Reklama
OFERTA SPECJALNA na NAJWYŻSZY pakiet subskrypcji! Wersję Platinum - OFERTA LIMITOWANA
INNOWACJE
Polska flaga

Sekrety udanych projektów

1 września 2010 6 min czytania
Joanna Chylewska

Streszczenie: Tajemnica sukcesu projektów doradczych tkwi w efektywnej realizacji czterech kluczowych etapów prac. Niestety, pełna treść artykułu jest dostępna tylko dla subskrybentów.

Pokaż więcej

Tajemnica sukcesu każdego projektu doradczego tkwi w efektywnej realizacji czterech kluczowych etapów prac.

Przedsiębiorstwu X groziło zamknięcie. Wyniki finansowe drastycznie się pogorszyły. Zakład stracił kilka kluczowych rynków, a pozostali klienci głośno wyrażali swoje niezadowolenie. Przed zamknięciem firmę mogła uratować tylko szybka poprawa wyników. Natychmiast powołano zespół, który miał szukać rozwiązania, jednak jego praca nie przyniosła żadnych rezultatów. Dopiero wtedy kierownictwo zdecydowało się na zatrudnienie zewnętrznego doradcy.

Firma Y przebojem weszła na rynek w 2008 roku, przejmując od razu 10% rynku od zaskoczonych konkurentów. W ciągu dwóch lat z grupy zapaleńców organizacja rozrosła się do kilku tysięcy osób. Pewnego dnia ku zdumieniu pracowników inwestor ogłosił, że jeśli w ciągu 2 lat spółka nie potroi poziomu przychodów, zostanie zamknięta lub sprzedana. Dla ludzi, którzy żyli dotąd w poczuciu sukcesu, informacja ta była szokiem. Kierownictwo zdecydowało się na zatrudnienie doradcy, który miał pomóc w osiągnięciu tak istotnego wzrostu.

Firma Z właśnie zakończyła restrukturyzację i weszła w 2010 rok z najlepszym wynikiem w grupie. Mimo sukcesów kierownictwo niepokoił ustawiczny spadek zaangażowania pracowników. Było to o tyle dziwne, że firma nie szczędziła wysiłków, aby zadowolić zespół, inwestowała w programy socjalne. Kolejne takie inicjatywy pogłębiały tylko frustrację. Dlatego zarząd postanowił zaangażować doradców zewnętrznych.

Wsparcie konsultantów firmy Hewitt w rozwiązaniu każdego z tych diametralnie różnych problemów sprowadzało się do podjęcia czterech kluczowych działań: diagnozy, zakończonej ustaleniem pożądanych wymiernych efektów projektu, zaprojektowania rozwiązania, wdrożenia oraz pomiaru jego efektów.

Diagnoza. W przypadku firmy X nasi konsultanci potrzebowali 2 tygodni, aby stwierdzić, że w przedsiębiorstwie kluczowym problemem był niejasny podział ról i odpowiedzialności oraz brak procesowego sposobu zarządzania, co powodowało, że pomimo pomiaru wyników przy użyciu kilkuset wskaźników zarząd nie wiedział, czy i ile zarabia na poszczególnych produktach. Właśnie takie działanie „po omacku” doprowadziło spółkę do poważnych problemów finansowych. W przypadku firmy Y pracownicy zaangażowani byli w realizację kilkudziesięciu projektów, zamiast koncentrować wysiłki na tym, aby firma mogła rosnąć. Brak jasno określonych priorytetów, miar ich realizacji i osób odpowiedzialnych za wykonanie zadania powodował, że przedsiębiorstwo nie osiągało oczekiwanych celów biznesowych. W przypadku firmy Z badanie zaangażowania i wywiady grupowe pokazały, że frustracja pracowników spowodowana jest nadopiekuńczością kierownictwa, a także nierealizowaniem części obietnic. Ludzie chcieli brać czynny udział w budowaniu przyszłości firmy, tymczasem czuli się ubezwłasnowolnieni przez kierownictwo. Brak biznesowych mechanizmów zarządzania organizacją i personelem powodował wśród nich frustrację i zniechęcenie.

