W ciągu ostatniego roku tempo wzrostu produktu krajowego brutto zwolniło w Polsce z ponad 5% do niespełna 4%. Sygnały, które wysyła rynek, wyraźnie wskazują na schłodzenie gospodarki: rosną ceny, pogarszają się nastroje wśród przedsiębiorców, a optymizm konsumentów na zmianę rośnie i topnieje. Dane makroekonomiczne są nieubłagane: nadciąga, jeśli nie kryzys, to przynajmniej spowolnienie.
W świetle danych makroekonomicznych, zarówno w skali globalnej, jak i lokalnej, zespół ICAN Research postanowił sprawdzić, jak polskie firmy przygotowują się do działania w mniej sprzyjającym otoczeniu biznesowym i jakimi narzędziami mają zamiar się wspierać. Do badania zaprosiliśmy przedstawicieli dużych firm, zatrudniających powyżej 250 pracowników (65% ankietowanych), i firm średnich, o zatrudnieniu wynoszącym od 100 do 250 pracowników (35%). Łącznie przeprowadziliśmy 300 wywiadów z prezesami i właścicielami firm (22%), członkami zarządu (31%) oraz dyrektorami marketingu i sprzedaży (47%). Uczestnicy naszego badania reprezentowali głównie sektor produkcji (54%), usług (29%), a rzadziej handlu (17%). W większości były to polskie przedsiębiorstwa (67%) i kluczowi gracze w swoich branżach (73%). Po przeprowadzeniu badania ilościowego odbyliśmy z kilkoma menedżerami pogłębione wywiady.
...