Najpopularniejsze tematy:

Premium

Materiał dostępny tylko dla Subskrybentów

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

Premium

Subskrybenci wiedzą więcej!

Nie masz subskrypcji? Dołącz do grona Subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Wybierz wariant dopasowany do siebie!

Jesteś Subskrybentem? Zaloguj się

X
Następny artykuł dla ciebie
Wyświetl >>
Dziewięciu na dziesięciu Polaków kupuje online

Znaczenie handlu internetowego dla gospodarki rośnie z każdym rokiem. Szacuje się, że europejski rynek e‑commerce w 2025 roku osiągnie wartość 569,2 mld dolarówIndeks górny 1. W naszym kraju ta tendencja nie odbiega od europejskiej – w 2026 roku spodziewana wartość brutto tego rynku wyniesie 162 mld złIndeks górny 2. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Kantar na zlecenie KIR i ZBP, dzisiaj zakupy w internecie robi już 89% ankietowanychIndeks górny 3. To niemal dwukrotnie więcej niż przed pandemią, kiedy korzystanie z e‑handlu deklarowało 45% badanych.

PARTNEREM MATERIAŁU JEST KIR

OSTATNICH KILKANAŚCIE MIESIĘCY to czas, kiedy korzystanie z zaawansowanych cyfrowych technologii okazało się niezbędne. Wraz z tym intensywnym rozwojem cyfryzacji powszechnym standardem stały się zakupy online. Z wyników badania Kantar, przeprowadzonego na zlecenie KIR i Związku Banków Polskich, wynika, że aż 89% Polaków robi e‑zakupy – w 2020 roku było to 45%, co oznacza wzrost o blisko 100% r/r.

Pandemia zmieniła nasze nawyki zakupowe, czujemy się coraz bardziej komfortowo, kupując online, mamy również coraz większe zaufanie wobec płatności przez internet, i to niezależnie od wieku. W grupie wiekowej 51–60 lat aż 95% ankietowanych osób przyznało, że korzysta z e‑handlu. Równie często ze sklepów internetowych korzystają seniorzy – według wyników badania deklaruje to nawet 87% z respondentów w wieku 60+.

Jak płacimy w sieci?

W poprzednich latach odsetek Polaków płacących za zakupy gotówką przy odbiorze wynosił około 40% i była to najczęściej wybierana forma płatności. Dzisiaj w ten sposób zachowuje się zaledwie co piąty respondent, a większość – bo 44% – wybiera przelew bankowy. Chętniej płacimy za pomocą urządzeń mobilnych – w 2021 roku wskazało je 28% badanych, w porównaniu z 7% w 2020 roku. Niewielką zmianę odnotowano w zakresie przedpłaty przelewem bezpośrednio do sprzedawcy – tę formę płatności preferuje 38% respondentów, co oznacza wzrost o 5 p.p. względem wcześniejszych wyników badania.

Zdecydowanie częściej kupujący zwracają uwagę na logo systemu płatności, który jest im znany – tę odpowiedź wskazało 28% ankietowanych. Dla porównania – w 2020 roku było to 18%. Niezmiennie, korzystając z danego systemu płatności, konsumenci sprawdzają, na czyje konto wysyłany jest przelew – robi to ponad 22% Polaków (w 2020 – 21%).

– W e‑commerce obserwujemy wyraźny odwrót od płatności gotówką przy odbiorze na korzyść transakcji online. Niewątpliwie wpływ na tę sytuację miała pandemia, ponieważ korzystanie z bezgotówkowych form płatności było po prostu bezpieczniejsze. Ten interesujący mariaż wygody wykonywania płatności za pomocą urządzeń mobilnych z bezpieczeństwem przelewu internetowego wskazuje, że coraz więcej Polaków przekonuje się do korzystania z zaawansowanych technologii, także w finansach. Co istotne, badania potwierdzają również zaufanie użytkowników do ich banków w aspektach innowacyjności i rozwoju, bezpieczeństwa czy dostarczania rozwiązań w zakresie fachowej obsługi podczas COVID‑19 – mówi Przemysław Soboń, dyrektor Linii biznesowej płatności internetowe w KIR.

Jakie prognozy dla płatności przez internet?

Zakupy online będą przechodzić pozytywne przemiany w każdym aspekcie: staną się nie tylko coraz powszechniejsze wśród Polaków, ale również bardziej zaawansowane technologicznie. Po zakończeniu pandemii rynek nie spodziewa się zmniejszenia roli płatności internetowych, ponieważ w ciągu ostatnich miesięcy znacząco zmieniły się nasze oczekiwania i potrzeby konsumenckie. Stawiamy na komfort, jaki zapewnia załatwianie spraw w sposób zdalny, oraz szybkość transakcji, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii bezpieczeństwa.

– Dzisiaj już 150 tys. polskich firm prowadzi swoją działalność onlineIndeks górny 4. Nieodzownym czynnikiem rozwoju e‑handlu w ostatnim roku okazały się przelewy internetowe. Dane rynkowe pokazują, że 85% Polaków kupujących online zadeklarowało, że po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć ich częstotliwościIndeks górny 5. Z kolei płatności gotówką przy odbiorze tracą na popularności – dzisiaj zdecydowanie stawiamy na pewność, jaką daje przelew, czyli bezpieczeństwo i pewność, że pieniądze trafią bezpiecznie do sprzedawcy, a zamówienie zostanie możliwie szybko zrealizowane. Powszechne stały się także płatności za pomocą urządzeń mobilnych, np. smartfonem czy też smartwatchem. Tę formę płatności wybiera 28% badanych – to o 21 p.p. więcej niż w 2020 roku – mówi Przemysław Soboń. I dodaje: – Świadczy to o jednym: grono osób, które aktywnie korzystają z cyfrowych usług i narzędzi, znacznie się poszerzyło w ciągu zaledwie roku, a co najważniejsze, w tej grupie znalazły się również osoby starsze.

Indeks górny PRZYPISY:

Indeks górny 1 E‑commerce revenue in Europe 2017‑2025 | Statista. Indeks górny koniec

Indeks górny 2 W ciągu 5 lat rynek e‑commerce w Polsce osiągnie wartość 162 mld zł (pwc.pl). Indeks górny koniec

Indeks górny 3 Badanie zostało zrealizowane w marcu 2021 r. na ogólnopolskiej próbie osób w wieku 15+. Liczebność próby wynosiła N=1054. Indeks górny koniec

Indeks górny 4 150 tys. polskich firm sprzedaje przez Internet | Webmagazyn. Indeks górny koniec

Indeks górny 5 W ciągu 5 lat rynek e‑commerce w Polsce osiągnie wartość 162 mld zł (pwc.pl). Indeks górny koniec


Najpopularniejsze tematy