W firmie Y rozwiązaniem okazało się jasne wyznaczenie priorytetów (oraz ich prezentacja w prostej i zrozumiałej dla wszystkich formie mapy strategii) i eliminacja projektów niewpływających na wzrost.

Projektowanie rozwiązania. Szukając rozwiązania swoich problemów, wiele organizacji wpada w jedną z dwóch pułapek. Albo zajmują się wszystkim jednocześnie, albo nie ustają w poszukiwaniu rozwiązania idealnego. Rolą doradcy jest w tej sytuacji znalezienie opcji optymalnej, dostosowanej do indywidualnej sytuacji firmy. Przyjęte rozwiązania mogą więc mieć bardzo różną formę. Na przykład w przedsiębiorstwie X nasi doradcy zidentyfikowali, zdefiniowali i opisali proces główny, który jasno pokazywał role i odpowiedzialność poszczególnych uczestników, a następnie pomogli zapewnić systemy wspierające jego realizację. W ten sposób powstały m.in. stanowiska kierownika projektu i kontrolera biznesowego. Dodatkowo doradcy przekonali zarząd, żeby zrezygnował z obsługi zamówień z całego świata i skoncentrował się na pięciu najlepiej znanych rynkach, co minimalizowało ryzyko błędów na poszczególnych etapach realizacji procesu. W firmie Y rozwiązaniem okazało się jasne wyznaczenie priorytetów (oraz ich prezentacja w prostej i zrozumiałej dla wszystkich formie mapy strategii) i eliminacja projektów niewpływających na wzrost. Wszystkim celom nadano policzalne miary i przypisano je właścicielom. W przedsiębiorstwie Z doradcy opracowali mapę celów wraz z systemem zarządzania wynikami, dostosowali do strategii strukturę organizacyjną i system wynagrodzeń, a także przygotowali ścieżki karier i system rozwoju pracowników. Zadbali również o to, by oferta firmy jako pracodawcy była zgodna z tym, co komunikuje ona poprzez swoją markę.

Wdrożenie. Przez wiele lat praca konsultanta ograniczała się do propozycji rozwiązań. Firmy pozostawione samym sobie często nie potrafiły ich skutecznie wdrożyć. Powodem tego był brak efektywnego nadzoru nad realizacją zadań, a także kompetencji w zakresie zarządzania zmianą, w tym wspierania i mobilizowania swojego zespołu. Rola firm konsultingowych podlega jednak ustawicznej ewolucji. Dobry doradca nie tylko poradzi sobie z przygotowaniem i przeprowadzeniem wdrożenia, ale także zapewni, że organizacja będzie przygotowana do czerpania z niego korzyści.

Pomiar efektów. Niektórzy doradcy nie są zainteresowani pomiarem efektów zrealizowanych projektów. Prawdopodobnie wynika to z obawy przed odkryciem, że ich wysiłek nie przyniósł większej wartości. Dobry doradca powinien jednak wspierać klienta w określeniu miar efektów projektu, a także uczestniczyć w ich ocenie oraz wyciąganiu wniosków. Może to pomóc w lepszym przygotowaniu klienta do samodzielnej realizacji wdrażanych właśnie procesów lub funkcji. Stanowi także ostateczne uzasadnienie dla wysiłków podejmowanych wspólnie przez pracowników klienta i konsultantów. Efekty te mogą być szacowane przy użyciu różnych miar. I tak w przypadku firmy X miarą sukcesu były wyniki finansowe: w ciągu 3 pierwszych miesięcy firma „wyszła na zero”, a przez następne 6 wykonała cały roczny budżet przychodowy. Firma Y uważa, że projekt odniósł sukces, ponieważ jest w stanie osiągać ambitne cele związane z pozyskiwaniem klientów (trzykrotnie wyższe niż w przypadku konkurencji). W przypadku firmy Z efektem projektu był znaczny wzrost poziomu zaangażowania pracowników. W każdym przypadku rezultaty wykroczyły daleko poza pierwotne założenia klientów.

O autorach
Tematy

Może Cię zainteresować

Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego: dobra kondycja psychiczna jest podstawą zdrowej organizacji i efektywnego przywództwa

10 października wypada Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Warto jednak pamiętać, że o psychikę należy dbać nie tylko od święta. Inwestycja w dobrostan liderów i pracowników to także inwestycja w rozwój organizacji.

