Trudno obecnie wyobrazić sobie organizację, która nie zetknęła się z problemami psychicznymi pracowników narzekających na przewlekły stres, wypalenie, obniżony nastrój. Firmy muszą więc zadbać o dobrostan swoich ludzi, by ci mogli się odwdzięczyć wysokim zaangażowaniem i większą lojalnością. Jak podejść do tego wyzwania?
PARTNEREM MATERIAŁU JEST WELLBEE
KONDYCJA PSYCHICZNA pracowników w dużej mierze stanowi odzwierciedlenie kondycji psychicznej społeczeństwa, a ta w ostatnich latach została wystawiona na wiele prób. Wystarczy wspomnieć pandemię, wojnę w Ukrainie, ale też szybko postępujące zmiany geopolityczne, kształtowanie się nowego ładu gospodarczego, nowych łańcuchów dostaw i biegunów innowacyjności. Organizacje będą musiały się odnaleźć w nowej rzeczywistości, ponieważ te zjawiska będą wywierać coraz większą presję na biznes, a w efekcie na pracowników i ich zdrowie psychiczne.
Według danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), już w 2030 roku depresja – a za nią wypalenie zawodowe – będzie głównym powodem niezdolności do pracy zarówno w krajach rozwiniętych, jak i rozwijających się. Niska odporność psychiczna pracowników, wypalenie i przewlekły stres prowadzący do wielu chorób z pewnością nie pomogą firmom w prowadzeniu biznesu. Jak powszechnie wiadomo, wypalenie zespołów nie sprzyja realizacji celów biznesowych, ponieważ przekłada się na niską motywację pracowników, ich częstą nieobecność z powodu zwolnień chorobowych, a w szerszej perspektywie osłabienie pozycji firmy na rynku.
Dobrostan pracowników staje się priorytetem
Wiele firm dostrzega zachodzące zmiany i rozumie potrzebę wsparcia swoich pracowników. Z badań Kapitał zdrowia 2020 Polskiego Stowarzyszenia HR i Związku Przedsiębiorców i Pracodawców wynika, że 4 na 5 organizacji zwiększyły budżet na profilaktykę zdrowotną. Jednak wypracowanie strategii działań well‑beingowych wymaga czasu, nakładów finansowych, ale też zaangażowania kadry menedżerskiej. Wiele zależy również od kultury organizacyjnej i wybranego wsparcia zewnętrznego, takiego jakie zapewnia np. Wellbee.
Z kolei z badań przeprowadzonych przez Deloitte i Workplace Intelligence wynika, że aż 57% osób rozważa odejście z obecnego miejsca pracy, aby związać swoją przyszłość zawodową z bardziej wspierającym pracodawcą. O wypowiedzeniu myśli też 7 na 10 dyrektorów. Jednocześnie 91% pracodawców uważa, że ich starania o dobrostan są zauważane. Ta duża rozbieżność postaw oznacza, że wiele organizacji albo powinno zwiększyć swoje wysiłki na rzecz zdrowia pracowników, albo wręcz przeprojektować dotychczas wdrożone rozwiązania.
Doświadczenia ostatnich lat i czekające nas zmiany to bardzo silne argumenty przemawiające za tym, by zainwestować w zdrowie psychiczne pracowników. Zadbanie o wysoki poziom dobrostanu zatrudnianych osób pozwala m.in. ograniczyć nieobecności pracowników z powodu zwolnień chorobowych czy też obniżać koszty związane z dużą rotacją i rekrutacją pracowników.
Poza tym wsparcie zdrowia psychicznego pracowników może także stanowić część strategii employer brandingowej. Wiele organizacji pokazuje w ten sposób, że są atrakcyjnym pracodawcą, któremu zależy na ludziach. To aspekt wyjątkowo ważny dla osób obecnie rozpoczynających karierę zawodową, ale też dla tych, które niebawem wejdą na rynek pracy.
