Rafał Pikuła
Redaktor MIT Sloan Management Review Polska.
Czy infrastrukturę IT można przygotować na cybertataki i wojnę?
W czwartek 24 lutego 2022 roku rosyjskie czołgi wjechały na ziemie ukraińskie. Ostrzałom i bombardowaniom towarzyszy wzmożona wojna cyfrowa. Ta może zagrażać także polskim firmom. Czy infrastrukturę IT można przygotować na cyfrowe ataki?
Dni bez kamerki. Jak firmy w Polsce walczą z nadmiarem spotkań online i zwiększają produktywność
Rezygnacja z części spotkań pozwala na efektywną współpracę. Jednocześnie zapobiega zakłócaniu skupienia. Zainspirowani badaniami przeprowadzonymi przez międzynarodowy zespół naukowców sprawdziliśmy, jak praktyka spotkań wygląda w Polsce.
Co powstrzymuje firmy przed cyfryzacją?
Brak umiejętności technicznych (27%), opór przed zmianą funkcjonowania organizacji (26%) i brak strategii cyfryzacji (23%) to główne powody powstrzymujące europejskie firmy przed digitalizacji ich biznesu.
Ekspert MIT ostrzega: powrót do biur to mrzonka
Od marca 2020 roku wiele firm na całym świecie pracuje zdalnie. Ponieważ pandemia – pomimo szczepień – nie odpuszcza wciąż wielu prezesów nie wie, jaki model pracy przyjąć docelowo i od kiedy. Thomas Malone, dyrektor i założyciel Centrum Kolektywnej Inteligencji MIT, w wywiadzie dla „The Washigton Post” twierdzi, iż powrót do biur to mrzonka.
Chcesz mieć pracowników? Zadbaj o ich rozwój i szkolenia
Wbrew pozorom coraz więcej organizacji zdaje sobie sprawę z tego, że muszą się dogadać i wspólnie budować ekosystem, bo inaczej każdemu zabraknie pracowników i klientów. Trzeba przekonywać firmy do tworzenia wspólnych programów mentoringowych i szkoleniowych – twierdzi Van Anh Dam, country manager INCO w Polsce. Rozmowa odbyła się w ramach konferencji Infoshare.
Jak utrzymać produktywność podczas pracy zdalnej? Czy istnieje uniwersalna metoda?
Firma marketingowa MAGIC PEN kilka miesięcy temu przeszła na pracę zdalną. Po początkowym etapie wzrostu produktywności poziom zaangażowania spadł. Pracownicy nie potrafią utrzymać koncentracji, choć ich praca – tworzenie treści content marketingowych – wymaga maksymalnego skupienia. Pomóc ma technologia, a konkretnie aplikacja luźno oparta na technice pomodoro.
Jak utrzymać produktywność podczas pracy zdalnej? Czy istnieje uniwersalna metoda?
Firma marketingowa MAGIC PEN kilka miesięcy temu przeszła na pracę zdalną. Po początkowym etapie wzrostu produktywności poziom zaangażowania spadł. Pracownicy nie potrafią utrzymać koncentracji, choć ich praca --- tworzenie treści content marketingowych --- wymaga maksymalnego skupienia. Pomóc ma technologia, a konkretnie aplikacja luźno oparta na technice pomodoro.
Jaśniejące gwiazdy IT. Jak COVID-19 sprzyja branży
Pandemia COVID-19 i związana z nią przymusowa izolacja, praca oraz edukacja zdalna, w efekcie przeniesienie niemal każdej aktywności z realnego świata do wirtualnego – to wszystko razem sprawiło, że branża IT mocno się rozwinęła.
Łańcuchy dostaw muszą być zautomatyzowane
Jedną z konsekwencji pandemii Covid-19 było zerwanie łańcuchów dostaw. Aby się to nie powtórzyło, trzeba postawić na optymalne wykorzystanie sztucznej inteligencji i powszechną automatyzację procesów.