 

Tegoroczna edycja wydarzenia odbywa pod wyznaczonym przez Światową Federacją Zdrowia Psychicznego hasłem: „Zdrowie psychiczne w sytuacjach kryzysowych wymagających pomocy humanitarnej”.  To doskonała okazja do refleksji na temat tego, w jaki sposób organizacje mogą pomóc najbardziej potrzebującym, czyli ofiarom konfliktów zbrojnych i klęsk żywiołowych, poprzez budowę odporności, troskę o lokalne społeczności i udział w inicjatywach dobroczynnych. Występowanie wyjątkowych sytuacji nie oznacza jednak, że przedsiębiorstwa nie powinny skupiać się również nad aspektami zdrowia psychicznego również w swoich strukturach na co dzień.

Multimedia
Halucynacje w AI: Dlaczego LLM-y zmyślają i będą zmyślać?

Czy duże modele językowe (LLM) mogą przestać kłamać? Większość firm wdrażających AI ma taką nadzieję. Tymczasem prof. Michał Karpowicz, szef Samsung AI Center Warsaw, przedstawia matematyczny dowód, że tzw. halucynacje to nie błąd, ale nieunikniona cecha każdego LLM-a. Dowiedz się, dlaczego nigdy nie będziesz mieć gwarancji, że odpowiedź AI jest w 100% prawdziwa i co to oznacza dla Twojego biznesu.

Toksyczny szef, wypalony zespół: obraz zarządzania w polskich firmach

W Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego najnowszy raport „Bezpieczeństwo Pracy w Polsce 2025” obnaża gorzką prawdę o polskim środowisku pracy. Aż 67% pracowników doświadcza nieodpowiedniego traktowania ze strony przełożonych, co prowadzi do masowego spadku motywacji, problemów ze zdrowiem psychicznym i wypalenia zawodowego. Dane są alarmujące i pokazują, że biznes stoi przed pilnym wyzwaniem: uzdrowieniem kultury organizacyjnej, zanim będzie za późno.

Co się stanie, jeśli nauka przez obserwację zniknie?

Na przestrzeni lat obserwowałam wiele różnych sposobów wspierania młodych ludzi w poznawaniu zawodu, kultury organizacyjnej i obowiązujących norm, czyli w tym, by „uczyli się przez obserwację”. Jednak wiele w tym obszarze się zmienia.
Na przykład kilka lat temu zaskoczył mnie układ biura mojego znajomego, znanego londyńskiego prawnika. Miał on typowy gabinet partnera — narożne biuro z panoramicznym widokiem na miasto i monumentalnym biurkiem. A jednak wzdłuż jednej ze ścian stały trzy mniejsze biurka, przy których pracowali młodzi stażyści kancelarii. Zapytałem więc: dlaczego nie mają własnych boksów biurowych?

Digitalizacja dokumentów wspiera zespoły transportu medycznego. Jak Seven Med wdrożyło automatyzację drukowania i skanowania

Obsługa dużego wolumenu dokumentów to problem wielu organizacji. Gdy jednak na szali waży się ludzkie zdrowie i życie, sprawność działań administracyjnych jest szczególnie ważna.

Seven Med, łódzka firma specjalizująca się w transporcie medycznym, zdecydowała się wyjść przed szereg i wyznaczyć nowe standardy w branży, wdrażając Kyocera Cloud Print and Scan – system automatycznego zarządzania wydrukiem i skanowaniem firmy Arcus.  O tym, co stanowiło przyczynę tej decyzji, jakie trudności jej towarzyszyły i jakie są końcowe wnioski, opowiedział nam prezes Seven Med, Jarosław Królewiak oraz Łukasz Małkiewicz, prezes Avendi Solutions – firmy odpowiedzialnej za wdrożenie rozwiązania.

Multimedia
Myśl jak ameba, działaj jak SpaceX: strategia biznesowa w erze AI

Czy wiesz, czego Twoja firma może nauczyć się od ameby i SpaceX, by przetrwać w erze AI? Iwo Zmyślony w swoim wystąpieniu na Kongresie MIT Sloan Management Review Polska w fascynujący sposób pokazuje, dlaczego tradycyjne modele zarządzania, skuteczne w XX wieku, dziś już nie wystarczają.

