Strona główna > Case study
Pandemia wymiotła ludzi z siedziby firmy produkującej sprzęt muzyczny, natomiast stabilizująca się powoli „następna normalność” przyprowadziła ich z powrotem tylko częściowo. Zarząd zdecydował się więc na reorganizację przestrzeni biurowej, co rozwiązało część problemów, lecz równocześnie spowodowało powstanie kilku kolejnych.
Przechadzając się po pustych korytarzach i salach jedenastego piętra, Łukasz Golewski, prezes i założyciel firmy Auris, czuł się trochę jak bohater filmu o człowieku cudem ocalałym z gwałtownej apokalipsy ludzkości. Gdyby nie serwis sprzątający, wszystko spokojnie mogłoby pokryć się równomierną warstwą kurzu, zaś cisza i spokój, jakie panowały nad gwarną jeszcze niedawno przestrzenią biura, nadal wydawały mu się rażąco nienaturalne. „Tak cicho to może być w kościele, ale przecież nie w biurze – pomyślał. – Coś rzeczywiście jest w tym powiedzeniu o ciszy dźwięczącej w uszach”.
Na szczęście firma – uznawana od dobrych kilku lat za jednego z najbardziej prestiżowych producentów sprzętu audio na świecie – mogła dość szybko zrezygnować z części powierzchni wynajmowanych w nowoczesnym szklanym biurowcu na warszawskiej Woli. Umowę na wynajem podpisano wprawdzie na wiele lat, bo taka opcja najbardziej odpowiadała obu stronom, ale zawierała ona punkt o dopuszczalnej raz na pół roku możliwości renegocjacji powierzchni, która miała być wykorzystywana i opłacana.
– Zakładaliśmy łatwą skalowalność biznesu i związaną z nim skalowalność biura. – Uśmiechnął się kwaśno Łukasz. – No to mamy skalowalność. Planowaliśmy wprawdzie wykorzystać ten punkt w umowie do stopniowego zwiększania powierzchni w odpowiedzi na rosnącą liczbę pracowników, ale cóż, nikt nie mógł przewidzieć, jak bardzo świat stanie w tym roku na głowie. Na szczęście kończy się już czerwiec…
W warunkach przedłużającej się pandemii nikt nie kwestionuje już wartości cyfrowych kanałów sprzedaży, produktów i procesów. „Kryzys stał się sygnałem ostrzegawczym dla tych organizacji, które za bardzo skupiły się na bieżących celach operacyjnych, a zaniedbały rozwój cyfrowy. Z drugiej strony te firmy, którym udało się wykorzystać wewnętrzne kompetencje technologiczne do budowy cyfrowych platform, zdołały skutecznie ograniczyć negatywne skutki epidemii” – piszą autorzy raportu Gartnera Coronavirus: CIO Areas of Focus during the COVID-19 Outbreak.
Stephanie Woerner, badaczka z MIT Sloan Center for Information Systems Research, podziela ten punkt widzenia. W wywiadzie, którego udzieliła naszemu magazynowi, zauważa, że dla wielu firm epidemia stała się trudnym do przecenienia impulsem do działania. Kryzys rzucił nowe światło na wiele pomijanych dotąd zagadnień. Pokazał, które procesy funkcjonują prawidłowo, a które nie, jakie platformy sprzedażowe się sprawdzają, a jakie zawodzą. Dał też powód do zmiany modeli biznesowych i wykorzystania szansy, jaką ta zmiana za sobą niesie.
Tym samym we współczesnym biznesie rozpoczęła się nowa era innowacyjności, w której procesy transformacyjne gwałtownie przyspieszyły. Tym właśnie zagadnieniom poświęcamy jesienny numer naszego kwartalnika.
O szansach na zwiększenie innowacyjności w dużych, konserwatywnych organizacjach w tekście „Jak tradycyjne przedsiębiorstwa mogą konkurować w gospodarce współdzielenia” piszą Mohan Subramanian z Boston College oraz Mikołaj Piskorski, badacz polskiego pochodzenia pracujący obecnie na IMD.
