekologicznych. Starannie zaprojektowane biuro, sprzyjające efektywności i dobremu samopoczuciu, to kolejny krok podkreślający, co liczy się dla firmy i jej pracowników.
PRZECZYTAJ GŁÓWNY RAPORT POŚWIĘCONY TEMATYCE BIUROWEJ »
Nowe funkcje biur w normalności 2.0
Na początku musimy zdać sobie sprawę z podstawowego faktu – powrót do biur takich, jakie znamy i pamiętamy jeszcze z początku 2020 roku, nie nastąpi już nigdy. Nawet jeśli zapewnimy pracownikom pełne bezpieczeństwo sanitarne czy zaszczepimy całe społeczeństwa, powrót do biur przeszłości stał się po prostu niemożliwy. Dlatego powinniśmy jak najlepiej przygotować się do przekształcenia tradycyjnych pomieszczeń w prawdziwe biura przyszłości.