Jak poprzednie pokolenia wpływają na nasze decyzje?

W ostatnich latach przeprowadzono liczne badania na temat tego, w jaki sposób ludzie podejmują decyzje wpływające na przyszłe pokolenia. Zidentyfikowano psychologiczne bariery, które definiują dylematy międzypokoleniowe, np. sytuacje, w których obecne pokolenie musi zrezygnować z pewnych korzyści, aby działać w interesie przyszłych generacji. Odkryto między innymi, że poczucie odpowiedzialności i troska o dziedzictwo mogą wpływać na to, w jaki sposób wynagradzamy wobec naszych następców.

Wciąż jednak zbyt mało wiemy o tym, w jaki sposób nasze obecne decyzje są kształtowane przez poprzednie pokolenia i ich doświadczenia. Jest to bardzo ważne, ponieważ niegdyś opowieści przekazywane przez przodków miały na celu uchronić nas przed powielaniem błędów z przeszłości. Jednak w czasach, gdy mity zostały zastąpione wystąpieniami na TED-ach, musimy się zastanowić, czy organizacjom nie grozi utrata kontaktu z lekcjami, które daje im historia. Odpowiedź na to pytanie może być niezwykle pomocna w epoce gwałtownych zmian technologicznych, gdy szczególnie potrzebujemy refleksji, jasnej kultury organizacyjnej i kreatywności.

Nowoczesne systemy i narzędzia jako motor przewagi biznesowej

Świat biznesu przyspiesza. Firmy, które chcą utrzymać się na rynku, muszą podejmować decyzje w oparciu o rzetelne informacje i działać szybciej niż konkurencja. Dlatego tak dużą rolę odgrywają dziś nowoczesne systemy i narzędzia, które nie tylko porządkują dane i raportowanie, ale przede wszystkim umożliwiają natychmiastową reakcję – budując realną przewagę.

 

Podstawą sukcesu jest połączenie trzech elementów: szybkiego dostępu do danych, raportów dopasowanych do specyfiki firmy oraz zwinnych procesów, które wspierają rozwój zamiast go blokować. To brzmi prosto, ale w praktyce właśnie tu organizacje najczęściej tracą czas i energię.

Kiedy strategia pracy hybrydowej frustruje dwudziestolatków

Dwudziestolatkowie nie chcą ani pełnej pracy zdalnej, ani codziennych powrotów do biura. Oczekują elastycznego modelu, który łączy relacje offline i online, wspiera rozwój i buduje kulturę organizacyjną.

Budowanie kultury opartej na danych: trzy błędy, których trzeba unikać

Gdy członkowie organizacji opierają się zmianie sposobu podejmowania decyzji, nawet najlepiej zaplanowane projekty z data science są skazane na porażkę. Oto, jak przezwyciężyć kluczowe wyzwania.

 

Gdy jedna z największych globalnych firm telekomunikacyjnych zmagała się z wysokim poziomem odpływu klientów, zespół marketingu próbował przeciwdziałać temu zjawisku, stosując podejście heurystyczne. Na przykład, jeśli klient nie wykonywał połączeń wychodzących przez trzy tygodnie, firma uruchamiała promocję. Jednak nie przyniosło to rezultatów, wskaźnik utrzymania klientów był najniższy od lat. Na podstawie cotygodniowych przeglądów wyników biznesowych, prezes firmy uznał, że nadszedł czas na zmianę strategii. Zwrócił się ku narzędziom data science i stworzył międzydziałowy zespół projektowy w celu rozwiązania problemu. Algorytmy uczenia maszynowego przeanalizowały wzorce zachowań klientów i prognozy rezygnacji z usług. Wykorzystanie prostych technik, takich jak drzewa decyzyjne, pomogło zidentyfikować czynniki, które trafnie szacowały prawdopodobieństwo odejścia klienta, na przykład na podstawie wysokości rachunków i wzorców połączeń wychodzących.

Materiał dostępny tylko dla subskrybentów

Jeszcze nie masz subskrypcji? Dołącz do grona subskrybentów i korzystaj bez ograniczeń!

Subskrybuj

Newsletter

Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!