Łączenie well‑beingu z celami firmy
Największym wyzwaniem w związku ze zdrowiem psychicznym pracowników, z jakim aktualnie mierzą się firmy lub w niedalekiej przyszłości się spotkają, będzie połączenie well‑beingu pracownika z celami firmy. Znalezienie równowagi w tym obszarze będzie polegało na zapewnianiu pracownikom powszechnego dostępu do specjalistów zdrowia psychicznego, ale też niejednokrotnie ewolucji kultury organizacyjnej. Well‑being zespołu będzie jednym z kluczowych obszarów zainteresowania zarządów, właścicieli, a nawet inwestorów kapitałowych.
Wbrew pozorom nie jest to pieśń przyszłości, a rzeczywistość, w której wiele organizacji zaczyna funkcjonować. Najlepszym przykładem tego jest wprowadzanie takich stanowisk jak Chief Well‑being Officer czy też ocenianie menedżerów przez pryzmat ich zaangażowania w dbanie o well- -being zespołu.
Jak wygląda partnerstwo Wellbee w praktyce
Wellbee wspiera pracodawców w dbaniu o kondycję psychiczną pracowników na wielu płaszczyznach. Dostęp do sprawdzonych i certyfikowanych specjalistów (np. seksuolodzy, psychodietetycy, coachowie, terapeuci różnych nurtów) to oczywiście najważniejszy obszar naszych działań, jednak na tym nie koniec. Naszą misją jest psychoedukacja. Zwiększamy świadomość nt. zdrowia psychicznego pod okiem doświadczonych specjalistów, pomagamy budować odporność psychiczną zespołów, a także wspieramy firmy np. w rozwiązywaniu konfliktów. Wszystko to w przystępnej formie warsztatów, spotkań czy specjalnych akcji well‑beingowych. Cieszymy się, że jesteśmy partnerem takich firm, jak: PwC, Canon, Divante czy Allegro.
Użytkownicy Wellbee mogą wybrać wizytę online bądź offline, a sama konsultacja może odbyć się jeszcze tego samego dnia. Co istotne, pomoc psychologiczna online jest równie efektywna jak psychoterapia stacjonarna. Skuteczność takiego wsparcia potwierdziły m.in. prace takich naukowców, jak: Stefan G. Hofmann, Jonathan E. Cook, Carol Doyle, Sally Gainsbury. Badania pokazują, że terapia online przynosi istotne efekty w przypadku szeregu zaburzeń (m.in. depresji, fobii społecznej, nerwicy natręctw, zespołu stresu pourazowego). Ponadto badania i metaanalizy nie wykazują różnic pomiędzy efektywnością terapii, niezależnie od tego, czy jest prowadzona stacjonarnie, czy przez internet.
Jednym z najważniejszych wyróżników oferty Wellbee jest najwyższa dbałość o dobór jak najlepszych specjalistów. Terapeuci Wellbee przechodzą wieloetapowy proces rekrutacji, podczas której kierujemy się standardami Polskiego Towarzystwa Psychoterapeutycznego i Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Nie korzystamy z usług zewnętrznych firm, dzięki czemu mamy bezpośredni wpływ na jakość świadczonej pomocy.
Poza tym staramy się szerzyć znaczenie wagi zdrowia psychicznego, dlatego współpracujemy z organizacjami pozarządowymi, z którymi mieliśmy już okazję zrealizować szereg kampanii edukacyjnych. Jedną z ostatnich jest np. akcja prowadzona wspólnie z Fundacją „Można zwariować”. W jej ramach zapewniliśmy bezpłatny dostęp do specjalistów wszystkim osobom, które dotychczas nie miały możliwości sięgnąć po pomoc. Przykładamy również szczególną wagę do pełnej anonimowości, wyjątkowo istotnej dla komfortu i skuteczności terapii, zwłaszcza wtedy, gdy wsparcie zapewnia pracodawca.