A nad tym, jak zrównoważyć proporcje pomiędzy innowacjami pochodzącymi z wewnątrz organizacji a tymi, które są rezultatem partnerstw zewnętrznych, zastanawiają się Neil C. Thompson, Didier Bonnet i Yun Ye w artykule „Dlaczego przyszłe innowacje nie będą opracowywane (wyłącznie) w otwartym modelu”.
Jeśli zaś chcecie Państwo przekonać się, że Polska to kraj naprawdę innowacyjnych rozwiązań, zachęcam do lektury tekstu „BLIK, przelew w mig”. O historii powstania i rozwoju jednej z najpopularniejszych obecnie metod płatności mobilnych opowiadają Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP, oraz Paweł Kubisiak, redaktor merytoryczny ICAN Institute.
Mam nadzieję, że źródłem inspiracji będą także inne teksty z bieżącego numeru. Liczę, że w nowej erze innowacyjności pomogą znaleźć ścieżkę rozwoju dla Państwa biznesu.
Życzę owocnej lektury!
Paweł Górecki, redaktor naczelny „MIT Sloan Management Review Polska”
W warunkach przedłużającej się pandemii nikt nie kwestionuje już wartości cyfrowych kanałów sprzedaży, produktów i procesów. „Kryzys stał się sygnałem ostrzegawczym dla tych organizacji, które za bardzo skupiły się na bieżących celach operacyjnych, a zaniedbały rozwój cyfrowy. Z drugiej strony te firmy, którym udało się wykorzystać wewnętrzne kompetencje technologiczne do budowy cyfrowych platform, zdołały skutecznie ograniczyć negatywne skutki epidemii” – piszą autorzy raportu Gartnera Coronavirus: CIO Areas of Focus during the COVID-19 Outbreak.
Stephanie Woerner, badaczka z MIT Sloan Center for Information Systems Research, podziela ten punkt widzenia. W wywiadzie, którego udzieliła naszemu magazynowi, zauważa, że dla wielu firm epidemia stała się trudnym do przecenienia impulsem do działania. Kryzys rzucił nowe światło na wiele pomijanych dotąd zagadnień. Pokazał, które procesy funkcjonują prawidłowo, a które nie, jakie platformy sprzedażowe się sprawdzają, a jakie zawodzą. Dał też powód do zmiany modeli biznesowych i wykorzystania szansy, jaką ta zmiana za sobą niesie.
Tym samym we współczesnym biznesie rozpoczęła się nowa era innowacyjności, w której procesy transformacyjne gwałtownie przyspieszyły. Tym właśnie zagadnieniom poświęcamy jesienny numer naszego kwartalnika.
O szansach na zwiększenie innowacyjności w dużych, konserwatywnych organizacjach w tekście „Jak tradycyjne przedsiębiorstwa mogą konkurować w gospodarce współdzielenia” piszą Mohan Subramanian z Boston College oraz Mikołaj Piskorski, badacz polskiego pochodzenia pracujący obecnie na IMD.
A nad tym, jak zrównoważyć proporcje pomiędzy innowacjami pochodzącymi z wewnątrz organizacji a tymi, które są rezultatem partnerstw zewnętrznych, zastanawiają się Neil C. Thompson, Didier Bonnet i Yun Ye w artykule „Dlaczego przyszłe innowacje nie będą opracowywane (wyłącznie) w otwartym modelu”.
Jeśli zaś chcecie Państwo przekonać się, że Polska to kraj naprawdę innowacyjnych rozwiązań, zachęcam do lektury tekstu „BLIK, przelew w mig”. O historii powstania i rozwoju jednej z najpopularniejszych obecnie metod płatności mobilnych opowiadają Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP, oraz Paweł Kubisiak, redaktor merytoryczny ICAN Institute.
Mam nadzieję, że źródłem inspiracji będą także inne teksty z bieżącego numeru. Liczę, że w nowej erze innowacyjności pomogą znaleźć ścieżkę rozwoju dla Państwa biznesu.
Życzę owocnej lektury!
Paweł Górecki, redaktor naczelny „MIT Sloan Management Review Polska”
Po trzech miesiącach od ogłoszenia pandemii w Polsce wszyscy pracownicy fabryki MarAGD wrócili na halę produkcyjną i do biura. Powrót do normalności okazał się trudniejszy, niż przewidywano. Zarząd chce pilnie ciąć kolejne koszty, dział HR szuka alternatywnych rozwiązań. Czy uda się wypracować rozwiązanie, które ocali miejsca pracy, a jednocześnie zabezpieczy interesy firmy?
