Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
NA TABLICY: Lider dobrostanu

Zadbanie o dobrostan zespołu może być polisą ubezpieczeniową firmy na kryzysowe czasy. Jeśli pracownicy potrafią zarządzać swoimi emocjami, wspierać się w trudnych chwilach i radzić sobie ze stresem, łatwiej zniosą trudy rosnącej niepewności. Jak im w tym pomóc?

Liderzy muszą dzisiaj zarządzać firmą w niesprzyjających okolicznościach, a jednocześnie zadbać o kondycję psychofizyczną pracowników. Dobrostan zespołu jak nigdy dotąd wymaga silnego przywództwa. U wielu pracowników trudne okoliczności powodują niepokój, bezsenność, zmęczenie, irytację, przygnębienie, ale także problemy z koncentracją i ogólne pogorszenie stanu psychicznego. Do tego siedzący tryb życia utrudnia utrzymanie kondycji fizycznej. To wszystko odbija się negatywnie na dobrostanie, ale może też utrudniać efektywną pracę. Każdy może inspirować zespół do dbania o zdrowie, ale to na szefach spoczywa największa odpowiedzialność w tym zakresie. To oni nadają ton pracy zespołowej i stoją na straży dobrostanu relacyjnego. Dlatego muszą zadbać o warunki do efektywnej pracy oraz podejmowania aktywności w zakresie współtworzenia dobrostanu w zespole. Oto jak warto zacząć.

1. Zadbaj o swój dobrostan

Kryzys zmusza do pracy nad sobą i swoimi emocjami. Aby zadbać o dobrostan innych, musisz najpierw zadbać o siebie. W ten sposób dasz dobry przykład pozostałym członkom zespołu.

2. Rozmawiaj na temat dobrostanu

Porozmawiaj z zespołem o tym, co wspiera, a co osłabia dobrostan, a potem zaangażuj ludzi we współtworzenie norm kulturowych (np. przerwy na rozciąganie, świętowanie sukcesów) wspierających dobrostan w zespole.

3. Buduj poczucie wspólnoty

Razem z zespołem poszukaj sposobów na lepsze wzajemne poznawanie i spędzanie razem czasu poza wykonywaniem służbowych obowiązków. Zadbaj o to, by wszyscy członkowie zespołu mieli poczucie wspólnego celu.

4. Inicjuj wzajemne wsparcie

Reaguj na bieżące potrzeby pracowników i wspieraj oddolne inicjatywy budujące dobrostan. Bądź czujny na sygnały ostrzegawcze i wspieraj edukację w zakresie zdrowia psychicznego.

Ewa Stelmasiak

Ekspertka ds. kultury well-being, założycielka i dyrektor zarządzająca The Wellness Institute.

Joanna Koprowska

Redaktorka „ICAN Management Review” oraz „MIT Sloan Management Review Polska”.


Najpopularniejsze tematy