Cyfryzacja tworzy nowe miejsca pracy. Zadbaj, żeby były one w twojej firmie
Jednym z głównych filarów rządowego Nowego Ładu jest program „Cyber Poland 2025”. Zakłada on między innymi szybką cyfryzację i automatyzację firm w Polsce. Chociaż w programie konkretów brak, to przyśpieszona transformacja jest faktem i może zmienić rynek pracy.
Sposób na pracę hybrydową. Aplikacja pracownicza
Producent sprzętu AGD zdecydował się na wprowadzenie po pandemii hybrydowego modelu pracy. Chcąc ułatwić pracownikom zorganizowanie swoich obowiązków na nowo, zarząd chce wdrożyć aplikację pracowniczą, pozwalającą rezerwować biurka, sale konferencyjne, organizować pracę zespołów, ułatwiającą komunikację i załatwianie kwestii administracyjnych. Jak wdrożyć taką aplikację w sposób najbardziej efektywny?
E-commerce. Zwroty a płynność finansowa
Jedna czwarta wszystkich zakupów w e-commerce jest odsyłana z powrotem. To duży koszt dla sprzedawcy. Jak tego uniknąć i utrzymać płynność finansową, gdy praktycznie nad każdą sprzedażą wisi niebezpieczeństwo zwrotu?
Dlaczego transformacje cyfrowe się nie udają?
Udane transformacje cyfrowe są rzadkością. Na co warto zwrócić uwagę, by jednak odnieść sukces? Oto sześć kluczowych czynników.
Czy kobiety uratują branżę IT?
Polki bardzo chętnie korzystają z technologii. Częściej niż mężczyźni robią zakupy online, korzystają z bankowości internetowej i social mediów. A także coraz częściej postanawiają robić karierę w branży informatycznej.
Trening na żądanie. Jak technologia (i pandemia) zmieniają branżę fitness
Przedłużający się lockdown sprawił, że rozwiązania, które miały być tymczasowe, mogą zostać z nami na stałe. Dotyczy to również produktów i usług, które z fizycznych stały się cyfrowe. To szansa dla biznesu i korzyść dla klienta. Historia fikcyjnej sieci siłowni HEROS opowiada o tym, jak może wyglądać problem transferu produktów i usług do sieci.
Koboty. Konieczność czy luksus?
Roboty współpracujące, zwane też kobotami, są coraz popularniejsze. Zmiany gospodarcze i społeczne pokazały, że stają się niezbędne. Dobitnie pokazała to pandemia i Brexit.
Indeks Cyfryzacji Gospodarki, czyli o transformacji cyfrowej w praktyce
Raport „Indeks Cyfryzacji Gospodarki” jest oceną rozwoju cyfrowych gospodarek 90 państw, a prezentowane w nim wyniki dotyczą 90% światowej populacji internautów. Jak wypada Polska i jak przekłada się to na rodzimy biznes?
Gdzie będziesz pracować po pandemii?
Pandemia, akcelerator zmian wszelakich, przyśpieszyła transformację przestrzeni biurowej. Trendem jest oferta biur o wielkości dostosowanej do bieżących potrzeb najemcy, zapewniająca im maksimum swobody w wyborze miejsca na biuro i jego funkcji.
Slack czy e-mail? Jak powinna wyglądać komunikacja w pracy
O śmierci e-maila mówi się od dawna. Temat wrócił przy okazji zakupu Slacka – znanej alternatywy dla tradycyjnej poczty elektronicznej – przez firmę Salesforce. Czy faktycznie e-mail odchodzi do lamusa?
Nie online i nie stacjonarnie. To model hybrydowy jest przyszłością
Nowa normalność albo normalność 2.0. Tymi terminami określa się czas po COVID-19 (choć wciąż możliwe, że epidemia wróci). Mimo iż terminy te są pojemne, to kluczowym zagadnieniem jest hybrydowość. Co ona oznacza dla pracodawców?