Był środowy wieczór, gdy Grażyna Piontek, dyrektor działu HR w firmie MarAGD produkującej małe i duże AGD, miała przeczytać raport, który polecił jej Jurek Kiedrowski, szef sprzedaży. Podczas luźnej rozmowy w kuchni mężczyzna twierdził, że w erze post‑covidowej wszyscy mogą na długo pożegnać się z wizją podwyżek. Relacjonował, że jego klienci są coraz bardziej zachowawczy, widać, że nie chcą już zamawiać na zapas, wielu ma nawet problem, by płacić w terminie. „Grunt, że u nas obyło się bez zwolnień. Nieźle to wykombinowałaś” – podsumował słynny ze swojej wścibskości Jurek. Widząc, że nie uda mu się pociągnąć Grażyny za język, odwrócił się na pięcie i wyszedł z kubkiem kawy w ręku.
Kobieta wróciła zamyślona do swojego gabinetu. Za tydzień ma przedstawić zarządowi propozycje usprawnienia pracy w firmie, a także zaproponować rozsądne rozwiązanie związane z wynagrodzeniami. „Tarcza tarczą, ale jak nie wrócą dodatki do wynagrodzeń, ludzie nas zlinczują. Nie dość, że od trzech miesięcy nie przyznajemy premii, to jeszcze obniżyliśmy pensje i zobowiązujemy do wykorzystania zaległych urlopów… Aż dziw bierze, że udało się wszystkich przekonać do tych ustępstw” – myślała menedżerka, której trzy lata temu powierzono zarządzanie zasobami ludzkimi. Przybyła wtedy na ratunek. Wizerunek MarAGD jako pracodawcy był kiepski, lokalni specjaliści chętniej zatrudniali się w innych fabrykach, poziom rotacji i absencji był najwyższy od lat, a konkurencja podkupywała doświadczonych pracowników.
Tradycyjnie powiedzenie: „Obyś żył w ciekawych czasach”, uważane jest za starą chińską mądrość lub raczej przekleństwo. W istocie jednak ma z Chinami niewiele wspólnego. Jako pierwszy użył go brytyjski polityk Joseph Chamberlain w swoim przemówieniu z 1898 roku. Niemniej fakt, że obecnie żyjemy w ciekawych czasach, zawdzięczamy właśnie Chinom. Wirus, który zmutował w prowincji Hubei i rozprzestrzenił się na cały świat, nie tylko wywrócił do góry nogami nasze codzienne życie, ale też sprawił, że organizacje muszą na nowo przemyśleć swoją misję i sposób działania. W dostosowaniu się do nowych okoliczności niebagatelną rolę odgrywają nowoczesne technologie.
Obecny numer „MIT SMR Polska” zaczęliśmy przygotowywać jeszcze przed wybuchem epidemii. Poświęciliśmy go cyfrowej transformacji. Epidemia uświadomiła nam, że temat ten w niepewnych czasach jest nie mniej istotny. Okazuje się, że firmy zaawansowane cyfrowo są nie tylko bardziej odporne na kryzys, ale też bardziej elastyczne, przez co mogą łatwiej odnaleźć się w nowej rzeczywistości i zyskać przewagę nad konkurentami. Oddajemy więc w Państwa ręce nowy numer naszego magazynu w przekonaniu, że cyfrowa transformacja w kryzysie jest tematem jeszcze bardziej gorącym niż przedtem.
Szczegółowo uzasadniamy tę tezę w artykułach „Koronawirus – jakie działania mogą podjąć firmy?” oraz „Dojrzałość cyfrowa szczepionką na koronawirusa”. Pokazujemy w nich, jak zmieniła się sytuacja biznesowa po wybuchu epidemii i jak dzięki odpowiednio wdrożonym nowym technologiom można się w niej odnaleźć. Kryzysowy wymiar, a zarazem bardzo praktyczny charakter ma też artykuł „Jak przezorne firmy zyskują przewagę w burzliwych czasach”.
