biznes technologie innowacje
technologiczna strona biznesu
biznes technologie innowacje
najważniejsze informacje zebrane w jednym miejscu

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Jak przejrzystość łańcucha dostaw zwiększa wartość biznesową

Jak przejrzystość łańcucha dostaw zwiększa wartość biznesową

Premium

(Nr 11, listopad 2021 - styczeń 2022)

Poprawa wglądu w działania dostawców wymaga wysiłku, ale może prowadzić do nowych możliwości rynkowych.

W listopadzie 2020 roku dyrektorzy firm Amazon, IKEA, Nike i innych zostali wezwani przez parlament Wielkiej Brytanii w celu wyjaśnienia oskarżeń dotyczących wykorzystywania pracy przymusowej przez ich dostawców. Członkowie działającego w ramach Izby Gmin Komitetu ds. Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej prowadzili dochodzenie w sprawie potencjalnego wyzysku ujgurskich muzułmanów z regionu Sinciang w Chinach. Bezpośrednio zakwestionowali to, w jaki sposób przedstawiciele firm dbają o transparentność i zwalczają współczesne niewolnictwo w łańcuchach dostaw swoich organizacji.

W świetle tego, jak szczegółowej obserwacji podlegają firmowe praktyki związane z zaopatrzeniem, utrzymywanie przejrzystości łańcucha dostaw stało się koniecznością w wielu branżach. Jednak pojawiające się regulacje, takie jak brytyjska ustawa o współczesnym niewolnictwie (Modern Slavery Act) i kalifornijska ustawa o przejrzystości w łańcuchu dostaw (California Transparency in Supply Chains Act), nie są jedynymi czynnikami napędzającymi ten trend. W branżach takich jak produkcja odzieży, elektroniki użytkowej oraz żywności i napojów firmy są ze wszystkich stron poddawane presji, by wykazać się stosowaniem lepszych praktyk społecznych i ekologicznych w swoich łańcuchach dostaw.

Konsumenci coraz częściej chcą wiedzieć więcej o tym, gdzie i jak powstają kupowane przez nich produkty. Aktywnie nagradzają firmy, które zapewniają wgląd w swoje łańcuchy dostaw, i karzą te, które tego nie robią. Tymczasem zwolennicy reform, tacy jak Fashion Revolution i Clean Clothes Campaign, wywierają presję na marki, aby były bardziej transparentne, oceniając i nagłaśniając ich poziomy przejrzystości. Inwestorzy są również coraz bardziej krytyczni wobec incydentów, które naruszają dopuszczalne praktyki środowiskowe, społeczne czy dotyczące ładu korporacyjnego. Szacuje się, że w Stanach Zjednoczonych takie incydenty kosztowały spółki notowane na giełdach prawie pół biliona dolarów w latach 2015–2019.

Zostało 89% artykułu.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Dołącz do subskrybentów ICAN Business Insight i korzystaj z treści Premium!





Jesteś subskrybentem? Zaloguj się »

Yanchong (Karen) Zheng

Profesorka instytutu George’a M. Bunkera i profesorka nadzwyczajna zarządzania operacyjnego w MIT Sloan School of Management.

Tim Kraft

Profesor nadzwyczajny ds. operacyjnych i zarządzania łańcuchem dostaw oraz zastępca dyrektora ds. badań w instytucie Supply Chain Resource Cooperative, działającym przy katedrze zarządzania Uniwersytetu Karoliny Północnej.