Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Kompetencje menedżerów – bieżące trendy

Powszechnie uważa się, że kompetencje przyszłości wiążą się z digitalizacją, z którą mamy do czynienia praktycznie w każdej sferze życia. Jednak poza umiejętnościami technicznymi coraz bardziej widoczna jest tendencja powrotu do ludzkiego wymiaru biznesu, do człowieka. W najbliższym czasie silny będzie więc nie tylko ruch związany z cyfryzacją, ale także rozwój kompetencji miękkich – twierdzą eksperci EY Academy of Business. Co menedżerowie powinni uwzględnić w planie rozwoju własnego i firmy?

PARTNEREM MATERIAŁU JEST EY Academy of Business

Czasy, kiedy ludzie zdobywali wykształcenie i wystarczało ono przez całe ich życie zawodowe, dawno się skończyły. Świat zmienia się tak szybko, że konieczny jest tzw. lifelong learning, czyli ustawiczne uczenie się. Menedżerowie powinni zadbać o stały rozwój kompetencji – zarówno swoich, jak i swoich pracowników.

„MYŚLENIE MA KOLOSALNĄ PRZYSZŁOŚĆ”

Maszyny i komputery mogą zastąpić ludzi w wykonywaniu wielu czynności, ale – na szczęście dla człowieka – nadal potrzebne jest myślenie. Nie wystarczy wiedzieć, skąd i jak pozyskać nowe informacje. Trzeba je także umieć zweryfikować. Menedżer przyszłości krytycznie podchodzi do otrzymywanych informacji, sprawdza hipotezy i wyciąga wnioski. Nie wierzy we wszystko, co słyszy.

Z krytycznym myśleniem nieodłącznie wiąże się kreatywność w poszukiwaniu alternatywnych rozwiązań. Menedżer przyszłości wychodzi poza schematy, poszukuje wciąż nowych dróg, chętnie uczy się nowych rzeczy. To wiąże się z odwagą próbowania czegoś innego i traktowaniem porażek – zarówno własnych, jak i zespołu – jako okazji do nauki.

„NIE PODĄŻAJ ZA TŁUMEM – NIECH TŁUM KROCZY ZA TOBĄ”

Zmienia się też model przywództwa. Do lamusa odchodzą menedżerowie autokraci. Pożądany jest raczej szef, który wspiera zespół w osiąganiu wyników, pełni rolę wspomagającą, służebną. Taka osoba umie pociągnąć ludzi za sobą, zarządza przez wartości, potrafi je wyznaczać i do nich przekonać. Identyfikuje się bardziej z zadaniem niż funkcją, jaką pełni w strukturze organizacji.

Umiejętności współpracy i zarządzania zespołem od lat należą do kluczowych kompetencji i to się nie zmieni. Zmienia się jedynie charakterystyczny dla danych czasów opis zachowań, które pod danym terminem się kryją. Dziś pojęciem opisującym współpracę w grupie jest różnorodność (ang. diversity). Oznacza ono nie tylko osoby inne pod względem charakterologicznym, ale także pod względem wieku, płci, języka, koloru skóry czy zaplecza kulturowego. Umiejętność pracy w grupie oznacza właśnie umiejętność zarządzania różnorodnością i współpracę wielokulturową, także z osobami o różnych kompetencjach i z różnym doświadczeniem.

Artykuł powstał na podstawie materiałów EY Academy of Business zebranych w Bazie Wiedzy –  academyofbusiness.pl.


Najpopularniejsze tematy