Wśród polskich materiałów na wyróżnienie zasługują artykuły, które opisują kulturę organizacyjną i sposób działania dwóch firm e-commerce, Frisco i Amazona. W kryzysie branża ta okazała się wielkim wygranym, także dzięki technologii i cyfrowej dojrzałości. Zachęcam też do lektury pozostałych materiałów.
Ciekawe treści na „ciekawe czasy”? Wierzę, że tak.
Ten artykuł dostępny jest także w wersji audio. Zaloguj się lub zostań prenumeratorem i słuchaj bez ograniczeń!
Agencja marketingowa Go Vids niespodziewanie traci jednego ze wspólników. Okazuje się, że spółka – dotychczas należąca do dwóch osób – była zupełnie nieprzygotowana na taką ewentualność. Jeden z menedżerów, najbardziej zaangażowany w funkcjonowanie spółki, musi zmierzyć się z szeregiem wyzwań zarządczych.
Wojciech Zawadzki, menedżer ds. marketingu i sprzedaży w agencji reklamowej Go Vids, lubił przychodzić do centrum coworkingowego Our Cup of Tea wczesnym rankiem. Wiedział, że o tej porze biuro zazwyczaj świeci pustkami, dzięki czemu może w spokoju napić się kawy i przeanalizować zadania stojące przed nim danego dnia. Biuro, w którym spółka Go Vids wynajmowała przestrzeń, mieściło się w ścisłym centrum Warszawy. Menedżer bardzo sobie cenił codzienny rytuał picia kawy i możliwość obserwowania przez przeszklone ściany budzącego się do życia miasta.
…
„Technologie informacyjne i biznes są ze sobą nierozerwalnie związane. Nie sądzę, by można było dzisiaj sensownie mówić o jednym bez drugiego” – twierdzi Bill Gates, założyciel i wieloletni prezes firmy Microsoft. I nie sposób się z nim nie zgodzić. Dzisiaj żadna firma, i żadna branża, nie może sobie pozwolić na ignorowanie postępu technologicznego. Działy IT przesuwają się w strukturze organizacji w kierunku zarządów. Sztuczna inteligencja zmienia rynki finansowe i analitykę; technologie chmurowe – sposób przechowywania i transferu danych. Bez sieci społecznościowych nie ma już marketingu, a blockchain zaczyna przeobrażać sektor bankowy i fintech. Zmiany te rodzą wiele wyzwań dla organizacji, ale też dla pracowników i klientów.
Aby wyjść im naprzeciw, oddajemy w Państwa ręce pierwszy numer polskiej edycji magazynu „MIT Sloan Management Review”. Jego amerykańska wersja ukazuje się od 1959 roku i należy do rodziny wydawnictw Massachusetts Institute of Technology, jednej z najważniejszych uczelni technicznych na świecie, będącej kuźnią innowacyjnych przedsiębiorstw.
W polskiej edycji będziemy pełnymi garściami czerpać z amerykańskiego oryginału, ale też inspirować czytelników polskimi przykładami wykorzystania nowych technologii w biznesie. W pierwszym tekście z bloku otwarciowego pt. Zmień podejście do innowacyjności i rośnij szybciej radzimy, jak sprawić, by innowacyjność organizacji przełożyła się na wzrost przychodów.W artykule Jak zarażać ludzi nowymi technologiamiwskazujemy, co zrobić, by zmiana technologiczna była przyjmowana przez możliwie najszerszą grupę osób. Materiał Cała prawda o transformacji firmy to z kolei praktyczny przewodnik omawiający najważniejsze kroki cyfrowej zmiany w przedsiębiorstwie. Z polskich treści polecamy artykuł Sztuczna inteligencja tuż za rogiem – o wykorzystaniu rozwiązań AI przez operatora popularnych sklepów typu convenience.
Mamy nadzieję, że nasze treści będą odpowiedzią na zmieniające się potrzeby przedsiębiorców działających w coraz silniej zdigitalizowanym świecie. Naszym celem jest pomoc liderom i menedżerom w oswajaniu nowych technologii, gdyż umiejętność ich efektywnego wykorzystania jest najlepszą odpowiedzią na wyzwania stawiane przez nieprzewidywalne rynki.
Otrzymuj najważniejsze artykuły biznesowe — zapisz się do newslettera!